2011-03-07, 18:11
Medlem
hejsan
jag brukar köpa råtobak ibland för att rulla egna cigaretter istället för att hela tiden röka dom kemikaliepreparerade "märkescigaretterna".
jag förvarar den enligt anvisningarna, torrt och svalt eller kallt ändå så börjar den mögla efter ett tag.
jag undrar om tobaken är farligare att röka då den har möglat eftersom jag vet att mat som möglat ej är hälsosam att förtära?
Citera
2011-03-07, 19:02
Medlem
Om du har riktig tur så dör du snabbt och smärtfritt med den mögliga tobaken.
Kör du den omögliga varianten så kan du räkna med en lång och utdragen dödsprocess istället.
Citera
2011-03-07, 21:25
Medlem
Jag vet inte hur det är med tobak men på cigarrer så är det lugnt så länge det är den ofarliga vitmögeln men all annan mögel så bör du låta bli.
Citera
2011-03-08, 21:18
Bannlyst
Äsch rök på bara. Du lär ju märka om det går.
Citera
2011-03-08, 21:21
Medlem
Frågan är väl hur det smakar.. Kan du inte köpa mindre kvantiteter om du inte hinner röka upp den innan den börjar mögla? Dessutom kan du knappast förvara den optimalt om den börjar mögla även där det är torrt och svalt.
Citera
2011-03-09, 00:23
Medlem
hej o tack för era inlägg.
angående kulören på möglet så är den väl mera vitt men med eventuella inslag av blått eller grönt.
alltså, smaken är helt ok, eventuellt så kan jag få för mig att den retar mer i halsen.
antagligen så är inte förvaringen optimal men det är egentligen bara två av dom senaste påsarna som det skett med trots samma förvaring, det kan ju iofs vara så att tobakshandlaren ej har förvarat den rätt och ännu har jag inte hittat nån mindre förpackning med råtobak.
hmmmm....
Citera
2011-03-09, 10:49
Medlem
stora_ostens avatar
Jag skulle tippa på att det beror lite på hur pass mycket din tobak börjat mögla också. Om det bara är en klick eller ytan som har möglat så skulle jag nog gissa att man vågar röka resten.

Men detta är som sagt bara gissningar. Jag skulle nog ha trott att det inte är så jävla farligt att röka lite mögel, men om du söker på mögel eller röka mögel i cannabisdelen av forumet eller på swecan tex så hittar du rena rama skräckhistorierna. Dessa gäller förvisso folk som rökt möglig cannabis men mögelsorterna borde inte vara så pass olika ändå?

Jag har hört i min ungdom om hur farligt det ska vara att röka möglig cannabis, och diverse skrönor(?) om mögeltillväxt i lungorna och diverse lungsjukdomar som ska bli följden av detta.
Jag har alltid tyckt att detta verkar helt befängt.

Jag har utgått ifrån det menas att mögelmolekylerna ska förbrännas och ändå förbli helt oförändrade och färdas med röken och få fäste i lungorna. Men risken är väl antagligen att du drar i dig mögeldamm ifrån den tobaken som ännu inte är bränd. Du bränner ju inte hela ciggen på en gång.

Råtobaken är ju inte så dyrbar heller så jag skulle nog slänga den oavsett. Slängde 4 burkar Dunhill Royal Yacht som hade börjat mögla för nån vecka sedan. Dessa hade packats in i en större burk och var tydligen för fuktig. Det var det här vita möglet dock så kanske hade dom varit okej att röka, om det är som någon ovan skrev att det är ofarligt?

Möglar det för dig så har du antagligen för blöt tobak när du stoppar ner den i dom täta burkarna. Pröva att torka den mera innan du stoppar den i burkarna. Vid behov kan du ju alltid fukta upp den senare med fuktknapp apelsinskal eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in