Har läst lite om konvulsionsreverb, om hur man samplar lokalers akustik med hjälp av ballonger, startpistolskott osv.
Min fråga är; vet någon hur man går tillväga för att skapa själva konvulsionsreverbet...?
Kanske lite flummigt formulerat, men jag tänker t.ex. på Cubase 5's Reverence -plugg.
Om man skulle kunna sampla sitt reverb och få in det där på något sätt...
Lurigt.
Hehe, "konvulsion" är ett krampanfall, det. Det engelska "convolution" kallas "faltning" på svenska.
Så till saken. Vad är det du undrar över? Hur man spelar in lokalen? Hur man sänder ut lämpligt testljud? Hur man analyserar det inspelade? Hur man drittlar in resultatet i sitt ljudprogram?
Är det nåt speciellt reverb du har som du bara måste ha impuls på?
Finns ju hur många bra impulser som helst att ladda ner gratis lite här å var annars.
Du kan lägga in impulssvaret du får i Acoustic Mirror i Sound Forge så får du ditt delay, reverb eller whatever. Har bara använt den för att göra delay dock och då byggde jag impulssvaret i ett program själv.
Hur ser ditt reverb ut nu? Har du spelat in ett skott eller?
När jag gör ett reverb spelar jag först in impulssvar.
Jag använder oftast surround, jag använder en mikrofon som jag riktar åt fyra olika håll följt av ett skott. Har inte tillgång till fyra mikrofoner.
Sen lägger jag in de inspelade impulssvaren på vars ett spår som går ut i varsin kanal, och trimmar bort själva skottet.
Efter det är det bara till att exportera som .wav i quadro (4 kanaler), och importera till REVerence.
Det går klart att lägga in annat än rumsklanger också, som ett ackord på en gitarr, t.ex.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!