2022-11-19, 22:53
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Fast.

Ruggigt kommer väl från rugga? Som i ståpäls.

En insats som gör att huden knottrar sig eller att håret på armarna reser sig.

Finns väl inget "positivt" eller "negativt" i det ordet?

Ser du en ruggig skräckfilm eller en jävligt bra insats på travbanan så råkar du ut för samma fysiska reaktion.

Jag tänker också att ruggigt kommer från rugga, men då tänker jag rugga som fåglar gör när de byter fjädrar och under den perioden ser väldigt fula ut.
Citera
2022-11-19, 22:55
Medlem
Citat:
Fast.

Ruggigt kommer väl från rugga? Som i ståpäls.

En insats som gör att huden knottrar sig eller att håret på armarna reser sig.

Finns väl inget "positivt" eller "negativt" i det ordet?

Ser du en ruggig skräckfilm eller en jävligt bra insats på travbanan så råkar du ut för samma fysiska reaktion.
Hade inte en aning men det låter troligt då ordet ruggigt känns som en beskrivning på något som stegrat en spänning. Jag tolkar ordet så. Inte som rugguggla,men även det skapar du viss aning om vad uttrycket menar
Citera
2022-11-19, 22:56
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Jag skulle nog tippa på att det räcker med 50 år. Jag är 80-talist och jag vet ju att "ruggigt" i grunden är något negativt, men associerar ändå spontant till något positivt när jag hör det. Jag ska tro att det finns rätt många 90-talister som inte ens vet om att det i grunden är ett negativt ord. Ännu fler 00-talister. Om 50-år är vi 80- och 90-talister och äldre en liten minoritet och "ruggigt utseende" kan mycket väl vara självklar komplimang.

Jag hade skrivit 50 år först, men tänkte att jag skulle fega.

En hög invandring och förändrad medie- och kulturkonsumtion skyndar också på dessa förlopp.
Citera
2022-11-19, 22:57
Medlem
Det kallas för oxymoron

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Oxymoron
Citera
2022-11-19, 22:58
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag förknippar även ordet med skräck, och det kanske hänger ihop med skräckruggning. Vissa fåglar tappar massa fjädrar när de blir rädda. Så jag tänker att ordet skulle kunna ha att göra med skräckruggningsfenomenet... Det borde gå att googla var ordet kommer ifrån...
Citera
2022-11-19, 22:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag tänker också att ruggigt kommer från rugga, men då tänker jag rugga som fåglar gör när de byter fjädrar och under den perioden ser väldigt fula ut.
Nej, "ruggigt" kommer från ordet "ruskigt". Som betyder ungefär "rysligt, skrämmande". Det trodde jag att alla visste...
Citera
2022-11-19, 23:00
Bannlyst
Citat:

Ok.

Var tvungen att titta vad SAOL skriver:

[jfr nor. dial. ruggeleg, ruggen, fuktig o. kall, råkall; sannol. till det ord som föreligger i nor. dial. rugga, känna rysningar, rysa
Citera
2022-11-19, 23:01
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nej, "ruggigt" kommer från ordet "ruskigt". Som betyder ungefär "ryslig, skrämmande". Det trodde jag att alla visste...

Jag är inte ensam i tråden om att associera till ruggning. Men ryslig-teorin låter rimlig.

Jag är nöjd med att jag åtminstone vet att det är nåt negativt
Citera
2022-11-19, 23:04
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Nej, "ruggigt" kommer från ordet "ruskigt". Som betyder ungefär "rysligt, skrämmande". Det trodde jag att alla visste...

Citat:
Ok.

Var tvungen att titta vad SAOL skriver:

[jfr nor. dial. ruggeleg, ruggen, fuktig o. kall, råkall; sannol. till det ord som föreligger i nor. dial. rugga, känna rysningar, rysa

Tack! SAOL är en bättre källa än Tammer...
Citera
2022-11-19, 23:08
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag är inte ensam i tråden om att associera till ruggning. Men ryslig-teorin låter rimlig.

Jag är nöjd med att jag åtminstone vet att det är nåt negativt
Ruggigt/ruskigt är ett s k "förstärkningsord". Det används t ex som "han var´ruskigt/ruggigt´snabb, och vann alla hundrameterslopp på den tiden".
Citera
2022-11-19, 23:09
Bannlyst
Citat:
Tack! SAOL är en bättre källa än Tammer...

Ja, Tammer är ju piss-ryzz, har svårt med svenskan på djupet och spammar "Putin invaderar Ukraina-tråden" med en massa hittepå och ljugerier så det han säger kan man stoppa i samma påse som man använder till att tömma kattlådan.
Citera
2022-11-19, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ruggigt/ruskigt är ett s k "förstärkningsord". Det används t ex som "han var´ruskigt/ruggigt´snabb, och vann alla hundrameterslopp på den tiden".

Jaha. Så nu ska du utbilda alla i vad ordet används till?

Lycka till, tröttmössa....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in