• 1
  • 2
2011-03-09, 18:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estonia
Då kör jag på detta receptet!

Jodå, hade jag väl tänkte men det blir alltid så udda mått då

Typ 0.67 dl av något men spela roll, ska testas idag tror jag.
Lycka till och återkom gärna med en rapport. Du behöver inte följa decimalerna helt slaviskt. Så noga är det sällan i samband med matlagning. Annat är det när man bakar .

~Paul~
Citera
2011-03-09, 18:45
Medlem
Citat:
Typ 0.67 dl av något men spela roll
Verkligen inte. Receptet är riktlinjer, smaklökarna är facit.
Citera
2011-03-09, 18:50
Medlem
Estonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lycka till och återkom gärna med en rapport. Du behöver inte följa decimalerna helt slaviskt. Så noga är det sällan i samband med matlagning. Annat är det när man bakar .

~Paul~

Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Verkligen inte. Receptet är riktlinjer, smaklökarna är facit.

Hehe nä jag vet, mina smaklökar känner när det smakar fel, dock vet de inte vad som fattas eller va det är för mycket av

Kan man lära sig sånt på typ en matlagningskurs eller är det "Years of experience som gäller" ?
Citera
2011-03-09, 18:55
Medlem
Citat:
Hehe nä jag vet, mina smaklökar känner när det smakar fel, dock vet de inte vad som fattas eller va det är för mycket av

Kan man lära sig sånt på typ en matlagningskurs eller är det "Years of experience som gäller" ?
Du kan gå på kurs om du vill få grundläggande kunskap om vad som funkar och varför, men ingen kan lära dig om något smakar fel varför du tycker det och vad du hade föredragit som kompensation. Lär dig att lukta och smaka på alla kryddor så att du vet vad dom gör, då vet du vad det är som smakar och vad du kan göra för att parera.
Citera
2011-03-09, 19:31
Medlem
Estonias avatar
Citat:
Du kan gå på kurs om du vill få grundläggande kunskap om vad som funkar och varför, men ingen kan lära dig om något smakar fel varför du tycker det och vad du hade föredragit som kompensation. Lär dig att lukta och smaka på alla kryddor så att du vet vad dom gör, då vet du vad det är som smakar och vad du kan göra för att parera.

Hehe nu ska jag lukta på minst 5 kryddor varje gång jag lagar mat och se om jag kan känna igen mer smaker
Citera
2011-03-09, 19:38
Medlem
Apppes avatar
Boef...
Citera
2011-03-10, 06:58
Medlem
No_fears avatar
Chili con carne är inte helt fel. Och menar inte varianten gjord på köttfärs.
Citera
2011-03-10, 17:47
Medlem
Estonias avatar
Ska man steka köttet innan man kokar det?

Asså steka det så bara får färg?

För och nackdelar ?
Citera
2011-03-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ska man steka köttet innan man kokar det?

Asså steka det så bara får färg?

För och nackdelar ?
Att bryna köttet innan förbättrar smaken genom en kemisk reaktion så det hade jag gjort.
Citera
2011-03-10, 17:53
Medlem
Estonias avatar
Citat:
Att bryna köttet innan förbättrar smaken genom en kemisk reaktion så det hade jag gjort.

Det där låter väldigt, hehe, kan du utveckla det där lite ?
Citera
2011-03-10, 17:56
Medlem
Citat:
Det där låter väldigt, hehe, kan du utveckla det där lite ?
Haha, nej tyvärr. Läs på om Maillardreaktionen om du vill veta mer! Tills dess är mitt tips helt enkelt att du bryner köttet innan även om det säkert blir gott ändå.
Citera
2011-03-11, 19:22
Medlem
Estonias avatar
Rapport: Fy fan va gott det blev

Gjorde enligt receptet, förutom att jag silade bort grönsakerna och jag brynte köttet innan. Så jävla gott, fick precis ut det jag ville av tråden!

Danke!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in