2011-03-07, 23:54
Medlem
Ska köpa ett bilbatteri, vad bör jag veta, så att batteriet passar/funkar till min bil?
Min vän sa:
- Kolla så att det batteriet du vill köpa har samma amper timmar som ditt nuvarande.
- Kolla storleken, så att den passar in och inte är för stor/liten.

Är det något mer?
Sökte runt lite men hittade inte något.
Citera
2011-03-08, 00:03
Medlem
Gå in på mekonomen/meca/biltema/whatever-hemsidan och knappa in ditt registernummer så säger sidan åt dig vad du ska ha för batteri. Du får till och med ett artikelnummer så du inte kan ta fel i butiken

Mycket enkelt.
Citera
2011-03-08, 00:04
Medlem
Jag vill endå veta, fast ska kolla de du sa.
Citera
2011-03-08, 00:09
Medlem
Det är inte svårare än så, rätt ampere, storlek och batteripolerna på rätt ställe är allt som krävs.
Sjukt enkelt del att köpa
Citera
2011-03-08, 00:27
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Gör inget om du köper ett batteri som är STÖRRE än det du har, dvs fler Amperetimmar. Bara en fördel, kolla dock så det får plats rent fysiskt i bilen!

Köp kvalité! Skräpfabrikat håller bara ett par år=dålig ekonomi.

Vill du lägga nån lax extra och har en bil du tänker äga länge. Köp ett batteri av ventilreglerad typ, sk AGM. Helt underhållsfritt och dubbla livslängden jämfört med ett standardbatteri av GOD kvalité.

Varta har flera modeller av AGM, de levererar dessa till bla Rolls Royce, Mercedes S-klass, Audi, BMW mfl. Även Vartas standardmodeller är riktigt bra. Kolla gärna tester själv. Googla.

(Obs, jobbar inte åt Varta, har bara väldigt goda erfarenheter själv!)

Lycka till!
Citera
2011-03-08, 00:35
Medlem
Tack för infon. Angående amperetimmar, vart kan man se hur många amperetimmar ett batteri har?
man ska väl mäta den fysiska storleken själv? jag antar att det är inte som tröjor där det det är S/M/L/XL osv?
Ska checka in AGM batterierna, har hört talas om de förut.
Citera
2011-03-08, 00:39
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Tack för infon. Angående amperetimmar, vart kan man se hur många amperetimmar ett batteri har?
man ska väl mäta den fysiska storleken själv? jag antar att det är inte som tröjor där det det är S/M/L/XL osv?
Ska checka in AGM batterierna, har hört talas om de förut.

Det är alltid det som står tydligast utmärkt på alla batterier. 85Ah tex.

Kolla storleken själv i mm, glöm inte höjden! Inte så kul om motorhuven slår i när du stänger!
Vissa bilar har lite marginal i längsled, dvs du kan få in ett par cm till. Glöm heller inte polställningen, plus/minus ska ligga rätt! Annars får du problem med kablaget...
Citera
2011-03-08, 02:43
Medlem
actionbents avatar
Kolla polerna, vilken sida ska du ha pluspolen på och om det är vanliga runda eller rekangulära poler du ska ha.
Citera
2011-03-21, 03:31
Medlem
Bergsmyntans avatar
Och när du skruvar åt polerna ska du vara uppmärksam på metallföremål som kan ta i verktyget. Om du kommer åt tex karossen med verktyget när du har andra änden på batteriets pluspol blir det en jäkla smäll som kan få verktyget att svetsas fast på karossen (då blir batteriet förstört direkt och du kan få brännskador). I värsta fall kan eventuella gnistor antända den explosiva knallgas som kommer från batteriet, resulterar garanterat med svåra skador eller dödsfall.
Citera
2011-03-21, 10:50
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsmyntan
Och när du skruvar åt polerna ska du vara uppmärksam på metallföremål som kan ta i verktyget. Om du kommer åt tex karossen med verktyget när du har andra änden på batteriets pluspol blir det en jäkla smäll...
Inte om man skruvar dit kablarna i rätt ordning. Börjar man med minus i en minusjordad bil uppstår givetvis riskerna du beskriver när man skruvar dit pluskabeln, eftersom hela bilen då är kopplad till minus är det lätt att råka komma emot något.

Skruvar du dit plus först slipper man problemet. När man drar åt plus är minus inte kopplad till något alls (utom den andra batteripolen förvisso), när man sedan drar dit minuskabeln är det så gott som omöjligt att komma åt något som är kopplat till plus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in