2011-03-07, 07:10
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexi666
Känner en del som använt detta och alla 3 har fått lägenhet i malmö på runt 1-2 månader.
Jag tror dem sa något om ranking system,sparade pengar, 50k, guld , 25k, silver och under 25 tusen brons, sen fick dem med högst rank och kötid förtur till lägenheten som söktes...tycker det är ett utmärkt system!
Slussar bort alla löss (pack), rätt bra iaf!
Dem flesta som söker lägenhet och har jobb lånar nog gärna ut sina pengar till bra ränta till akelius för ett förstahandskontrakt...
Hoppas det kommer en dag då även du får bita i det sura äpplet livet kan bjuda på. Vilket jävla borgarbrack system, så nu skall din sparförmåga styra möjligheten till boende?

Nej, lagför att dessa skitsystemen skrotas o inför istället krav på min % hyresrätter i beständen. Då skulle jättarna tvingas bygga fler hyresrätter, till alla, även de gamla,fattiga o studenterna.
Citera
2011-03-07, 16:21
Medlem
Littons avatar
Till Nurka
Citat:
Om du säljer en tvättmaskin på blocket och får bud på 1000kr respektive 1500kr så tar du naturligtvis det senare.

Jag har inga problem med att handla till överpris eller att sälja till underpris. Det kan finnas många skäl. Men ryggrad och stil är okända begrepp bland de nyrika.
Fortsätter denna jakt på ören så kommer man att bli tvungen att färdas med bil till något gigantiskt urtrist köpcenter långt utanför stadsgränsen bara för att köpa en bit bröd.

PS.
Jag bor mycket centralt och attraktivt och anser inte att andelen tomtar är avsevärt färre här.

Sen är det alltid roligt med obstinata mentala ynglingar som drar det väntade kommunist-kortet så fort det kommenteras något om den totalt fria marknaden.
DS:
Citera
2011-03-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hoppas det kommer en dag då även du får bita i det sura äpplet livet kan bjuda på. Vilket jävla borgarbrack system, så nu skall din sparförmåga styra möjligheten till boende?

Nej, lagför att dessa skitsystemen skrotas o inför istället krav på min % hyresrätter i beständen. Då skulle jättarna tvingas bygga fler hyresrätter, till alla, även de gamla,fattiga o studenterna.

Klart som fan att ens ekonomiska situation ska styra ens möjlighet till boende. Är du pantad eller?

Är väl ingen skillnad mot att den med mest pengar köper finast villa, finast radhus, finast bostadsrätt o.s.v. Den med mest pengar köper den finaste bilen, den finaste klockan o.s.v.

Nej då, bara för att det är hyresrätter så ska man inte kunna få förtur till de finaste lägenheterna för att man har pengar innestående hos dom. Har du tänkt på att dom kanske ser sparandet som en sorts säkerhet/deposition? Dom vet garanterat att du har pengar att betala hyra med o.s.v. på ett helt annat sätt än om du har pengarna på en annan bank.

Hade jag varit en hyresvärd kombinerat med bank hade jag gjort precis samma sak själv, och skrivit in någonstans finstilt att jag vid utestående hyresbetalning kan låsa pengar på sparkontot...
Senast redigerad av mrulrich 2011-03-07 kl. 20:10.
Citera
2011-03-07, 20:35
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrulrich
Klart som fan att ens ekonomiska situation ska styra ens möjlighet till boende. Är du pantad eller?

Är väl ingen skillnad mot att den med mest pengar köper finast villa, finast radhus, finast bostadsrätt o.s.v. Den med mest pengar köper den finaste bilen, den finaste klockan o.s.v.

Nej då, bara för att det är hyresrätter så ska man inte kunna få förtur till de finaste lägenheterna för att man har pengar innestående hos dom. Har du tänkt på att dom kanske ser sparandet som en sorts säkerhet/deposition? Dom vet garanterat att du har pengar att betala hyra med o.s.v. på ett helt annat sätt än om du har pengarna på en annan bank.

