Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-27, 16:18
  #109
Medlem
esants avatar
Var inte rädda för att begå ett misstag, det vore ett misstag.

"First time right".
Citera
2022-11-19, 21:23
  #110
Medlem
Nord88s avatar
Ordet "ruggig" i positiv bemärkelse

En betydande del av mitt twitterflöde handlar om sport, betting och trav och det slog mig ikväll att jag oftare och oftare stöter på ordet "ruggig" när det används i positiv bemärkelse, även när det används som fristående adjektiv, t ex "en ruggig insats". Jag har tidigare varit van vid att stöta på det som ett förstärkande adverb, t ex som "ruggigt bra" men på senare år känns det som att användningen av ruggigt som fristående ord med positiv bemärkelse har exploderat.

"Ruggigt/grymt/galet/sjukt/otroligt lopp av Bolsjunov", innebörden är idag densamma.

Som jämförelse kan noteras att "kusligt bra" också förekommer men att ordet "kusligt" inte normalt förekommer fristående för att berömma någon eller något. Fruktansvärt används på ungefär samma sätt och är mer vanligt förekommande.

Jag har slagit upp "ruggig" på olika ställen och jag hittar ingen som ens tar upp den positiva betydelsen i vardaglig användning.

Jag testade att söka på "ruggig" på twitter och fann mycket riktigt en övervikt mot användning för att beskriva prestationer av olika slag snarare än för att beskriva föremål. Jag hittade dock bland annat en person som berömmande beskrev en viss öl som "ruggig" och en annan som recenserade en t-shirt som varandes av "ruggig kvalitet och passform". Det blir för mig lite humoristiskt när ruggig förr användes just om mindre tillfredsställande klädesplagg.

Om vi tar engelskans egregious så har användningen av ordet i positiv bemärkelse helt dött ut sedan lång tid tillbaka. Nu är betydelseförändringen omvänd mot de svenska exempel jag har tagit upp, men det var det första jag kom att tänka på. Med tiden lär vi få se svenska motsvarigheter och det finns säkert redan några.

Grymt lever kvar i formuleringar där det är uppenbart vad ordet betyder, t ex "det vore grymt att låta henne stå och vänta två timmar i kylan" eller "regimens grymma behandling av dissidenter". Men det har gått så långt att man bör undvika att använda ordet för att beskriva ondskefulla handlingar om risk för misstolkning föreligger, t ex : "det var grymt att de sköt honom".

Jag försöker personligen att undvika grymt som positiv försträkning. Jag tror inte att jag brukar använda ruggig då jag har en naturlig förkärlek för otrolig och sjuk och att jag spontant använder något av de valen för beröm.

Någon med liknande observationer?
Citera
2022-11-19, 21:35
  #111
Medlem
Jordgubbes avatar
Några klipp ur en av morgontidningarna "En rad ruggigt bra skådespelarprestationer" (1945), "Isen måste väl ha varit ruggigt bra" (1962), "Ljusdal har ett ruggigt starkt försvar" (1970), "... gästrikarnas försvar var ruggigt starkt" (2007).
Citera
2022-11-19, 21:38
  #112
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Några klipp ur en av morgontidningarna "En rad ruggigt bra skådespelarprestationer" (1945), "Isen måste väl ha varit ruggigt bra" (1962), "Ljusdal har ett ruggigt starkt försvar" (1970), "... gästrikarnas försvar var ruggigt starkt" (2007).

Intressant, men bara adverb här.

Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Jag har tidigare varit van vid att stöta på det som ett förstärkande adverb, t ex som "ruggigt bra" men på senare år känns det som att användningen av ruggigt som fristående ord med positiv bemärkelse har exploderat.
__________________
Senast redigerad av Nord88 2022-11-19 kl. 21:47.
Citera
2022-11-19, 21:39
  #113
Medlem
Han har sjukt bra hälsa, killen är ju aldrig sjuk !

Den maten var äckligt god...

Den tjejen är fett smal !

och för att plocka in "ruggig". Hon är ruggigt vacker !

