• 6
  • 7
2012-04-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Vilt generellt är magert, skiljer såklart på styckesdetaljerna.

Hade väl personligen inte tyckt om karrè och liknande med en innertemp på 55C, smakar betydligt bättre runt 80C
Har faktiskt aldrig gjort karre förutom på någon grillfest så kan inte uttala mig om just den biten. Något annat exempel? :-) Äter inte jättemycket gris, men brukar köra kotlettraden, eller vad den heter på svenska, i 55C iaf med mycket bra resultat, samt sidfläsket i 60C.

Beror ju också, som det tidigare sagts, på hur länge man orkar laga köttet.
Citera
2012-04-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Har faktiskt aldrig gjort karre förutom på någon grillfest så kan inte uttala mig om just den biten. Något annat exempel? :-) Äter inte jättemycket gris, men brukar köra kotlettraden, eller vad den heter på svenska, i 55C iaf med mycket bra resultat, samt sidfläsket i 60C.

Beror ju också, som det tidigare sagts, på hur länge man orkar laga köttet.

Bog brukar jag köra upp till runt 68-70C med, men annars håller jag med dig i stora lag, file/kotlett och andra magrare detaljer tar jag upp till runt 60-65C , snackar vi nötkött kan jag tänka mig ta ut liknande detaljer någon grad lägre med.

Sedan med tillagningstid, iaf har jag märkt gällande karrè att den blivit bättre vid 175C ugnstemp än 125C, varit saftigare . Men skinka/rostbiff etc brukar jag köra på lägre temp
Citera
2012-04-08, 13:22
Medlem
folkuniversitetets avatar
Lammstek i ugn - gradantal och timmar?

Om man ser till dessa två alternativ, vilket skulle ge mest mört kött?

Citat:
Lammstek 2.5KG
200 grader
3 timmar

Citat:
Lammstek 2.5 KG
150 grader
3 timmar

Det smakade nämligen kofta senast!

EDIT: utan kötttermometer!

EDIT2: och vad är det mest optimala för 2.5KG?
Senast redigerad av folkuniversitetet 2012-04-08 kl. 13:37.
Citera
2012-04-08, 14:12
Medlem
detta kanske kan hjälpa

http://www.spisa.nu/3.9/varufakta/lammstek/
Citera
2012-04-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkuniversitetet
Om man ser till dessa två alternativ, vilket skulle ge mest mört kött?

Det smakade nämligen kofta senast!

EDIT: utan kötttermometer!

EDIT2: och vad är det mest optimala för 2.5KG?

Om lammet smakar kofta, har det mer med styckningen att göra än med tillagningen.
Citera
2014-03-24, 21:15
Medlem
När man tillagar en hel fläskfilé i ugn, vid vilken temperatur är det inte längre farligt att äta köttet? Vid 65°C är fläskfilén helt genomstekt, men om man vill ha den lite smått rosa, vilken temperatur bör man ta ut den på då? Är det vid 60°C som gäller eller lägre eller högre temperatur?
Citera
2014-03-24, 23:13
Awaiting Email Confirmation
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungpula
När man tillagar en hel fläskfilé i ugn, vid vilken temperatur är det inte längre farligt att äta köttet? Vid 65°C är fläskfilén helt genomstekt, men om man vill ha den lite smått rosa, vilken temperatur bör man ta ut den på då? Är det vid 60°C som gäller eller lägre eller högre temperatur?
Herregud det är inte farligt att äta rosa fläsk. Brukar göra fläskfilé precis på gränsen så att det är lite lite rosa för då blir det gott att tugga det!
Citera
2014-03-24, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KvadratNegerBoll
Herregud det är inte farligt att äta rosa fläsk. Brukar göra fläskfilé precis på gränsen så att det är lite lite rosa för då blir det gott att tugga det!
Nej, därför vill jag ha köttet rosa och undrar vilken temperatur som ger godast resultat. Ifall du hade läst hela min kommentar så hade du även läst det med.
Citera
2014-03-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungpula

Många tror att det där bara handlar om temperatur, men det är rätt mycket tid också inblandat när vi snackar pastörisering och "nära nog pastörisering". Jag äter visserligen nästan aldrig fläskfilé och då bara sån av svinbra kvalitet (danskhelvetet smakar kloak). Då har jag ugnen på 75°C. Ugnssteker den till 63 °C i mitten. Tar ut den och hettar upp en stekpanna utav helvete. Lägger i skirat smör och steker snabbt yta runtom. Tycker det blir bra.
Citera
2014-03-26, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Många tror att det där bara handlar om temperatur, men det är rätt mycket tid också inblandat när vi snackar pastörisering och "nära nog pastörisering". Jag äter visserligen nästan aldrig fläskfilé och då bara sån av svinbra kvalitet (danskhelvetet smakar kloak). Då har jag ugnen på 75°C. Ugnssteker den till 63 °C i mitten. Tar ut den och hettar upp en stekpanna utav helvete. Lägger i skirat smör och steker snabbt yta runtom. Tycker det blir bra.
Okok, tack för svaret!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in