2007-02-01, 01:11
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnarpsbaden
Länken leder inte till några inscannade bilder.
Den gjorde det för 14 månader sedan.
Jag skall se om jag har sparat bilderna på min dator.
Citera
2007-02-01, 02:19
Medlem
Eremitens avatar
Jag har kastat bilderna och jag har ingen lust att lägga tid på att scanna dem igen. Du får nöja dig med avfotograferade sidor:
http://www.putfile.com/eremiten/images/78397
Citera
2007-02-01, 11:58
Medlem
Ja, det var värst vad tråden är gammal. Fotografierna går utmärkt bra att läsa, tack så mycket!
Citera
2007-04-05, 09:57
Medlem
Kan ni ge ett tips på en bra första bok att läsa av Ekelund? Obildad som jag är, var han för mig fullkomligt obekant ända tills jag nyligen stötte på hans namn i en bok om Schopenhauer. Av de i tråden givna citaten och omdömen att döma verkar han ju vara högst läsvärd.
Citera
2007-04-06, 08:39
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matterhorn
Kan ni ge ett tips på en bra första bok att läsa av Ekelund? Obildad som jag är, var han för mig fullkomligt obekant ända tills jag nyligen stötte på hans namn i en bok om Schopenhauer. Av de i tråden givna citaten och omdömen att döma verkar han ju vara högst läsvärd.
Själv började jag med Det andra ljuset (Symposion förlag). "Ett brett och subjektivt urval från Ekelunds tidiga verk till det sena författarskapet", enligt baksidestexten. Urvalet är gjort av Lennart Bruce.

Läge så att tillägna en Ekelundare till Herr Lindholm här på forumet:
Att vilja sticka, såra, förarga - det är snusförnuftets inspiration.
Citera
2007-04-06, 09:27
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matterhorn

På biblioteket kan du säkert hitta de två volymer Prosa som ger ett bra tvärsnitt av hans aforistik och essäer. Ellerströms fina nyutgåva av verken samlar Nordiskt och klassiskt och Veri Similia I-II i en volym, den kan vara en bra introduktion. Passioner emellan eller Attiskt i fågelperspektiv kan också rekommenderas, inte så "hermetiska" som de sena och postuma verken.
Citera
2008-09-02, 19:57
Medlem
Jag har bara läst en diktsamling av Ekelund (utgiven av Bonniers, tror att den bara hette Dikter), och tänkte köpa något mer. Är Agenda bra? Eller är det bättre att börja med något annat verk?
Citera
2008-09-02, 22:13
Medlem
W. Faulkners avatar
Här kan Ekelunds samlade dikter nedladdas gratis:

http://www.svenskaakademien.se/web/52084ff1-8b0c-4560-b8e3-115ef7c6567c.aspx
Citera
2010-02-12, 16:06
Medlem
http://tidningenkulturen.se/index.php/ess-mainmenu-57/litteratur-mainmenu-95/5891-ekelunds-frihet-

Citat:
---Det famösa brottet 1906-07 maskerar en djupare kontinuitet i författarskapet som har att göra med problematiken att leva i modernitetens värld. Grundproblematiken förblir därför densamma även om uttrycksmedlen skiftar.

Vilhelm Ekelund är den första moderna människan i svensk lyrik. Det kanske låter paradoxalt eftersom han brukar beskrivas som en melankolisk naturromantiker. Men melankolin i hans texter döljer ett traumatiskt drama---

Jag skulle förövrigt vilja veta mer om när han slog ner den där polisen.
Citera
2010-02-12, 17:18
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFabrizio
Jag skulle förövrigt vilja veta mer om när han slog ner den där polisen.

Citat:
Strax efter midsommar 1907 hamnar den aggressive Ekelund i slagsmål med en länsman på en krog i Göteborg. Han döms för misshandel, men väljer att fly landet istället för att ta sitt månadslånga fängelsestraff.
http://hd.se/kultur/boken/2005/01/15...mtida-laesare/

Citat:
Att han i det sammanhanget råkade slå knock-out på en kronolänsman på Styrsö, som uppträtt stöddigt mot honom - han hatade varje form av myndig personlighetsuppvisning - det spelar i och för sig mindre roll jämfört med följderna av slagsmålet: för att undgå fängelsestraff gick han nämligen i landsflykt och levde fjorton år utomlands, i Berlin och på Jylland. (Styrsö den 28 juni 1907: "Hr E tilldelade kronolänsmannen ett så häftigt knytnäfsslag under venstra örat, att han ännu lider men deraf och under en lång tid icke kunnat tugga.")
Ur Vilhelm Ekelund av Carl-Göran Ekerwald
Citera
2010-02-12, 19:52
Medlem
Eremiten sitter i vanlig ordning på alla möjliga svar. Tack! Visste inte att Ekelund var så hetlevrad, men han tycks ha levt ett ganska hårt liv, åtminstone som utfattig uteliggare i Berlin... Får nog ta och läsa Ekerwalds biografier, de verkar bra.
Citera
2010-02-12, 21:20
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
http://hd.se/kultur/boken/2005/01/15...mtida-laesare/

Ur Vilhelm Ekelund av Carl-Göran Ekerwald
Domen kanske kan tyckas mild för den tiden, men kronolänsmannen var inte uniformerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in