2011-03-07, 17:12
Medlem
DackJanielss avatar
Hej!

Försöker att hjälpa en släkting att få igång hennes Hp-laptop.

När jag fick datorn sa den:

"non system disk or disk error"

Okej tänkte jag inte mer än att jag tar och formaterar datorn. Sagt och gjort satte jag igång och boota windows xp sp3 och efter ett tag säger den:

"Hittar ingen hårddisk"

Efter ett tags läsande runtom på internet hitta jag att det vara så att man ska inaktivera "native sata" i BIOS. Sagt och gjort gjorde jag detta.

Efter att jag gjort detta och startat om datorn så bootar inte datorn överhuvudtaget och piper tre gånger och kommer till ett error meddelande:

"Fixed Disk Parameter Table or BIOS Error - System Halted"

I detta läge kommer jag heller inte in i BIOS utan att plocka ut HDD.

Så tillbaks till ruta ett är jag.

Är HDD slut? Att byta ut hårddisk är egentligen ingen fara då ingen viktig data skulle gå miste men vill inte byta den i onödan!

Mycket tacksam för hjälp! Och behöver ni mer info för att hjälpa till så säg till!

Mycket
Citera
2011-03-07, 17:21
Bannlyst
Hårddisken är trasig. är bara och byta den.
Citera
2011-03-07, 17:23
Medlem
new-eurochilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DackJaniels
Hej!

Försöker att hjälpa en släkting att få igång hennes Hp-laptop.

När jag fick datorn sa den:

"non system disk or disk error"

Okej tänkte jag inte mer än att jag tar och formaterar datorn. Sagt och gjort satte jag igång och boota windows xp sp3 och efter ett tag säger den:

"Hittar ingen hårddisk"

Efter ett tags läsande runtom på internet hitta jag att det vara så att man ska inaktivera "native sata" i BIOS. Sagt och gjort gjorde jag detta.

Efter att jag gjort detta och startat om datorn så bootar inte datorn överhuvudtaget och piper tre gånger och kommer till ett error meddelande:

"Fixed Disk Parameter Table or BIOS Error - System Halted"

I detta läge kommer jag heller inte in i BIOS utan att plocka ut HDD.

Så tillbaks till ruta ett är jag.

Är HDD slut? Att byta ut hårddisk är egentligen ingen fara då ingen viktig data skulle gå miste men vill inte byta den i onödan!

Mycket tacksam för hjälp! Och behöver ni mer info för att hjälpa till så säg till!

Mycket

Finns egentligen 3 saker som kan generera detta problem:

1. Du har fuckat upp bios av en eller annan grund, då behöver du antagligen flasha om pcn från ett usbminne

2: Hårdisken har gett upp, du kan ju testa den i en annan pc och se om den fungerar där

3. Jag vet att detta också kan ske om CMOS batteriet på moderkortet är helt slut
Citera
2011-03-07, 17:43
Bannlyst
Men , testa att flasha om bioset bara! Öppna burken , ta ut det runda batteriet och vänta i 2 minuter, sedan sätter du tbx det och startar datan om det inte fungerar då testa att byta batteri , om inte det fungerar så testar du bara helt enkelt med en annan hdd
Citera
2011-03-07, 18:07
Medlem
new-eurochilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lypsal
Men , testa att flasha om bioset bara! Öppna burken , ta ut det runda batteriet och vänta i 2 minuter, sedan sätter du tbx det och startar datan om det inte fungerar då testa att byta batteri , om inte det fungerar så testar du bara helt enkelt med en annan hdd

På vilket sätt skulle bioset bli flashat för att du tar ut batteriet? Det måste göras manuellt med en diskett eller ett USB minne...
Citera
2011-03-07, 20:16
Medlem
Hur låter pipen? 3 korta eller 1 lång or 2 korta?

Skulle rekomendera att ladda ner Hirens BootCd, bränna den på en skiva o boota med den. Jag jobbar som IT tekniker och på jobbet använder vi dom här verktygen dagligen. Finns massa bra verktyg för din dator (hdd tester, memory test etc.) Kanske enklare att fråga på flashback, men du kan aldrig vara säker på svaren.
Citera
2011-03-07, 21:48
Medlem
DackJanielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeRaS
Hur låter pipen? 3 korta eller 1 lång or 2 korta?

Skulle rekomendera att ladda ner Hirens BootCd, bränna den på en skiva o boota med den. Jag jobbar som IT tekniker och på jobbet använder vi dom här verktygen dagligen. Finns massa bra verktyg för din dator (hdd tester, memory test etc.) Kanske enklare att fråga på flashback, men du kan aldrig vara säker på svaren.

Tack för ett bra svar.

Det är tre långa pip bara. Nej jag vet. Men finns mycket kunniga människor här, och vill trots allt bara kolla om det finns något jag kan göra, annars byter jag ut hårddisken så är allt frid och fröjd
Citera
2011-03-15, 10:36
Medlem
DackJanielss avatar
Hej! Nu är jag tillbaka här igen och behöver er HJÄLP!

Okej läget sedan sist:

Köpte en ny hårddisk och satte i.

Ändrade i BIOS och satte "disabled" på "Native SATA" för att datorn skulle hitta hårddisken!

När jag bootar med Windows är det inga problem, jag kan skapa partition, formatera partition och installationen sätter igång.

När installationen kommer till en punkt där den ska starta om datorn så kommer den direkt efter omstart till en error sida "A disc error occured" och från detta läge kan man bara börja om från början.

Något som vet vad detta beror på? Är det nå inställningar i BIOS som bråkar?

Att tillägga är att jag har provat med tre olika Windows XP cds och har bootat med HIRENS boot cd och kört Western Digigtals egna diagnostik på den nya disken och den säger att den är fullt frisk!

Enormt tacksam för all hjälp jag kan få! Börjar bli smått desperat!
Citera
2011-03-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DackJaniels
Hej! Nu är jag tillbaka här igen och behöver er HJÄLP!

Okej läget sedan sist:

Köpte en ny hårddisk och satte i.

Ändrade i BIOS och satte "disabled" på "Native SATA" för att datorn skulle hitta hårddisken!

När jag bootar med Windows är det inga problem, jag kan skapa partition, formatera partition och installationen sätter igång.

När installationen kommer till en punkt där den ska starta om datorn så kommer den direkt efter omstart till en error sida "A disc error occured" och från detta läge kan man bara börja om från början.

Något som vet vad detta beror på? Är det nå inställningar i BIOS som bråkar?

Att tillägga är att jag har provat med tre olika Windows XP cds och har bootat med HIRENS boot cd och kört Western Digigtals egna diagnostik på den nya disken och den säger att den är fullt frisk!

Enormt tacksam för all hjälp jag kan få! Börjar bli smått desperat!

testa ändra hårddiskläge
Citera
2011-03-15, 18:51
Medlem
Gå in i bios och kolla boot listan så att hårddisken är direkt under CD/DVD. Ibland får den för sig att starta från USB eller internet/nätverks kabeln men kringutrustning ska du har koppla ur när du ha problem.

Vid vissa fel räcker det INTE att formatera och installera om Windows. Man måste ta bort och skapa nya partitioner som snabb formatera (för att spara tid).
Citera
2011-03-28, 13:14
Medlem
DackJanielss avatar
NU efter att ha prata med HP support hittade jag äntligen felet!

Updaterade BIOS till de senaste och vips så funkar det!

Så om någon annan har problem prova det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in