2011-03-07, 17:12
Medlem
DackJanielss avatar
Hej!

Frsker att hjlpa en slkting att f igng hennes Hp-laptop.

Nr jag fick datorn sa den:

"non system disk or disk error"

Okej tnkte jag inte mer n att jag tar och formaterar datorn. Sagt och gjort satte jag igng och boota windows xp sp3 och efter ett tag sger den:

"Hittar ingen hrddisk"

Efter ett tags lsande runtom p internet hitta jag att det vara s att man ska inaktivera "native sata" i BIOS. Sagt och gjort gjorde jag detta.

Efter att jag gjort detta och startat om datorn s bootar inte datorn verhuvudtaget och piper tre gnger och kommer till ett error meddelande:

"Fixed Disk Parameter Table or BIOS Error - System Halted"

I detta lge kommer jag heller inte in i BIOS utan att plocka ut HDD.

S tillbaks till ruta ett r jag.

r HDD slut? Att byta ut hrddisk r egentligen ingen fara d ingen viktig data skulle g miste men vill inte byta den i ondan!

Mycket tacksam fr hjlp! Och behver ni mer info fr att hjlpa till s sg till!

Mycket
Citera
2011-03-07, 17:21
Bannlyst
Hrddisken r trasig. r bara och byta den.
Citera
2011-03-07, 17:23
Medlem
new-eurochilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DackJaniels
Hej!

Frsker att hjlpa en slkting att f igng hennes Hp-laptop.

Nr jag fick datorn sa den:

"non system disk or disk error"

Okej tnkte jag inte mer n att jag tar och formaterar datorn. Sagt och gjort satte jag igng och boota windows xp sp3 och efter ett tag sger den:

"Hittar ingen hrddisk"

Efter ett tags lsande runtom p internet hitta jag att det vara s att man ska inaktivera "native sata" i BIOS. Sagt och gjort gjorde jag detta.

Efter att jag gjort detta och startat om datorn s bootar inte datorn verhuvudtaget och piper tre gnger och kommer till ett error meddelande:

"Fixed Disk Parameter Table or BIOS Error - System Halted"

I detta lge kommer jag heller inte in i BIOS utan att plocka ut HDD.

S tillbaks till ruta ett r jag.

r HDD slut? Att byta ut hrddisk r egentligen ingen fara d ingen viktig data skulle g miste men vill inte byta den i ondan!

Mycket tacksam fr hjlp! Och behver ni mer info fr att hjlpa till s sg till!

Mycket

Finns egentligen 3 saker som kan generera detta problem:

1. Du har fuckat upp bios av en eller annan grund, d behver du antagligen flasha om pcn frn ett usbminne

2: Hrdisken har gett upp, du kan ju testa den i en annan pc och se om den fungerar dr

3. Jag vet att detta ocks kan ske om CMOS batteriet p moderkortet r helt slut
Citera
2011-03-07, 17:43
Bannlyst
Men , testa att flasha om bioset bara! ppna burken , ta ut det runda batteriet och vnta i 2 minuter, sedan stter du tbx det och startar datan om det inte fungerar d testa att byta batteri , om inte det fungerar s testar du bara helt enkelt med en annan hdd
Citera
2011-03-07, 18:07
Medlem
new-eurochilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lypsal
Men , testa att flasha om bioset bara! ppna burken , ta ut det runda batteriet och vnta i 2 minuter, sedan stter du tbx det och startar datan om det inte fungerar d testa att byta batteri , om inte det fungerar s testar du bara helt enkelt med en annan hdd

P vilket stt skulle bioset bli flashat fr att du tar ut batteriet? Det mste gras manuellt med en diskett eller ett USB minne...
Citera
2011-03-07, 20:16
Medlem
Hur lter pipen? 3 korta eller 1 lng or 2 korta?

Skulle rekomendera att ladda ner Hirens BootCd, brnna den p en skiva o boota med den. Jag jobbar som IT tekniker och p jobbet anvnder vi dom hr verktygen dagligen. Finns massa bra verktyg fr din dator (hdd tester, memory test etc.) Kanske enklare att frga p flashback, men du kan aldrig vara sker p svaren.
Citera
2011-03-07, 21:48
Medlem
DackJanielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeRaS
Hur lter pipen? 3 korta eller 1 lng or 2 korta?

Skulle rekomendera att ladda ner Hirens BootCd, brnna den p en skiva o boota med den. Jag jobbar som IT tekniker och p jobbet anvnder vi dom hr verktygen dagligen. Finns massa bra verktyg fr din dator (hdd tester, memory test etc.) Kanske enklare att frga p flashback, men du kan aldrig vara sker p svaren.

Tack fr ett bra svar.

Det r tre lnga pip bara. Nej jag vet. Men finns mycket kunniga mnniskor hr, och vill trots allt bara kolla om det finns ngot jag kan gra, annars byter jag ut hrddisken s r allt frid och frjd
Citera
2011-03-15, 10:36
Medlem
DackJanielss avatar
Hej! Nu r jag tillbaka hr igen och behver er HJLP!

Okej lget sedan sist:

Kpte en ny hrddisk och satte i.

ndrade i BIOS och satte "disabled" p "Native SATA" fr att datorn skulle hitta hrddisken!

Nr jag bootar med Windows r det inga problem, jag kan skapa partition, formatera partition och installationen stter igng.

Nr installationen kommer till en punkt dr den ska starta om datorn s kommer den direkt efter omstart till en error sida "A disc error occured" och frn detta lge kan man bara brja om frn brjan.

Ngot som vet vad detta beror p? r det n instllningar i BIOS som brkar?

Att tillgga r att jag har provat med tre olika Windows XP cds och har bootat med HIRENS boot cd och krt Western Digigtals egna diagnostik p den nya disken och den sger att den r fullt frisk!

Enormt tacksam fr all hjlp jag kan f! Brjar bli smtt desperat!
Citera
2011-03-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DackJaniels
Hej! Nu r jag tillbaka hr igen och behver er HJLP!

Okej lget sedan sist:

Kpte en ny hrddisk och satte i.

ndrade i BIOS och satte "disabled" p "Native SATA" fr att datorn skulle hitta hrddisken!

Nr jag bootar med Windows r det inga problem, jag kan skapa partition, formatera partition och installationen stter igng.

Nr installationen kommer till en punkt dr den ska starta om datorn s kommer den direkt efter omstart till en error sida "A disc error occured" och frn detta lge kan man bara brja om frn brjan.

Ngot som vet vad detta beror p? r det n instllningar i BIOS som brkar?

Att tillgga r att jag har provat med tre olika Windows XP cds och har bootat med HIRENS boot cd och krt Western Digigtals egna diagnostik p den nya disken och den sger att den r fullt frisk!

Enormt tacksam fr all hjlp jag kan f! Brjar bli smtt desperat!

testa ndra hrddisklge
Citera
2011-03-15, 18:51
Medlem
G in i bios och kolla boot listan s att hrddisken r direkt under CD/DVD. Ibland fr den fr sig att starta frn USB eller internet/ntverks kabeln men kringutrustning ska du har koppla ur nr du ha problem.

Vid vissa fel rcker det INTE att formatera och installera om Windows. Man mste ta bort och skapa nya partitioner som snabb formatera (fr att spara tid).
Citera
2011-03-28, 13:14
Medlem
DackJanielss avatar
NU efter att ha prata med HP support hittade jag ntligen felet!

Updaterade BIOS till de senaste och vips s funkar det!

S om ngon annan har problem prova det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in