Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Jag har inga problem med att handla till överpris eller att sälja till underpris. Det kan finnas många skäl. Men ryggrad och stil är okända begrepp bland de nyrika.
Fortsätter denna jakt på ören så kommer man att bli tvungen att färdas med bil till något gigantiskt urtrist köpcenter långt utanför stadsgränsen bara för att köpa en bit bröd.
PS.
Jag bor mycket centralt och attraktivt och anser inte att andelen tomtar är avsevärt färre här.
Sen är det alltid roligt med obstinata mentala ynglingar som drar det väntade kommunist-kortet så fort det kommenteras något om den totalt fria marknaden.
DS:
Jag menar varken att det är bra eller dåligt att Akelius prioriterar kunder som de tjänar mera pengar på. Det jag vill ha sagt är att det inte på långa vägar är Akelius som kan klandras för att situationen är som den är.
Anledningen till att privata företag som Akelius kan göra på det här viset är ju att det inte är en effektiv marknad. Tillgång och efterfrågan möts inte i en naturlig jämviktspunkt då marknaden är reglerad.
Huvudorsaken (i min mening) är just regleringen. Regleringen är skapad av staten, men staten har inte "tagit sitt ansvar" och fyllt upp mellanskillnaden i gapet. Staten har helt enkelt valt den pissiga medelvägen.
Vill man ha en reglerad marknad så får man väl i så fall göra det fullt ut. Begränsa intäkterna (genom hyresreglering) och tvinga fastighetsbolagen till ekonomiskt osunda beslut (bygga fler hyreslägenheter). Alternativt kan man skita i att reglera marknaden och låta den naturliga kraften i ett system av tillgång och efterfrågan att reglera sig självt.
Något kommunistkort har jag då verkligen inte spelat. En rent marxistisk/kommunistisk samhällsmodell hade sannolikt presterat bättre i bostadsfrågan än den halvmesyr vi har nu gör. Vilket även en kapitalistisk modell hade gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av Max2009
Hos Akelius finns inte insättningsgaranti. "Insatta medel omfattas inte av Lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och kan förloras i händelse av företagets obestånd."
http://www.akelius.se/spar/index.asp
Hon har bott där i flera år tillbaka och vill flytta till en annan lägenhet i samma bostadsområde.
Är det rätt att kräva 50.000 kronor?
Vem "hon" är vet jag förstås inte och vilken relevans insättningsgarantin har är otydlig.
Men en minst lika relevant fråga är väl är det rätt att kräva att Akelius hyr ut lägenheter till någon annan än de som innebär störst förtjänst för Akelius?