I sina yngre dar var han förstås poet, och diktningen är i mitt tycke något av det bästa som gjorts på svenska språket, men mannaåldern ägnades åt tillbakadragna studier, stillsamt familjeliv och skrivande av "tankeprosa"...Böckerna sålde naturligtvis inte alls, något dussintal volymer per titel kanske, men han fick rätt bra med stipendier och klarade sig på något sätt till nära 70 års ålder, död 1949.
Egentligen är hans stil och "innebörden" av det han säger klar som en kallkälla även under den senare perioden, men vissa ord har förlänats en sorts esoterisk mening som förmodligen uppdagas bäst om man läser honom kronologiskt, då ser man hur "andemeningen" växer fram i en mängd termer,
färd, nyhet, äventyr t.ex.

Visst, han är en excentriker, men mycket läsvärd...
En bra hjälp för de många grekiska ord han använder är Nils-Gösta Valdéns
Grekiska termer hos Vilhelm Ekelund. Kanske han var som bäst när han var i 45-50 årsåldern, när han bl.a. publicerade
Passioner emellan (1927):
"Den största tröst som i lifvet finnes är uppgifvandet af alla anspråk; och därmed följer också högsta duglighet och största syn. Det är kärleken till denna lycka, som är det största hos de store; storhetens
mystik."
För "modernt kännande"

människor finns det säkert mycket att irritera sig över hos Ekelund, jag minns att Anders Olsson i sin
Ekelunds hunger kämpade för att tona ned den gode Vilhelms ibland hårda och föraktfulla ord om kvinnokönet och "judendomen i kulturen"...Men jag uppfattar honom inte alls som någon mörkerman, snarare som en "anti-borgerlig" apolitisk förespråkare av förnuftets mirakulösa ljus och en sorts kvietistisk besinning.