2011-03-08, 03:18
Medlem
Hej,
På senaste tiden har jag upptäckt ett ovanligt beteende med min mage. Den kurrar och känns tom och jag får saliv i munnen. Alltså, precis de symptom man får när man är hungrig. Saken är bara att detta händer inte långt efter jag ätit! Dessutom känner jag mig inte hungrig när jag får dessa symptom. Det händer mest under natten med tanke på att jag är vaken till ganska sent. Det kan sluta med att jag äter tre måltider mellan 22 och 03. Kan någon upplysa mig lite?
Citera
2011-03-08, 03:21
Medlem
Spår av nötters avatar
Inte tillräckligt näringsrik föda?
Citera
2011-03-08, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Inte tillräckligt näringsrik föda?
Nej nej, Jag äter mackor eller ris eller pasta med någon tomatsås eller dylikt. Så det är inte så att jag äter äpplen, mandariner eller sallad hela tiden. Däremot har jag inte ätit kött så mycket. Kan det ara så att kroppen säger att den vill ha kött?
Citera
2011-03-08, 03:48
Medlem
MulleMecK.s avatar
Har hört att när kroppen börjar bli trött på natten så sjunker ett ämne i kroppen som heter Leptin och då kan man få hungerkänslor även fast man ätit för inte längesen!
Citera
2011-03-08, 04:26
Medlem
Börjar själv känna mig hungrig rätt snart efter en måltid. För min del mer eller mindre ignorerar jag det bara. Ingen jobbig känsla längre vilket det kunde vara i början. När man väl vant sig kan man mer eller mindre gå dagar utan att äta utan att ens tycka det är vidare jobbigt. På något sätt en trevlig känsla. Kan inte riktigt förklara. Däremot äter jag som en gris när jag väl äter

För min egen del, som har ett bilburet jobb tycker jag det är skönt att jag inte plågas av att låta bli att äta allt för ofta. Så man kan undvika bajsbehov under arbetspassen .

Edit då det kanske inte var något vidare svar.

Tycker du inte ska fylla upp magen gång på gång just pga detta. Gjorde jag med först men det är en rätt ohållbar lösning. Med tiden kommer du inse att du inte plågas av det sålänge du har självdisciplin och inte småäter hela tiden. Ger inte heller några sömnproblem eller så. Däremot kan ju ATT äta göra det svårare att somna.

Men det är ju bara min personliga erfarenhet då.
Senast redigerad av Albinbror 2011-03-08 kl. 04:29.
Citera
2011-03-08, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albinbror
Börjar själv känna mig hungrig rätt snart efter en måltid. För min del mer eller mindre ignorerar jag det bara. Ingen jobbig känsla längre vilket det kunde vara i början. När man väl vant sig kan man mer eller mindre gå dagar utan att äta utan att ens tycka det är vidare jobbigt. På något sätt en trevlig känsla. Kan inte riktigt förklara. Däremot äter jag som en gris när jag väl äter

För min egen del, som har ett bilburet jobb tycker jag det är skönt att jag inte plågas av att låta bli att äta allt för ofta. Så man kan undvika bajsbehov under arbetspassen .

Edit då det kanske inte var något vidare svar.

Tycker du inte ska fylla upp magen gång på gång just pga detta. Gjorde jag med först men det är en rätt ohållbar lösning. Med tiden kommer du inse att du inte plågas av det sålänge du har självdisciplin och inte småäter hela tiden. Ger inte heller några sömnproblem eller så. Däremot kan ju ATT äta göra det svårare att somna.

Men det är ju bara min personliga erfarenhet då.

Haha, mäktigt. Det påminner mig lite om Immanuel Kants matvanor: Åt en måltid om dagen, endast lunch. Hsh, jag undrar om inte du har en liten matstörning där. Att gå dagar utan mat kan va bra för vissa saker men dåligt för andra. Sen att vråläta när du väl äter kan inte heller vara bra med tanke på shocken kroppen måste få. Hsh, jag skulle testa din metod om inte jag påverkades mentalt av näringsbrist. Jag behöver helt enkelt mat för att tänka klart. ...Gör inte du?
Citera
2011-03-08, 04:53
Medlem
Uppdatering: Har nu haft två måltider sedan mitt första inlägg. Knas. Får testa med gröt kanske.
Citera
2011-03-08, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Haha, mäktigt. Det påminner mig lite om Immanuel Kants matvanor: Åt en måltid om dagen, endast lunch. Hsh, jag undrar om inte du har en liten matstörning där. Att gå dagar utan mat kan va bra för vissa saker men dåligt för andra. Sen att vråläta när du väl äter kan inte heller vara bra med tanke på shocken kroppen måste få. Hsh, jag skulle testa din metod om inte jag påverkades mentalt av näringsbrist. Jag behöver helt enkelt mat för att tänka klart. ...Gör inte du?

Du missuppfattar mig. Även att det inte är så konstigt med tanke på hur jag skrev :P

Jag var alltid hungrig (eller snarare är alltid hungrig) i början när det blev så smååt jag hela tiden pga hungern. Men sedan slutade jag med det rätt tvärt och kom snabbt ur de vanorna. Idag är såklart den där känslan fortfarande kvar.

Med att jag kan gå dagar utan att äta menade jag inte att jag gör det. Utan att man helt enkelt vänjer sig med den där känslan du beskriver och när du vant dig så kommer du inte ha några problem med just detta. Med andra ord att den där känslan inte kommer vara lika jobbig där du väl vant dig vid den.

Att äta hela tiden pga av en konstant hungerkänsla är väll ingen vidare bra metod iaf? Eller hur tror du fetton blir feta? Själv har jag bra matvanor, äter regelbundet och ignorerar den konstanta hungerkänslan emellanåt. Men bli fet du

Edit:

Var inte så dömande. Du vet inte ett skit om mina matvanor förutom att jag, som sagt planerar den efter mina arbetsdagar. Eller är du bara ute efter att vara bitsk?
Senast redigerad av Albinbror 2011-03-08 kl. 05:22.
Citera
2011-03-08, 05:34
Medlem
Läste ditt inlägg igen

Citat:
Den kurrar och känns tom och jag får saliv i munnen

Citat:
Dessutom känner jag mig inte hungrig när jag får dessa symptom.
Lustigt att du äter bara för att magen kurrar. Vad är meningen med det? Är du inte hungrig så förstår jag inte vad problemet är? Håller kurrandet dig vaken eller vad?
Citera
2011-03-08, 07:14
Medlem
DU sa ju själv att du inte ätit något kött på länge, kroppen behöver protein. In med ett par fläsk kotletter och du mår prima.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in