Inte alltid förstärkningsorden lirar sådär vansinnigt väl, men det är bara att gilla läget !
Citera
2022-11-19, 21:49
  #114
Medlem
Jordgubbes avatar
Undrar om inte detta är en feltolkning. Vissa ord kan användas fristående såsom "bra", "uselt", "svettigt". Till och med "coolt", "stabilt", "snajdigt". Ord som "grymt", "fett", "ruggigt" däremot tycker jag inte är riktigt fristående, snarare underförstått "(grymt) bra" etc.
Citera
2022-11-19, 21:57
  #115
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Han har sjukt bra hälsa, killen är ju aldrig sjuk !

Den maten var äckligt god...

Den tjejen är fett smal !

och för att plocka in "ruggig". Hon är ruggigt vacker !

Inte alltid förstärkningsorden lirar sådär vansinnigt väl, men det är bara att gilla läget !

Har inget problem med lustiga motsatser som uppstår.

Du tar hem din sambo på middag hos dina föräldrar, nästa dag uttalar sig din mor om dennes utseende. Betyder "xxx har ett ruggigt bra utseende" och "xxx har ett ruggigt utseende" samma sak för dig?
Citera
2022-11-19, 22:12
  #116
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Undrar om inte detta är en feltolkning. Vissa ord kan användas fristående såsom "bra", "uselt", "svettigt". Till och med "coolt", "stabilt", "snajdigt". Ord som "grymt", "fett", "ruggigt" däremot tycker jag inte är riktigt fristående, snarare underförstått "(grymt) bra" etc.

Absolut är det underförstått, med fristående menar jag funktionen som fristående adjektiv i en mening. Jag är nyfiken på när man började skriva "ruggig kvalitet och passform" när man försöker sälja in en t-shirt.

Min tes är att bruket av ruggigt som adjektiv i positiv bemärkelse är ett relativt nytt och växande fenomen. Jag blir gärna motbevisad.
__________________
Senast redigerad av Nord88 2022-11-19 kl. 22:18.
Citera
2022-11-19, 22:24
  #117
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Absolut är det underförstått, med fristående menar jag funktionen som fristående adjektiv i en mening. Jag är nyfiken på när man började skriva "ruggig kvalitet och passform" när man försöker sälja in en t-shirt.

Min tes är att bruket av ruggigt som adjektiv i positiv bemärkelse är ett relativt nytt och växande fenomen. Jag blir gärna motbevisad.

Jag tror att du har rätt i att det är ett relativt nytt och växande fenomen.

Jag tänker att "ruggigt bra" har blivit så etablerat och frekvent använt vid det här laget att man numera kan rationalisera bort "bra".
Citera
2022-11-19, 22:35
  #118
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Jag tror att du har rätt i att det är ett relativt nytt och växande fenomen.

Jag tänker att "ruggigt bra" har blivit så etablerat och frekvent använt vid det här laget att man numera kan rationalisera bort "bra".

Exakt, jag tror också att folk har börjat göra den rationaliseringen också delvis för att användningen av ruggigt i dess ursprungliga betydelse blivit mindre frekvent.

Vissa specifika sammanhang är fortfarande reserverade för ordets egentliga betydelse, men om 100 år kanske till och med "ruggigt utseende" skulle kunna utgöra beröm?
__________________
Senast redigerad av Nord88 2022-11-19 kl. 22:38.
Citera
2022-11-19, 22:42
  #119
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Exakt, den rationaliseringen har folk börjat göra just för att användningen av ruggigt i dess ursprungliga betydelse blivit mindre frekvent.

Vissa specifika sammanhang är fortfarande reserverade för ordets egentliga betydelse, men om 100 år kanske till och med "ruggigt utseende" skulle kunna utgöra beröm?

Jag skulle nog tippa på att det räcker med 50 år. Jag är 80-talist och jag vet ju att "ruggigt" i grunden är något negativt, men associerar ändå spontant till något positivt när jag hör det. Jag ska tro att det finns rätt många 90-talister som inte ens vet om att det i grunden är ett negativt ord. Ännu fler 00-talister. Om 50-år är vi 80- och 90-talister och äldre en liten minoritet och "ruggigt utseende" kan mycket väl vara självklar komplimang.
Citera
2022-11-19, 22:50
  #120
Avstängd
Fast.

Ruggigt kommer väl från rugga? Som i ståpäls.

En insats som gör att huden knottrar sig eller att håret på armarna reser sig.

Finns väl inget "positivt" eller "negativt" i det ordet?

Ser du en ruggig skräckfilm eller en jävligt bra insats på travbanan så råkar du ut för samma fysiska reaktion.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback