2011-03-07, 08:20
Medlem
Hej

Köpte två IKEA sängar för lite över ett år sedan. Den ena till min partner och den andra till mig själv. Efter ett år så har min partners säng blivit gropig, det känns som om ligger i en grop. Den sängen ska vara av hårdheten "medium" och hon är av normal vikt. Har pratat med IKEA flera gånger, först visste de inte vad som gäller, eller kunde inte säga vad som gäller ang. sängen och garanti. Tillslut fick jag beskedet att det är normalt slitage. IKEA ger 25 års garanti på sängarna, kan man inte vänta sig att de ska hålla lite mer än ett år? Eller ska jag behöva köpa en ny säng?

Garantin gäller för trasiga fjädrar och trasig träram, någon som har en bra ide hur jag kan få den att gå sönder och på så sätt reklamera träramen eller fjädrar? Jag är så trött på deras dåliga service att nu kan jag tänka mig ha sönder sängen (utan att det märks att jag har gjort det) för att få ut en ny säng.

Länk till garantin
Citera
2011-03-07, 08:22
Medlem
bluedreams avatar
hoppa i den
Citera
2011-03-07, 08:58
Medlem
konnichiwas avatar
Betänk dock att garanti innebär att IKEA har rätt att reparera din trasiga produkt, dvs ersätta en trasig träram med en ny istället för att ge dig en helt ny säng. Jag vet inte hur de normalt hanterar sådana ärenden, men risken om du tar sönder din träram är att det "verkliga" felet inte blir åtgärdat.
Citera
2011-03-07, 09:50
Medlem
Labaratas avatar
Så du överväger att svindla ikea på en säng för att inte garantin gäller det som verkar vara helt vanligt slitage? Sedan är det ingen nyhet att ikeas produkter nästan uteslutande består av skräp.
Citera
2011-03-07, 10:14
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
Så du överväger att svindla ikea på en säng för att inte garantin gäller det som verkar vara helt vanligt slitage? Sedan är det ingen nyhet att ikeas produkter nästan uteslutande består av skräp.

Nja. Att den går sönder efter ett års användning är knappast att betraktas som normalt slitage.

Mitt tips är att TS kontaktar konsumentverket och hör med dem vad som gäller. Tycks du ha rätten på din sida kontaktar du IKEA igen och står på dig. Vägrar de ge med sig skickar du in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
Citera
2011-03-07, 11:02
Medlem
Labaratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Nja. Att den går sönder efter ett års användning är knappast att betraktas som normalt slitage.

Mitt tips är att TS kontaktar konsumentverket och hör med dem vad som gäller. Tycks du ha rätten på din sida kontaktar du IKEA igen och står på dig. Vägrar de ge med sig skickar du in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Jo enligt IKEAS normer kan man utgå ifrån att saker inte håller mer än ett år.
Citera
2011-03-08, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure

Precis, tycker att man kan förvänta sig att sängen ska hålla lite mer än ett år, även fast det är IKEA kvalite. Lämnar man en garanti på 25 år så tycker jag det är ganska dåligt att säga att det är normalt slitage att efter ett år så är det en grop i sängen. Jag har redan pratat med ganska många på IKEA under några månader (de har inte varit snabba på att höra av sig).

Jag vet att det bästa vore att kontakta konsumentverket, men jag hoppades på att någon skulle ha en smart ide på hur jag skulle kunna förstöra sängen på ett smart sätt. Just för att slippa dra in konsumentverket och fortsätta bråka med IKEA. Hoppa i sängen är det ända förslaget så här långt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in