• 1
  • 2
2011-03-09, 04:36
Medlem
har länge funderat på en tempur madrass men inte haft pengarna som behövs. var på ikea och såg Sultan Tafjord vilket är en bäddmadrass med s.k memory foam. skall fungera som en tempur och forma sig när den blir lite uppvärmd. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90155629

köpte iallafall en och har legat 2 nätter i den. tycker att den verkar helt ok! någon som har testat orginalet dvs tempur och ikea kopian? har även sett att det finns liknande kopior på jysk. är orginalet bättre än kopiorna?
Citera
2011-03-09, 05:07
Medlem
MulleMecK.s avatar
Den har jag o den är otroligt bra riktigt bra kvalité också!
Citera
2011-03-09, 08:42
Medlem
tubularsonetts avatar
Om du tycker piratkopian är bra så kommer dagen du testar en äkta att upptäcka att det är en enorm skillnad. Ett tips är att öppna dragkedjan på din IKEA eller JYSK madrass och känna, trycka med till exempel tummen och se hur lång tid det tar innan avtrycket försvinner. Sedan åker du förbi en Tempur butik och gör samma sak.

Det är då du kommer säga
Faktum är att man använder detta material i rymdkapsla, säten i exklusiva sportbilar bara för att det är det absolut bästa!
PS jag äger tyvärr bara en kopia av madrassen men däremot två orginal kuddar
Tempur är en gudagåva synd att det kostar så mycket att ligga på topp
Citera
2011-03-09, 11:46
Medlem
Jag har IKEA-varianten. Saknar den brutalt mycket varje gång jag sover någon annanstans än hemma. Det borde vara "good enough" för de flesta.
Citera
2011-03-10, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tubularsonett
Om du tycker piratkopian är bra så kommer dagen du testar en äkta att upptäcka att det är en enorm skillnad. Ett tips är att öppna dragkedjan på din IKEA eller JYSK madrass och känna, trycka med till exempel tummen och se hur lång tid det tar innan avtrycket försvinner. Sedan åker du förbi en Tempur butik och gör samma sak.

Det är då du kommer säga
Faktum är att man använder detta material i rymdkapsla, säten i exklusiva sportbilar bara för att det är det absolut bästa!
PS jag äger tyvärr bara en kopia av madrassen men däremot två orginal kuddar
Tempur är en gudagåva synd att det kostar så mycket att ligga på topp

jo man tycker ju att orginalet borde vara bäst. fast det hade varit intressant att få veta om det är någon skillnad från någon som testat båda. jag är väldigt nöjd med ikea madrassen men man blir ju lite fundersam om tempur är ännu bättre.
Citera
2011-03-10, 12:18
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Jag har testat bägge två och det är som natt och dag. Skulle välja Tempur alla dagar i veckan. Det är som att välja mellan en Schwarzwaldtårta och veckogamla mandelkubb...
Citera
2011-03-10, 18:47
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassenpfeffer
Jag har testat bägge två och det är som natt och dag. Skulle välja Tempur alla dagar i veckan. Det är som att välja mellan en Schwarzwaldtårta och veckogamla mandelkubb...

Bittert! Här har man legat i sin sossevariant från IKEA i godan ro, men vetskapen om att skillnaden är enorm kommer ju garantera sovproblem.
Bara att tömma spargrisen
Citera
2011-03-10, 19:47
Medlem
Fuck, jag som precis var o kollade på IKEA's variant så hittar man denna tråden

Kör ni på 180/200 madrasser eller endast halva sängen?
Citera
2012-11-27, 13:46
Medlem
Titus pollos avatar
Jag har köpt en "memory foam" madrass som heter "Outlast". http://www.tm-sangar.se/Outlast-tekn...teknologi.html

Kostar kring 2500:- för en 105*200 (betalade dock 1600:- via groupon) Samma princip som hos Tempur, dock håller sig Outlast svalare än tempur.
Outlast är bra mycket bättre än den Carpe Diem bäddmadrass jag hade innan. Man känner bokstavligen hur kroppen slappnar av så fort man lägger sig. Det är dock skillnad på denna och Tempur. Tempur har den speciella känslan av att sakta sjunka in i takt med att den formar sig efter kroppen. Samma känsla får man inte med Outlast. Och Outlast avtryck blir inte kvar lika länge som Tempurs, Outlasts "reagerar" mycket snabbare kan man säga.
Jag antar att det är den känslan man betalar de extra 5000 kronorna en Tempur kostar?

Skulle vilja ha en Tempur egentligen, men Outlast är som sagt mycket skönare än en vanlig bäddmadrass och än så länge i alla fall ser jag inte det som värt att lägga ut så mycket pengar på en Tempur. Den har i ljuset av Outlast överpris. Lite Bang o Lufsen-varning på Tempur, man betalar mer för märket än för kvalitén skulle jag vilja påstå.
Senast redigerad av Titus pollo 2012-11-27 kl. 13:48.
Citera
2012-11-29, 12:51
Medlem
Snurrens avatar
Min dotter hade en variant från Jysk med tjockt extra vadderat fodral, men memorykärna. Den var hon oerhört nöjd med. Nu när hon har en annan bredd på sin säng längtar hon efter en likadan, men plånboken säger tvärt nej... Fodralet gör att den blir lite mellanting mellan tempurliknande material och vanlig bäddmadrass vilket hon tyckte var optimalt.

Vill dock lägga in en varning för den tunnare varianten på Jysk. Bra pris och skön att ligga på, men någonting gör att den får ett eget liv i sängen. Glider och flyttar på sig, och lakanet åker iväg så man vaknar i total oreda varenda morgon. Obegripligt för det töjbara velourfodralet känns inte särskilt halt. Trodde att jag hade extrem "materialotur" med kombinationen resårmadrass och just denna, men hört att fler uppevt samma sak. Har provat med mattunderlägg och allt möjligt, men madrassen glider likt förbaskat kring som en hal tvål i sängen.
Citera
2013-12-01, 15:59
Medlem
yuccapalms avatar
Har planer på att köpa ny bäddmadrass till min dubbelsäng och såg denna tråden.
Är Ikea Sultan Tafjord 180x200cm fortfarande det bästa man kan köpa för 2000kr?
Citera
2017-03-29, 20:54
Medlem
adolfbubblas avatar
Bump.

Det finns ingen madrass på IKEA nu som heter Sultan Tafjord. Har inte lyckats googla fram vad den eventuellt heter i dag (om den fortfarande finns). Kan det vara Sultan Skaun?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in