• 1
  • 2
2011-03-08, 00:47
Medlem
Min cykel får inte gå längre nu. Tyvärr fungerar kilometermätaren optimalt och räknar varenda kilometer jag tar.

Jag har försökt få den att sluta räkna men den behöver tydligen en behandling för detta.

Eftersom sporthoj.com bara har en samling moralkärringar i forumet väljer jag att vända mig hit.

Det gäller en 2000-talets sporthoj. De är väl uppbyggda på någorlunda likt sätt. Mer detaljerad info om hojen kan jag i värsta fall bjuda på till den som är kunnig.

Finns det detaljerad vägledning på nätet?
Är det något man kan göra hemma i garaget?
Har du koll på hur man ska gå till väga?
Finns det mekaniker som kan göra den här typen av tjänster?
Citera
2011-03-08, 00:51
Medlem
Dr.hankeys avatar
Sitter väl en givare på framhjulet, oftast i navet, koppla/knipsa bort den så rör sig hojen inte ett dugg, i teorin...
Citera
2011-03-08, 00:53
Medlem
GanjaFarfars avatar
Det är en otrolig fördel om du berättar vad det är för märke, modell och årsmodell på den. Då detta varierar KRAFTIGT mellan dessa faktorer..

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Sitter väl en givare på framhjulet, oftast i navet, koppla/knipsa bort den så rör sig hojen inte ett dugg, i teorin...

Mycket riktigt, haken med detta är ju bara att man inte kan se hur fort man kör..
Citera
2011-03-08, 00:57
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Mycket riktigt, haken med detta är ju bara att man inte kan se hur fort man kör..

Men det löser vilken GPS som helst
Citera
2011-03-08, 01:07
Medlem
Intressant och kul med snabba svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey

Jag har ett visst behov av att kunna sätta tillbaka allt till ursprungsläget och vill inte hamna i en situation där jag inte får tillbaka den eller den har slutat att fungera pga min "behandling". Hur ska jag då gå till väga?

Jag har tittat på framhjulet men har svårt att veta var denna givare ligger. Jag fick samma beskrivning av en annan lirare men det verkar ganska klurigt ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Det är en otrolig fördel om du berättar vad det är för märke, modell och årsmodell på den. Då detta varierar KRAFTIGT mellan dessa faktorer..

Angående hasighet så följer jag sällan den ändå men har tänkt att göra varv-noteringar på alla växlar för att kunna hålla hasigheterna 50/70/90 och 110.
Citera
2011-03-08, 02:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Men det löser vilken GPS som helst
Eller 100kr cykeldator.
Citat:
Ursprungligen postat av Jaccot
Angående hasighet så följer jag sällan den ändå men har tänkt att göra varv-noteringar på alla växlar för att kunna hålla hasigheterna 50/70/90 och 110.
Ajabaja så får man inte göra, blir du stannad i flygande av snuten blir du grundligt sodomerad med batong men ta en titt på cykeldator, läst att det är ok att använda.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-03-08 kl. 02:16.
Citera
2011-03-08, 02:17
Medlem
SithBoboSiths avatar
Cykeldator är det vanligaste folk har när dom är snåla och kör med urkopplade mätare, fullt lagligt också.
Citera
2011-03-08, 07:58
Medlem
Kör du med den inkopplad och betala vad du skall, skall resten av hojåkarna
"sponsra" ditt åkande? För du kör väl inte? Utan "åker med"...
"Får inte gå längre" Dummaste Jag hört på länge! Sälj hojen ,köp ngn du kan betala försäkring för ,varför tror du försäkringspriset är som det är?
Citera
2011-03-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Eller 100kr cykeldator.
Ajabaja så får man inte göra, blir du stannad i flygande av snuten blir du grundligt sodomerad med batong men ta en titt på cykeldator, läst att det är ok att använda.
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Cykeldator är det vanligaste folk har när dom är snåla och kör med urkopplade mätare, fullt lagligt också.

Då får det väl bli en sån!

Citat:
Ursprungligen postat av 45acpVBRAP
"Får inte gå längre" Dummaste Jag hört på länge! Sälj hojen ,köp ngn du kan betala försäkring för ,varför tror du försäkringspriset är som det är?

Det är nog bättre du håller dig till sporthoj!

Förstår dock inte vad resten av hojåkarna får betala och vad försäkringsbolaget har med detta att göra.
Citera
2011-03-08, 17:40
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45acpVBRAP
OffTopic men jag vill gärna dela med mig av mina teorier varför försäkringspriserna är som dom är, det finns två anledningar:

1 En massa, främst unga, idioter utan någon som helst verklighetsanknytning tar A-behörighet och börjar med specialklass vilket givetvis slutar med astronomiska summor för försäkringsbolagen i de fall föraren överlever.

2 "Höstligan", det finns inte en sportslig chans att hojtjuvar blir aktiva under hösten när det är dags att ställa av och cyklarna blir svårsålda/omöjliga att sälja. Idioterna som inte klotat under säsongen har bara ett sätt att få igen några av sina pengar, nämligen råka ut för den berömda höstligan som stjäl motorcyklar som givetvis aldrig hittas.

Skulle inte de två ovanstående kategorierna av knutters finnas skulle försäkringspriserna vara vettiga och alla som kan köra/äga hoj skulle ha råd att åka vilken typ av hoj som helst utan att det ska kosta skjortan och lite till. Och faktum är att en stor del av ovanstående idioter hänger på forum på internet och mässar om hur fort dom kör, vilka värstinghojar dom har o s v, oftast är det dom som syns och hörs mest precis som i trafiken.

Att koppla ur en mätare och vårda sin cykel för att den ska kunna säljas i nyskick är en ytterst liten moralisk förseelse jämfört med dom som driver upp försäkringspremierna. Det behöver man inte vara någon raketforskare för att begripa, t o m en förståndshandikappad fattar, men tydligen inte du.
Citera
2011-03-08, 19:08
Medlem
Vad har du för hoj?Går det en vajer till centrum på framhjulet så är det bara att plocka bort den.annars går det en kabel till framdrevet på en del hojar,plocka bort kabeln..
Citera
2011-03-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaccot
Då får det väl bli en sån!

Det är nog bättre du håller dig till sporthoj!

Förstår dock inte vad resten av hojåkarna får betala och vad försäkringsbolaget har med detta att göra.

Uppger man inte årlig körsträcka ? (Jag betalar det som står på inbetalningen) Mer mil , högre premie . Och om man kör längre och ngn olycka inträffar så är ALLA som betalar premie med och betalar . Är det för att det skall vara en "lågmilare" för att lura ev köpare så är det bedrägeri .
Och cykeldator är inte godkänt på Helfordonsgodkända mc . Dock på SFRO-Byggen .

Varför får den inte gå mer enligt mätaren ? Mkt underligt.... Finns det ngn lag att du bara får köra 1500 mil/år ? Bara ett exempel....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in