• 1
  • 2
2011-03-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Aldrig testat, men verkade som problem var att jag laddade ner 1 fil för lite, satte 2 nedladdningar åt gången och maxar nu med 11mb/s delat på båda filerna.

Knasigt hur det var problemet!

Bra att det löste sig Speed Download är bra skit iaf!
Citera
2011-03-07, 23:34
Medlem
SexTredjedelars avatar
Jdownloader ska väll vara ganska bra(inte testat den själv), Downthemall(firefox plugin) är väll den enda som jag har erfarenhet av och den uppfyllde mina krav riktigt bra. Sen att du aldrig kommer komma upp i 100mb/s är en helt annan fråga som du kanska ska ställa i nätverks forumet för att få ett bra svar.
Citera
2011-03-07, 23:37
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Fråga utöver den ovan, vad för "tanknings" hastighet kan jag förvänta mig att maxa? 8mb/s känns lite lågt för en 100mbit lina.
12.5 MB/s är maxhastighet för en 100Mbit-lina, så 8 MB/s är ju inte så långt ifrån.

"Men bara 12.5 MB/s? Jag borde ju kunna ladda ner i 100 MB/s!" säger du då. Och nej, så fungerar det inte. Din internetleverantör pratar i bit, du har alltså en 100 megabit-lina (förkortat Mbit eller Mb med litet b). Men när vi laddar ner mäts det i byte, och i det här fallet megabyte (förkortat MB med stort B). På 1 byte går det 8 bits, därav skillnaden. Så eftersom du har en lina på 100 Mbit måste vi förvandla om det till byte. Vi delar alltså 100 Mbit med 8, och vi får fram 12.5 MB. Det är hastigheten som du kommer att kunna ladda ner i.

För att jämföra kan vi ju kolla på andra hastigheter:
2 Mbit = 250 kB/s
8 Mbit = 1 MB/s
12 Mbit = 1.5 MB/s
24 Mbit = 3 MB/s

Du kanske redan visste detta, men det är inte många som gör det och det skapar ganska ofta missförstånd.

edit: Du hade visst redan fått svar, tji fick man för att man är en rökare
Senast redigerad av Snöj 2011-03-07 kl. 23:39.
Citera
2011-03-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
12.5 MB/s är maxhastighet för en 100Mbit-lina, så 8 MB/s är ju inte så långt ifrån.

"Men bara 12.5 MB/s? Jag borde ju kunna ladda ner i 100 MB/s!" säger du då. Och nej, så fungerar det inte. Din internetleverantör pratar i bit, du har alltså en 100 megabit-lina (förkortat Mbit eller Mb med litet b). Men när vi laddar ner mäts det i byte, och i det här fallet megabyte (förkortat MB med stort B). På 1 byte går det 8 bits, därav skillnaden. Så eftersom du har en lina på 100 Mbit måste vi förvandla om det till byte. Vi delar alltså 100 Mbit med 8, och vi får fram 12.5 MB. Det är hastigheten som du kommer att kunna ladda ner i.

För att jämföra kan vi ju kolla på andra hastigheter:
2 Mbit = 250 kB/s
8 Mbit = 1 MB/s
12 Mbit = 1.5 MB/s
24 Mbit = 3 MB/s

Du kanske redan visste detta, men det är inte många som gör det och det skapar ganska ofta missförstånd.

Bra förklarat! sedan på den teoretiska hastigheten får man dra av lite också pga. TCP-Headern samt ack packet har jag för mig(?)
Citera
2011-03-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
*massa text*

Japp, det visste jag redan! men tank för det ändå!

och tack till alla andra!!

EDIT: Kan ju passa på att fråga, varför blir tankar den så otroligt segt när jag laddar ner 1 fil? tankar ner den sista filen och den tuffar på i runt 600kb/s
Senast redigerad av mixchemical 2011-03-07 kl. 23:42.
Citera
2011-03-07, 23:45
Medlem
Citat:
Japp, det visste jag redan! men tank för det ändå!

och tack till alla andra!!

EDIT: Kan ju passa på att fråga, varför blir tankar den så otroligt segt när jag laddar ner 1 fil? tankar ner den sista filen och den tuffar på i runt 600kb/s

Kan vara så att servern där just den filen ligger är överbelastad, likadant som det brukar vara med vissa Youtube-klipp.
Citera
2011-03-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trino
Kan vara så att servern där just den filen ligger är överbelastad, likadant som det brukar vara med vissa Youtube-klipp.

Sant, men nu använder jag mig av MegaUpload och vad jag vet använder dom inte sig av samma "server" teknik som RapidShare, eller jag kanske missminner mig?
Citera
2011-03-07, 23:55
Medlem
Citat:
Sant, men nu använder jag mig av MegaUpload och vad jag vet använder dom inte sig av samma "server" teknik som RapidShare, eller jag kanske missminner mig?

Dem flesta använder sig nog av att lagra filerna på olika servrar, dvs som är olika belastade
Citera
2013-08-14, 00:01
Medlem
Acid-Brains avatar
xVST (xVideoServiceThief) är väldigt snabb. Har dock SL på grund av bootcamp-drivrutinerna till WinXP, och den senaste uppdateringen av xVST verkar inte vilja samarbeta med SL. Men det kanske beror på något annat, eftersom jag även testat äldre versioner. Är alltså därför i behov av en ny download manager som är lika snabb som xVST.

Vilka använder ni själva? De flesta brukar ju dras till de bästa programmen till slut. VLC är ju ett bra exempel på det. Så jag undrar om det finns något motsvarande dm som motsvarar nivån på VLC.
Senast redigerad av Acid-Brain 2013-08-14 kl. 00:03.
Citera
2013-08-14, 14:15
Medlem
Littons avatar
xi-soft Net Transport till PC är ju överlägset bäst:
http://www.xi-soft.com/download.htm

Nu såg jag till allas glädje att de släppt en beta för Mac!

Annars så har de flesta download managers (DLM) redan nämnts i tråden. När jag var ny på Mac så testade jag alla DLM jag kunde hitta. Ingen var rikgit bra. Det har slutat med att jag inte använder funktionen så ofta längre. Blir mest DownThemAll!, och för större grejer så kör jag JDownloader. xVideoServiceThief hade jag inte hört talas om tidigare. Men hoppas på Net Transport för Mac!

DownThemAll! till Firefox funkar helt ok.
https://addons.mozilla.org/sv-se/fir...n/downthemall/
Extra funktionalitet kan fås med
DownThemAll! AntiContainer
https://addons.mozilla.org/sv-se/fir...anticontainer/
Och något greasmoneky script: http://userscripts.org/scripts

MacUpdate också är alltid en bra källa:
https://www.macupdate.com/app/mac/4710/speed-download

En enkel DLM som inte nämts är Leech:
http://manytricks.com/leech/
Citera
2013-08-15, 03:10
Medlem
Acid-Brains avatar
Söker främst ett enskilt program som inte är kopplat till webbläsaren. Vill alltså inte ha någon add-on, eftersom man har mindre valmöjligheter med en sån. Med enskilda DML, frikopplat från webbläsaren, kan man välja att flytta över en fil i MP3-format, såsom t.ex. en låt från youtube. Det är den funktionen jag nu saknar.

xVideoServiceThief fungerade väldigt bra och snabbt. Nu får jag det inte mer att fungera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in