2011-03-08, 13:08
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag är sjukpensionerad och har en pensionsgrundad inkomst på 284.000:- (40år)

Vi sparar till semestrar, villarenoveringar, framtida bilköp och rep. samt till barnen
så inga framtida lån kommer att behövas. Amorterar bara några få tusenlappar.

Bor i Villa (värde 2M.) lån: 1,2M, + 6-siffrigt sparande på Nordnet, men utan nyinsättningar.
Citera
2011-03-08, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag är sjukpensionerad och har en pensionsgrundad inkomst på 284.000:- (40år)

Vi sparar till semestrar, villarenoveringar, framtida bilköp och rep. samt till barnen
så inga framtida lån kommer att behövas. Amorterar bara några få tusenlappar.

Bor i Villa (värde 2M.) lån: 1,2M, + 6-siffrigt sparande på Nordnet, men utan nyinsättningar.

Ja, självklart ska du pensionsspara. Inge snack om saken
Men vill du bli rik så tycker jag att du ska lära dej C++ och blanda det lite med aktiekunskap.
Då blir du äckligt, horigt förbannat rik. Då menar jag att du kan körar rolls-royce 2011 och ändå leva på sveriges sämsta bankränta.

Men min idé så tänker jag gå i pension om ca 5 år.
Senast redigerad av persson121 2011-03-08 kl. 13:18.
Citera
2011-03-08, 13:23
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Men vill du bli rik så tycker jag att du ska lära dej C++ och blanda det lite med aktiekunskap.
Då blir du äckligt, horigt förbannat rik. Då menar jag att du kan körar rolls-royce 2011 och ändå leva på sveriges sämsta bankränta.

Jag håller på med investeringar av olika slag, mestadels fonder, men även Minifutures.
Har hållt mig uppdaterad sedan slutet på 90-talet, även om jag inte alltid har investerat.

Men menar du att pensionsspar är ett bra alternativ för mig eller bör jag spara motsvarande
genom KF eftersom jag inte betalar statlig skatt?

Har aldrig sysslat med det instrument du nämner, kanske lite väl hög risk för mig.

Hoppas att du lyckas, man blir ju lite mera försiktig i min situation
Citera
2011-03-08, 13:46
Medlem
Du ska absolut INTE pensionsspara. Med så låg inkomst får du bara ett skattavdrag på c:a 30%. ( Kommunalskatten. ) Bara de som har så hög inkomst att de betalar statlig skatt kan möjligen ha nytta av pensionssparande.

Tänk också på att en stor del av pensionssparandet kommer att ätas upp av avgifter till försäkringsbolaget och av årlig avkastningsskatt på kapitalet. ( Oavsett om kapitalet ökar eller inte. )

Det bästa pensionssparandet är att amortera på lån och därefter att spara själv på bankkonton utan avgifter. ( Inte i fonder. )

Tag hela sparandet på Nordnet ( utom kanske c:a två "månadslöner" ) och använd det till att göra en extra amortering på villalånet.
Citera
2011-03-08, 14:29
Medlem
svampgaffels avatar
Du kan ju alltid spara i en IPS. Då kan du placera pengarna som du vill och får lov att göra avdrag med 12000/år. Visserligen inga jättesummor, men det är ju klart bättre än ett traditionellt penssionsspar med höga avgifter. Annars är väl rådet att bara vara rädd om pengarna och spara själv i aktier, fonder eller något annat. Där är också fördelen att du kan ta ut pengarna när du vill om något oförutsett skulle hända.
Citera
2011-03-08, 14:32
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121

Utveckla gärna. Skall du bygga en autotrader? Eller en AI-bot som tradar? Eller ett pyramidspel?
Citera
2011-03-08, 14:50
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Du ska absolut INTE pensionsspara. Med så låg inkomst får du bara ett skattavdrag på c:a 30%. ( Kommunalskatten. ) Bara de som har så hög inkomst att de betalar statlig skatt kan möjligen ha nytta av pensionssparande.
Så långt är vi överens. Om jag skall spara till pensionen så finns det bättre alternativ.

Citat:
Tänk också på att en stor del av pensionssparandet kommer att ätas upp av avgifter till försäkringsbolaget och av årlig avkastningsskatt på kapitalet. ( Oavsett om kapitalet ökar eller inte. )
Men om man väljer fonder efter lång historisk avkastning som ex Skagen Global
Skagen Kon-Tiki, Skagen Verkstad samt Lannebo Småbolag mm så kan det ju vara
värt att betala en förvaltningsavgift om bara fondbolaget presterar bra, eller?

