2011-03-08, 13:19
Medlem
fearzies avatar
Halloj kära flashbackare, jag sitter här hemma med min flickvän som har börjat få ångest attacker, för någon månad sen så hände det max 1 gång i veckan (oftast när hon var bakfull). Igår hände det i stort sett hela dagen så jag lyckades få fram en Xanor av en kompis och det hjälpte lite.

Idag vågar hon inte åka till skolan för hon är så rädd att hon ska få en ångestattack på bussen och ej kunna ta sig därifrån då hon även upplever torgskräck under dessa attacker. Jag har frågat henne om hon vill åka till det lokala sjukhuset och kolla upp detta men hon säger bara att det känns så överdrivet att åka dit.

För att jag ska få med henne dit så vill hon nog ha någon sorts bekräftelse att hennes problem inte är "för litet för att störa de på sjukhuset" typ...

Jag röstar på att åka till sjukhuset och kolla upp detta bums, vad säger ni?

Tack på förhand!
Citera
2011-03-08, 13:26
Medlem
Tycker att hon ska ta tag i det så fort som möjligt, även börja gå på KBT som lärt mig tänka bättre när jag känner att en attack är på gång.

Tycker verkligen att hon borde åka och kolla upp det så att hon inte går ner i det så som jag gjorde, det är verkligen inte kul
Citera
2011-03-08, 13:35
Medlem
Nu gäller det att ta reda på problemets bakgrund, råda henne att fundera hurdana situationer som framkallar ångest och varför det skulle kunna vara så. Panikångest, liksom alla andra former av mer eller mindre akut stress, är ett psykofysiskt fenomen och har faktiskt mer att göra med skadliga subjektiva tolkningar och betraktelsesätt, medvetna eller inte, än med fysiska problem. En psykolog eller psykoterapeut (och helst inte psykiater, eftersom farmakologisk behandling inte botar ångesten utan endast lindrar symptomen) vore av hjälp om problemet skulle kvarstå.
Citera
2011-03-08, 13:37
Medlem
AcidMs avatar
Är det ångestattacker eller panikångestattacker? Jag tycker att du ska hjälpa henne att söka hjälp. Och sluta fan med spriten när hon mår dåligt!!

Lycka till och hoppas det blir bättre snart!
Citera
2011-03-08, 13:51
Medlem
fearzies avatar
Tack för svaren!

Försökte övertala henne att åka till sjukhuset men hon sa att hon "måste" till skolan så hennes mamma kom och hämta henne nu och schussade henne till skolan. Hon stod och halvhoppade av oro och hyperventilerade när vi stod ute och väntade på att hennes mamma skulle komma... Sa åt henne att skita i skolan & åka till sjukhuset direkt då hon bara blir sämre och sämre men hon vägrar förstå.

Hon var med om en väldigt traumatisk upplevelse för 1 år sen cirka, vill ej säga vad för risk för outning - men helt klart inget en människa ska behöva uppleva. Gissar på att det är det som spökar i huvudet på henne, hon gick hos psykolog i ett par månader förut vet jag men hon tyckte det var onödigt.

Citat:
Ursprungligen postat av AcidM
Är det ångestattacker eller panikångestattacker? Jag tycker att du ska hjälpa henne att söka hjälp. Och sluta fan med spriten när hon mår dåligt!!

Lycka till och hoppas det blir bättre snart!

Panikångestattacker.
Citera
2011-03-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearzie
Tack för svaren!

Försökte övertala henne att åka till sjukhuset men hon sa att hon "måste" till skolan så hennes mamma kom och hämta henne nu och schussade henne till skolan. Hon stod och halvhoppade av oro och hyperventilerade när vi stod ute och väntade på att hennes mamma skulle komma... Sa åt henne att skita i skolan & åka till sjukhuset direkt då hon bara blir sämre och sämre men hon vägrar förstå.

Hon var med om en väldigt traumatisk upplevelse för 1 år sen cirka, vill ej säga vad för risk för outning - men helt klart inget en människa ska behöva uppleva. Gissar på att det är det som spökar i huvudet på henne, hon gick hos psykolog i ett par månader förut vet jag men hon tyckte det var onödigt.

Panikångestattacker.

Dock är det bra om hon försöker leva normalt trots panikångesten, börjar hon isolera sig och undvika situationer behöver hon nog lite hjälp upp
Citera
2011-03-09, 10:41
Medlem
Alltså, hon kanske inte själv accepterar sina ångestattacker. Det verkar åtminstone inte som det. Men försök att göra henne på den säkra sidan gällande att det absolut inte är något för litet problem att uppsöka läkare osv för.
Jag har också panikångest. Det var svårt för mig att acceptera det, och tillslut våga gå till psykologer, läkare och dylikt.
Men, försök övertyga henne.
Citera
2011-03-09, 13:15
Medlem
hapdes avatar
Det jag skulle rekommendera det är KBT och Zoloft, det gjorde under på mig.

Visst kan KBT verka löjligt i början men tro det eller ej, det hjälper.

Hoppas att hon vet xanor är skit i längden.
Citera
2011-03-09, 18:59
Medlem
Panikångest ska strypas i tid!

Sorry för dramatiken men med facit i hand tycker jag det. Den ska tas hand om INNAN den övervälmar personen. Att få hjälp i tid, dvs snarast, kan avgöra om personen blir fucked for life eller bara fucked for the moment.

Många panikångestveteraner här inklusive mig kan intyga att ett snabbare ingripande hade gjort skillnad i våra liv!
Citera
2011-03-10, 02:51
Medlem
fearzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stene1
Panikångest ska strypas i tid!

Sorry för dramatiken men med facit i hand tycker jag det. Den ska tas hand om INNAN den övervälmar personen. Att få hjälp i tid, dvs snarast, kan avgöra om personen blir fucked for life eller bara fucked for the moment.

Många panikångestveteraner här inklusive mig kan intyga att ett snabbare ingripande hade gjort skillnad i våra liv!

Tack för infon, ska absolut göra mitt bästa till att övertala henne imorgon annars blir det nästan tvångs schuss dit...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in