Hittade denna mycket roliga paradox:
Man: Jag tror inte att du är en poänglös paradox, om du är det så bevisa det.
Poänglös paradox: Jag vill inte bevisa det för då skulle jag ha en poäng och alltså inte vara det jag är.
Man: Ahh, men du har ju en poäng där så du kan inte existera.
Poänglös paradox: Hmm, det tänkte jag inte på.
Poänglös paradox: Men hela våran diskussion är poänglös så därför existerar jag.
Man: Fan då, det funkade inte den här gången heller.
En åskådare: Den där poänglösa paradoxen hade verkligen en poäng där...
Poänglös paradox: Nej det hade jag inte!
Sluta läs här och fundera lite på paradoxen innan du läser vidare.
Enligt denna
källa finns det 2 typer av positioner:
1) De som anser att hela paradoxen är meningslös och vägrar att ens diskutera ämnet.
2a) De som anser att endast följare av position 1 vet svaret eftersom de ständigt underviker frågan och därför måste de veta något...
2b) De som tror att en meningslös paradox aldrig skulle kunna prata så paradoxen i diskussionen måste vara en bedragare. Om det är så är det är fullt
möjligt att bedragaren som utgav sig att vara den meningslösa paradoxen var korrekt.
2c) De som tror att paradoxen är en symbolisk diskussion som representerar den ultimata debatten om förekomsten eller icke existensen av Gud. I en subtil och kvick reaktion av de ideologiska perspektiven hos teologer och ateister visar paradoxen hur meningslösa och otillräckliga dessa båda positioner om guds existens är.
Jag skulle skulle nog hävda min position är den första, vart står ni i denna paradox?