Sedan har vi ju även B&P Lynx hedge som presterat mkt bra även vid nergångar.

Citat:
Det bästa pensionssparandet är att amortera på lån och därefter att spara själv på bankkonton utan avgifter. ( Inte i fonder. )

Tag hela sparandet på Nordnet ( utom kanske c:a två "månadslöner" ) och använd det till att göra en extra amortering på villalånet.
Det håller jag delvis med om. Men nu sitter jag i en liten knepig situation, för om jag av
någon anledning skulle behöva få loss pengar så kan det ju bli betydligt svårare att låna
tillbaka eftersom bankerna går på betalningsförmågan som inte blir bättre med åren.

Dessutom har det för mig varit mera lönsamt att förvalta pengarna själv.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-03-08 kl. 15:35.
Citera
2011-03-08, 19:58
Medlem
Citat:
Vilket tycker du är bäst: Att spara i en fond med 1,5% i avgift men som ger 10 % i årlig avkastning efter avgifter eller på ett bankkonto utan avgifter som ger 4 % i årlig avkastning? Min åsikt är att det är vansinnigt att spara på bankkonto om vi pratar om sparande på lång sikt, vilket det ju vanligen innebär med pensionssparande.

Citat:
Det gör att han binder upp hela sin förmögenhet i huset och hans enda chans att börja kunna leva på pengarna sedan är att antingen sälja huset eller belåna det på nytt vilket kanske inte banken kommer vilja gå med på om han är pensionär och har låg inkomst. Skulle därför säga att det är ett dåligt råd att ta ut pengarna och amortera på huset om han har för avsikt att bo kvar där som pensionär också, förutsatt att han har en komfortabel belåningsgrad idag (vilket han har).

Till TS: Vad säger det orangea kuvertet? Hur mycket har du jobbat in till din pension före det att du blev sjukpensionär?

Att starta pensionförsäkring eller IPS är nog en ganska dålig idé för dig. Sannolikheten att framtidens inkomstskatter blir högre än dagens är nog ganska hög och poängen med att göra avdrag idag och skatta i framtiden inträffar därför först om man betalar statlig skatt idag och bedömmer att man inte kommer göra det som pensionär. Dessutom kan det bli så att du mister rätt till diverse bidrag som du skulle fått annars om du har inkomst från en pensionsförsäkring.

Att amortera mer på huset tycker jag också verkar tveksamt av orsaken jag nämnt ovan. Jag skulle nog valt att nysparat i din kapitalförsäkring istället.
Citera
2011-03-08, 20:01
Medlem
Aktieklipparns avatar
Men om jag nu har 1.2m i bolån och jag varken belånar eller amorterar på villan som
idag är värd, ca:2m, så borde jag ju ha ett bra mkt bättre värde om 25år (pension)

bilar, renoveringar och övrig konsumtion sparar jag ju till, och mina besparingar på Nordnet
ligger jag med ända till pensionen, så det borde ju iaf kompensera inflationen.

Så jag tror väl egenrligen inte att jag är tvungen att spara till pensionen.

Tänker jag helt fel? vill ju leva ett gott liv hela livet
Citera
2011-03-08, 20:08
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Till TS: Vad säger det orangea kuvertet? Hur mycket har du jobbat in till din pension före det att du blev sjukpensionär?
Att amortera mer på huset tycker jag också verkar tveksamt av orsaken jag nämnt ovan. Jag skulle nog valt att nysparat i din kapitalförsäkring istället.

Oranga kuvertet: Pensionsgrundat belopp: 284.000:-

Totalt ihopsparad pension: 1 104.267:- inkl premiepension

Jag får ju fortfarande pensionsrätter fram tills 65 pga avtalsförsäkring innan jag arbetade.
Citera
2011-03-09, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Utveckla gärna. Skall du bygga en autotrader? Eller en AI-bot som tradar? Eller ett pyramidspel?

Ja, en som är anpassad för mej.
Dom som redan finns är värdelösa.
Den sköter då pensionssparandet.
Citera
2011-03-10, 08:52
Medlem
Citat:

Utan motsäga dig helt så vill jag ändå problematisera detta.

Även om du inte får samma effekt som vid högre marginalskatt är du ändå garanterad insatt kapital.

Till detta tillkommer så mkt som 6-7% i årlig avkastning hos de bästa livbolagen. Där tror inte jag att hela avkastningen äts upp av avgifter.

Ogillar man att ens pensionspengar styrs helt av marknaden är det ett rimligt alternativ.

Sen är ju pensionspengar enbart en del av sparandet, de övriga kan man lägga i kf i fonder/aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in