2011-03-08, 19:41
Medlem
Joe-Smiths avatar
Jag är lite osäker på om detta är postat i rätt forum men då det är NTFS så kan det kanske ses som ett Windows problem.

Saken är att jag har en trasig hårddisk som jag gärna vill återställa, planen är att bota upp datorn med Bart PE (också windows)och köra något recoveryprogram för att kunna återskapa datan till en USB disk.

Så frågan är vilka recoveryprogram har ni testat och vilka har fungerat, är det någon väsäntlig skillnad på hur dom olika programmen arbetar/fungerar?
Citera
2011-03-09, 00:16
Medlem
colonendbrackets avatar
Om tråden är placerad rätt eller inte behöver du nog inte bry dig om just nu, men har du ens försökt att söka efter ett svar på din fråga i tidigare trådar?

Citera
2011-03-09, 06:10
Medlem
https://wwFile Scavenger
Handy Recovery

Dessa två gillar jag för de har även snabb sökning (förutom den grundliga långsamma) och räddar hela mapp strukturen så att man slipper sitta och sortera efteråt. Finns flera som testats och rekommenderats av andra nedan men jag har inte testat de andra för jag var nöjd med File Scavenger och Handy Recovery.

DataRecovery
http://tokiwa.qee.jp/EN/dr.html

PC Inspector File Recovery
http://download.cnet.com/windows/con...html?tag=mncol

GetDataBack NTFS
Recover My Files w.flashback.org/sp27723766
Citera
2011-03-09, 09:06
Medlem
Joe-Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colonendbracket
Om tråden är placerad rätt eller inte behöver du nog inte bry dig om just nu, men har du ens försökt att söka efter ett svar på din fråga i tidigare trådar?

Jättekul att du vill ta dit ansvar för att hålla ordning på forumet, men jag tror inte riktigt du förstår min fråga då länken du skickade i stort bara om undelete problem. Min fråga är vilka program som kan rekomenderas och om det är någon skillnad på hur dom arbetar, när man försöker rädda så mycket data som möjligt från en trasig hårdisk.
Anledningen till frågan är att om man olika program arbetar på olika sätt kanske man med lite tur kan få ut mer data från den trasiga hårddisken.

Så leta i stället rätt på den tråden som svarar på den frågan är du snäll colonendbracket, så spara vi alla lite tid på onödiga kommentarer.
Citera
2011-03-09, 09:16
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe-Smith
Jättekul att du vill ta dit ansvar för att hålla ordning på forumet, men jag tror inte riktigt du förstår min fråga då länken du skickade i stort bara om undelete problem. Min fråga är vilka program som kan rekomenderas och om det är någon skillnad på hur dom arbetar, när man försöker rädda så mycket data som möjligt från en trasig hårdisk.
Anledningen till frågan är att om man olika program arbetar på olika sätt kanske man med lite tur kan få ut mer data från den trasiga hårddisken.

Så leta i stället rätt på den tråden som svarar på den frågan är du snäll colonendbracket, så spara vi alla lite tid på onödiga kommentarer.

Är hårddisken trasig (defekt) så bör du inte ens försöka rädda den själv.
Det skadar i de flesta fall mer än det hjälper..

Men sök upp företag som ägnar sig åt att hämta information från skadade hårddiskar..
(OBS! De hanterar, vad jag förstått, endast mekaniska hårddiskar, och inte SSD som är svårare att hantera i dessa sammanhang)

Då jag inte har erfarenhet av dessa så rekommenderar jag ingen.. utan råder dej att söka upp dessa företag själv.
Citera
2011-03-09, 09:19
Medlem
Joe-Smiths avatar
Tack panpo98

File scavenger och Handy recovery har jag aldrig hör talas om dessa skall jag testa i dag och se hur jag lyckas.

GDB NTFS och även GDB FAT har jag testat tidigare utan att vara alltför nöjd med dessa program, jag har intrycket att dessa mer är till för undelete än för recovery. Datarecovery har jag också provat med varierat resultat verkar dock fungera bättre än vad GDB NTFS gör.

PC inspector file recovery har jag inte testat själv men, det jag har hört är att det inte är ett speciellt kraftfullt verktyg.

Så frågan vad det är för skillnad på hur dessa program arbetar, och naturligtvis finns det något ännu bättre alternativ.
Citera
2011-03-09, 09:24
Medlem
Joe-Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Är hårddisken trasig (defekt) så bör du inte ens försöka rädda den själv.
Det skadar i de flesta fall mer än det hjälper..
.

Jo jag har anlitat ett sådant företag i Uppsala trakten (kommer inte i håg vad dom hette) för en kunds räkning då deras lönesystem gick ned vid lönehelg.
Vill minnas att dom lyckades återskapa i stort sett hela hårddisken, dock var det inte så billigt 50 000 kr + har jag för mig att det slutade på.
Citera
2011-03-09, 11:43
Medlem
colonendbrackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe-Smith

Ingen i tråden har svarat på hur något av de länkade programmen (vilka man även kan hitta i länken jag gav dig) fungerar och ändå så sitter du och testar dem. Ska du inte vänta på ett svar innan du testar dem, eller hittade du bara på frågan som motargument mot mig?

Precis som Nisse_Hult skrev, du kommer antagligen endast förstöra hårddisken om du försöker göra sånt här själv (om du inte vet vad du gör, vilket du med största sannolikhet inte gör eftersom du frågar här). Defekta hårddiskar bör lämnas in till folk som kan det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in