Hela artikeln.
Hustru tvingades köra knivman till sin make
ARVIKA: Hells Angels bakom mordförsöket
– Han pressar kniven mot min hals och säger att det är mitt problem att få fram min man, annars hugger han mig.
Innan gärningsmannen knivhögg de två Arvikaborna letade han upp den enes hustru. Kvinnan misshandlades, och tvingades sedan köra gärningsmannen till lägenheten där hennes make befann sig.
Publicerad: I dag: 19:05
Den 44-årige mannen som sitter anhållen för mordförsöket i Arvika i lördags är medlem i Hells Angels.
Det bekräftar kammaråklagare Tyko Gullmo. Han vill dock inte gå in på vilka kopplingar det kriminella gänget har till den aktuella händelsen.
– Jag går inte in på motivet av utredningsskäl.
Tyko Gullmo räknar med att begära 44-åringen häktad under tisdagen.
Två knivskurna
Det var vid 19-tiden på lördagen som en man tog sig in i en lägenhet i Arvika och knivskar två personer. En 34-årig man knivskars i ryggen, en 28-årig man blev knivstucken i magen.
Dödshotade kvinna
Före mordförsöket ska samma gärningsman ha utsatt 34-åringens hustru för dödshot och misshandel.
Kvinnan skulle åka till stallet och rida på lördagskvällen när hon mötte våldsmannen utanför sin bostad.
Han hade försökt ta sig in genom porten till hennes trappuppgång. De börjar prata, och när han frågar svarar kvinnan att hon är gift med 34-åringen.
– Han blir då genast våldsam och frågar var min man är.
Tar fram kniven
När kvinnan säger att hon inte vet sliter mannen tag i henne.
– Han tar ett kraftigt strypgrepp och bankar mitt bakhuvud mot biltaket. Sedan tar han fram en kniv med svart handtag och silverskaft. Han pressar kniven mot min hals och säger att det är mitt problem att få fram min man, annars hugger han mig och dödar mig på plats och tar min bil och åker själv i väg och letar.
Mannen är ursinnig och stinker av alkohol.
– Jag ser inget annat utväg än att köra mannen till den adress där jag tror att min man befinner sig.
Under färden lugnar mannen ner sig lite.
– Han säger att han ska lösa det här utan mer våld, och att ingen ska bli skadad. Men väl framme klickar angriparens hjärna och han blir maximalt våldsam.
Mannen sparkar på dörren till den bostad, där 28-åringen och 34-åringen befinner sig.
34-åringen ligger och sover. Det är 28-åringen som öppnar dörren.
– Han blir angripen direkt i hallen. Då väljer jag att ta mig från platsen och tillkalla polis.
Mår inte bra
En misstänkt man sitter alltså anhållen, men kvinnan är orolig för familjens säkerhet.
– Efter händelsen är allt kaotiskt. Självklart mår ingen bra, och givetvis känner barnen av oron hemma. Deras mamma blev ju överfallen utanför deras dörr.
Situationen förvärrades ytterligare när kvinnan fick lämna ifrån sig såväl bil som mobiltelefon till polisen, som vill säkra fingeravtryck.