• 1
  • 2
2011-03-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Menar du skölja nu? I min värld betyder "rensa fisk" att man skär upp den, rycker ut inälvor, tar bort ben, fjällar den, osv. Dvs sånt du inte kan göra med en fiskfilé, för det är redan gjort.

Ah .. aa skölja fisken och inte rensa..
My bad!
Citera
2011-03-07, 20:39
Medlem
Nuvilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helius
Ah .. aa skölja fisken och inte rensa..
My bad!

Jag sköljde aldrig laxen efter tining

Men ni tror inte det är någon fara för mig då?
Citera
2011-03-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuvili

Tror inte det ska vara några problem.. med tanke på vad andra har kommenterat så.. Jag räknar med att en del personer sköljer inte fisken innan.
Citera
2011-03-07, 20:48
Medlem
jolindbes avatar
Citat:

Jag brukar inte skölja mina fiskfiléer innan sushitillverkning, och jag lever än. Och med tanke på att Helius inte vet vad det är för skillnad på "skölja" och "rensa" tror jag inte du ska ta hans ord som expertinformation
Citera
2011-03-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Jag brukar inte skölja mina fiskfiléer innan sushitillverkning, och jag lever än. Och med tanke på att Helius inte vet vad det är för skillnad på "skölja" och "rensa" tror jag inte du ska ta hans ord som expertinformation

LOL! Aja.. du lär väl ångra dig när du försöker skita ut en 15m mask som har levt i din mage i flera år.
Citera
2011-03-07, 20:59
Medlem
Citat:
TS här. Jag läste på förpackningen att laxen var djupfryst och odlad i Norge och sen hade den blivit skickad till Ryssland för att packas.

Är den odlad i Norge så är det nog lugn.
Citera
2011-03-07, 21:02
Medlem
mange1897s avatar
Köp salmalax nästa gång.320 spänn kilot men det är den värd,rensad och vakumförpackad på 4 timmar så den behöver inte frysas.
Citera
2011-03-07, 21:26
Medlem
Marodeurs avatar
parasiter hit och dit. Det man absolut vill slipa är en trikininvasion. Det finns 2-3 olika sorter som kan gå från lax till människa, vet att en av dom inte dör vid infrysning i vanlig frys, dvs behöver det vara rejält kallt för att de ska dö. Risken är liten, för denna sort fanns bara kring nordamerika eller så (kolla ursprunget på laxen).

De flesta andra parasiter som binnikemask och liknande är otrevliga men sällan dödliga för människan och de är ofta lättbehandlade. Trikinerna blir man kanske aldrig av med och de kan t.o.m ha ihjäl en.
Så frysning bör inte ses som en säker metod om laxen kommer från utsatta områden.
Trikinlarverna finns inkapslat i värddjurets muskulator och blir till vuxna larver i våran magsäck, så där spelar det ingen roll hur försiktigt man rensar.

Orkar inte leta mer specifik info om trikin i lax men läs detta från livsmedelsverkets hemsida:

"I arktiska områden förekommer emellertid frysresistenta trikinarter. Då sådana inte kan uteslutas hos vilda djur i Sverige bör man inte förlita sig på enbart djupfrysning vid förtäring av sådant kött. "
Citera
2011-03-07, 21:32
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marodeur
parasiter hit och dit. Det man absolut vill slipa är en trikininvasion. Det finns 2-3 olika sorter som kan gå från lax till människa, vet att en av dom inte dör vid infrysning i vanlig frys, dvs behöver det vara rejält kallt för att de ska dö. Risken är liten, för denna sort fanns bara kring nordamerika eller så (kolla ursprunget på laxen).

De flesta andra parasiter som binnikemask och liknande är otrevliga men sällan dödliga för människan och de är ofta lättbehandlade. Trikinerna blir man kanske aldrig av med och de kan t.o.m ha ihjäl en.
Så frysning bör inte ses som en säker metod om laxen kommer från utsatta områden.
Trikinlarverna finns inkapslat i värddjurets muskulator och blir till vuxna larver i våran magsäck, så där spelar det ingen roll hur försiktigt man rensar.

Orkar inte leta mer specifik info om trikin i lax men läs detta från livsmedelsverkets hemsida:

"I arktiska områden förekommer emellertid frysresistenta trikinarter. Då sådana inte kan uteslutas hos vilda djur i Sverige bör man inte förlita sig på enbart djupfrysning vid förtäring av sådant kött. "

Trikiner finns inte i lax. Finns bara i köttätande djur (med hittills enda undantag några italienska hästar). Kanske tänker du på Anisakis? Som är något helt annat, och inte lika farligt som trikiner.
Citera
2011-03-07, 21:34
Medlem
rayraviolis avatar
För att ge lite perspektiv kan jag berätta att jag brukar grava färsk (icke-fryst) lax och äta. Sushi har jag gjort efter samma metod. Enligt uppgift så är riskerna med att äta rå odlad (norsk) lax helt försumbara.

Här är en tråd om rå lax:
https://www.flashback.org/t1057952
Senast redigerad av rayravioli 2011-03-07 kl. 21:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in