2011-03-08, 02:20
Medlem
Nihennas avatar
Jag vet inte hur jag ska förklara det bäst.
På min vänsterarm har jag på min överarms underdel haft ett födelsemärke sen jag var kanske 13, problemet med detta var att det istället för det klassiska "platta" märket så var det snarare som en avlång grej som kanske stack ut 6-7 milimeter.

Det har inte varit några problem med det tills för ungefär 3 veckor sedan, då märkte jag att det började hårdna, konsistensen kändes ungefär som en sårskorpa.

Några dagar efter detta så tappade spetsen av födelsemärket greppet och ramlade av helt enkelt, 2-3 milimeter som bara föll av.

Nu ikväll så föll den sista biten av det kvar och nu ser det inte konstigare ut än vilket annat märke som helst, dock kliar det som fan.

Är detta farligt? något jag bör kolla upp?
Citera
2011-03-08, 02:26
Medlem
Sheiks avatar
Man bör alltid kolla upp förändringar som sker med födelsemärken, speciellt om de blöder och verkar "irriterade". Spela inte om din hälsa, fixa tid för en undersökning av någon kunnig.
Citera
2011-03-08, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Man bör alltid kolla upp förändringar som sker med födelsemärken, speciellt om de blöder och verkar "irriterade". Spela inte om din hälsa, fixa tid för en undersökning av någon kunnig.

Vill inte skrämma upp dig, men sånt här brukar relateras till cancer..

In och låt dom slita bort all vävnad !

edit: jag är absolut ingen doktor.
Citera
2011-03-08, 02:43
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Vill inte skrämma upp dig, men sånt här brukar relateras till cancer..

In och låt dom slita bort all vävnad !

edit: jag är absolut ingen doktor.

Jo, förvisso, men det är just för att cancer är väldigt skrämmande. Sannolikheten att utveckla melanom i tidigare klanderfria födelsemärken är såvitt jag vet väldigt låg. Men det är ändå en bra ide att en doktor får titta på det.
Citera
2011-03-08, 12:49
Medlem
Eftersom jag då har lite erfarenhet av Malignt Melanom så : Ja, är du orolig ska du kolla det på din vårdcentral.

Risken att det är malignt bör vara liten om det sticker ut - det är i de allra flesta fall ett ofarligt nevö som av sig själv kan "stänga av sig" och därmed torka och ramla av.

Det du ska oroa dig för är såna som är större än 0,5 cm i diameter, olikfärgade, oregelbundna, blöder, kliar eller om dom ger dig en dålig känsla (den ska man verkligen inte avfärda).

Lycka till, hör av dig om du vill veta mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in