2011-03-07, 16:30
Bannlyst
Tjena gubbs!

En grej jag funderar över här nu. Jag är fyllda 46, och något har hänt med min kropp dom senaste 14 dagarna som jag inte känner igen, och aldrig upplevt tidigare. Det har börjat droppa svett från mina armhålor, jag använder deo, dushar varje morgon. Jag har aldrig svettats på detta sätt tidigare, det rinner från mina armhålor, är jag i det manliga klimakteriet?
Citera
2011-03-07, 16:49
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Manligt klimakterium..? Aldrig hört talas om och jag har hört en del.

Dessutom så går det kvinnliga klimakteriet inte så fort, det börjar lite mer successivt (fast det finns väl alltid undantag i för sig). Kvinnor går in i klimakteriet när de slutar vara fruktsamma, de får inte ägglossning längre, äggstockarna slutar producera östrogen (kvinnligt könshormon).

Jag skulle tro att det är något annat du har.

Lite nyfiken bara, hur menar du att ett manligt klimakterium skulle gå till? Det är ju inte så att ni slutar producera spermier direkt...
Senast redigerad av ugglor-i-mossen 2011-03-07 kl. 16:54.
Citera
2011-03-07, 16:49
Medlem
kolits avatar
du är 46 år gammal och säger "gubbs" då är det verkligen någonting fel på dig.

Men ärligt talat så tror jag det bara är din kropp som gör normala saker som innebär att bli gammal, T ex att du svettas mer är bara naturligt. Varför tror du gamla luktar gammalt liksom? Är det inget mer som händer så skulle jag säga att det är fullständigt normalt men om du känner dig orolig kan du ju bara boka en tid hos närmaste vårdecentral så kan de köra en helkropps check på dig och om inget verkar konstigt så är det nog min teori om att din kropp bara säger att du har blivit äldre.

/kolit
Citera
2011-03-08, 08:46
Bannlyst
Hej,
precis som vi kvinnor drabbas av minskad produktion av könshormonet östrogen under vår menopaus, drabbas män av minskad produktion av testosteron.
Mannens "klimakterium" kallas andropausen, du kan läsa mer om den här: http://www.lust50plus.se/andropausen.
Hälsningar
Mia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in