2004-09-06, 23:25
Medlem
xytrass avatar
Ja, vad säger lagen om rattkulor egentligen? Har googglat lite men kunde inte hitta något vettigt. Jag har hört att det skulle vara förbjudet att använda dessa kulor i personbilar pga skaderisken vid en eventuell krock. Nån som vet bättre?
Citera
2004-09-06, 23:44
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xytras
Ja, vad säger lagen om rattkulor egentligen? Har googglat lite men kunde inte hitta något vettigt. Jag har hört att det skulle vara förbjudet att använda dessa kulor i personbilar pga skaderisken vid en eventuell krock. Nån som vet bättre?

Vad är rattkulor?
Citera
2004-09-06, 23:46
Medlem
Lutass avatar
En kula som sitter på ratten som du kan hålla i och styra med. Som i en traktor om du sett en sån någon gång.
Citera
2004-09-07, 00:15
Medlem
xytrass avatar
http://www.jula.se/Butik/assets/prod...rId=508741668&
Citera
2004-09-07, 07:23
Medlem
En kompis farsa har en sån. Han var med i en bilolycka för runt 10 år sedan och skadade en arm såpass att han fick rejält med nedsatt funktionalitet i den..
då fick han en sån för att underlätta styrning.
Citera
2004-09-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xytras
Vid en besiktning (kontrollbesiktning eller flygande dito) kontrollas "inre säkerhet", vilket i praktiken bland annat innebär att det inte får finnas utstickande föremål nära ratten. Exempelvis taffligt monterade hållare för mobiltelefoner brukar man få plocka bort för att undvika ombesiktning. Det känns troligt att en "rattkula" måste plockas bort (alternativt resultera i ett underkännande).
Citera
2004-09-07, 09:06
Medlem
Comps avatar
Fick inte ha en på min buss från 65 ens.. WV Typ2.
Dom sa att man i Sverige valt bort den möjligheten därför att det var för många olyckor där man skadat händerna/armarna.
Men å andra sidan var det kanske besikningsmannens val och inte lagen - har ingen aning, mer än att jag fick plocka bort den.

.
Citera
2004-09-07, 13:45
Medlem
Megaforces avatar
Den får bara finnas om det är motiverat av t.ex handikappskäl. Det är vägverkets trafikinspektör som kontrollerar detta och enbart rattknopp kräver ingen ombesiktning men det skall ändå besiktigas.
Citera
2004-09-08, 20:26
Medlem
rebbans avatar
Man får inte ha det om man inte har ett handikap som kräver det. Fått tillsägelse av trafikpolisen vid en flygande kontroll med lastbil.
Citera
2022-07-30, 12:26
Medlem
Gamla trådar ska man inte underskatta.

Jag har undersökt frågan.
Rattknopp i personbil har aldrig prövats rättsligt.
Möjligen kan man genom att bilen är typgodkänd under vissa premisser.
Och att rattknopp då ...skulle kunna... avvika från detta och vara en olaglig modifiering typ...
Citera
2022-07-31, 22:38
Medlem
Brukar se folk ha en sån även i vanliga småbilar. Det ser lite komiskt ut. Tyngre fordon kan jag fatta. Men om man nu skulle bli ertappad med en sådan på ratten av farbror blå vid en flygande besiktning, skulle det bli böter, tillsägelse och uppmaning att ta bort den. Kanske beror på polismannen i fråga.
Citera
2022-08-01, 13:55
Medlem
Dylans avatar
Sätter man en sådan i en bil är man en äcklig EPA-raggare, oavsett vad lagen säger. Det finns inget mervärde i att ha en sådan i annat än entreprenadfordon, utom möjligtvis för handikapp, som tidigare nämnts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in