Ja, det är jag medveten om. Ja de har mycket makt och pengar. Att de drar ner osv. är nog snarare en effekt av folks uppvaknande, dessutom så bara för att något minskar betyder det inte att det inte existerar. Men det är inte direkt ovanligt att frikyrkor, för att ta ett talande exempel, har radio/TV-sändningar, skickar medlemmar till alla världens hörn, tar emot folk från liknande kyrkor från andra ställen i världen, arrangerar aktiviteter åt ungdomar som läger och musik/kör-undervisning, konfirmeringar mm.
Detta är ju knappast gratis. Dessutom har ju religiösa samfund nästan alltid någon typ av byggnad, eller flera till och med. Allt detta ser jag som ett bevis på att de faktiskt har lite i kassan, och dessutom ger allt sådant här makt. Inte direkt politiskt makt kanske, men inflytande över folk.
Jag ser det inte direkt som att jag är EMOT religion. Var religiösa om ni vill. Men jag är FÖR fri vilja och kritiskt tänkande. Jag tycker alla har rätt att välja, vilket knappast är en rättighet många som föds i religiösa familjer/samhällen har. Jag ser ingen anledning att begränsa mig till Sverige, religion finns överallt.
Jag vill aldrig mer höra en (jag förmodar) troende säga något om att sparka på de som ligger ner, osmakligt.
Okej, som ovan framgår det att syftet är att tipsa om sådana organisationer, så skjut på med fler exempel om du har!
du snackar goja.
Frikyrkorna har ingen speciell makt. Du kommer enbart med tomma påståenden men backar inte upp dem. De vuxna som är med i dessa organisationer är det av egen fri vilja, ska du tvinga dem att tänka som dig? Så demokratiskt av dig.
I vilka frågor har frikyrkor lyckats påverka samhället där de varit inpolitiskt korrekta? Abortmoståndet, hbt frågor? Nix inget av dem.
De som eventuellt lyssnar på dem lite grann är KD som ofta är det minsta partiet i riksdagen och blir överkörda i dssa frågor, oavsett vilket block som styr.
"Folks uppvaknade" är att de tappar medlemmar och därmed tappar inkomster det är därför som de drar ned.
På dig låter det som om frikyrkorna i Sverige var lika framgångsrika som den kristna högern i usa, det är en enorm skillnad mellan dessa. Jag har besökt en hel del olika samfund och rörelser innan jag hittade hem i katolska kyrkan, har även varit hos den karismatiska rörelsen hos katolikerna och det är inte många som går på dessa möten.
Många som är med i olika frikyrkor tillhör inte direkt överklassen heller, du sparkar verkligen på de som redan ligger ned, ganska osmakligt. Var ateist om du vill men sluta försöka tvinga på andra dina villfarelser.
Fegt att du inte attackerar muslimska församlingar utan enbart ger dig på de kristna, i sann pk anda.
Du har alldeles för mycket fördomar, så om du ska "ta debatten" se åtminstone till att ha dina fakta rätt.
Här har du länken till de humanister jag skrev om tidigare, de verkar bedriva mer positiv verksamhet i alla fall.
http://www.svenska-humanistiska-forb...e/hem/hem.html
Erasmus var både katolik och humanist, det måste inte vara en motsägelse.