Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Du ska absolut INTE pensionsspara. Med så låg inkomst får du bara ett skattavdrag på c:a 30%. ( Kommunalskatten. ) Bara de som har så hög inkomst att de betalar statlig skatt kan möjligen ha nytta av pensionssparande.
Så långt är vi överens. Om jag skall spara till pensionen så finns det bättre alternativ.
Citat:
Tänk också på att en stor del av pensionssparandet kommer att ätas upp av avgifter till försäkringsbolaget och av årlig avkastningsskatt på kapitalet. ( Oavsett om kapitalet ökar eller inte. )
Men om man väljer fonder efter lång historisk avkastning som ex Skagen Global
Skagen Kon-Tiki, Skagen Verkstad samt Lannebo Småbolag mm så kan det ju vara
värt att betala en förvaltningsavgift om bara fondbolaget presterar bra, eller?
Sedan har vi ju även B&P Lynx hedge som presterat mkt bra även vid nergångar.
Citat:
Det bästa pensionssparandet är att amortera på lån och därefter att spara själv på bankkonton utan avgifter. ( Inte i fonder. )
Tag hela sparandet på Nordnet ( utom kanske c:a två "månadslöner" ) och använd det till att göra en extra amortering på villalånet.
Det håller jag delvis med om. Men nu sitter jag i en liten knepig situation, för om jag av
någon anledning skulle behöva få loss pengar så kan det ju bli betydligt svårare att låna
tillbaka eftersom bankerna går på betalningsförmågan som inte blir bättre med åren.
Dessutom har det för mig varit mera lönsamt att förvalta pengarna själv.