Hade jag varit en hyresvärd kombinerat med bank hade jag gjort precis samma sak själv, och skrivit in någonstans finstilt att jag vid utestående hyresbetalning kan låsa pengar på sparkontot...
Då finns bostadsrättsmarknaden eller dina förbannade villakvater o välja du din lille borgarbracka. Det bara lyser p.g gyllenhammar om ditt synsätt du blårocksjagare. Såna som dig stred vi i både hyresgästföreningen o facket mot redan på 70 talet, kan din sort din fan.

Det skall för fan inte vara en hyresmarknad som styrs av din inkomst eller ditt sparande. Ett enkelt kösysten med bostad för alla, det är vad vi normala arbetarbröder kämpar för.
Citera
2011-03-07, 20:53
Medlem
Citat:
Då finns bostadsrättsmarknaden eller dina förbannade villakvater o välja du din lille borgarbracka. Det bara lyser p.g gyllenhammar om ditt synsätt du blårocksjagare. Såna som dig stred vi i både hyresgästföreningen o facket mot redan på 70 talet, kan din sort din fan.

Det skall för fan inte vara en hyresmarknad som styrs av din inkomst eller ditt sparande. Ett enkelt kösysten med bostad för alla, det är vad vi normala arbetarbröder kämpar för.

Hur ställer du dig då till de kooperativa hyresrätter som börjat ploppa upp? Där måste man ju in med en mille typ i handpenning för att ens få hyra?
Citera
2011-03-07, 20:53
Medlem
Citat:

Inget som hindrar dig från att få bostad, du får bara nöja dig med bostäder som din ekonomi räcker till.
Citera
2011-03-07, 21:49
Medlem
Max2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Det är ju verkligen inget nytt fenomen. HSB har ju HSB Bospar och jag vill minnas att det finns ett antal ytterligare liknande system.

Jag tycker väl att det huvudsakligen är bra. Hyreslägenheter går med sånna här system i större utsträckning till folk som vill ha och behöver lägenheterna. Ju krångligare det blir desto färre lycksökare som vill tjäna sig en hacka på att ordna ett förstahandskontrakt.

Hos Akelius finns inte insättningsgaranti. "Insatta medel omfattas inte av Lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och kan förloras i händelse av företagets obestånd." http://www.akelius.se/spar/index.asp

Hon har bott där i flera år tillbaka och vill flytta till en annan lägenhet i samma bostadsområde.

Är det rätt att kräva 50.000 kronor?
Citera
2011-03-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Jag har inga problem med att handla till överpris eller att sälja till underpris. Det kan finnas många skäl. Men ryggrad och stil är okända begrepp bland de nyrika.
Fortsätter denna jakt på ören så kommer man att bli tvungen att färdas med bil till något gigantiskt urtrist köpcenter långt utanför stadsgränsen bara för att köpa en bit bröd.

PS.
Jag bor mycket centralt och attraktivt och anser inte att andelen tomtar är avsevärt färre här.

Sen är det alltid roligt med obstinata mentala ynglingar som drar det väntade kommunist-kortet så fort det kommenteras något om den totalt fria marknaden.
DS:

Jag menar varken att det är bra eller dåligt att Akelius prioriterar kunder som de tjänar mera pengar på. Det jag vill ha sagt är att det inte på långa vägar är Akelius som kan klandras för att situationen är som den är.

Anledningen till att privata företag som Akelius kan göra på det här viset är ju att det inte är en effektiv marknad. Tillgång och efterfrågan möts inte i en naturlig jämviktspunkt då marknaden är reglerad.

Huvudorsaken (i min mening) är just regleringen. Regleringen är skapad av staten, men staten har inte "tagit sitt ansvar" och fyllt upp mellanskillnaden i gapet. Staten har helt enkelt valt den pissiga medelvägen.

Vill man ha en reglerad marknad så får man väl i så fall göra det fullt ut. Begränsa intäkterna (genom hyresreglering) och tvinga fastighetsbolagen till ekonomiskt osunda beslut (bygga fler hyreslägenheter). Alternativt kan man skita i att reglera marknaden och låta den naturliga kraften i ett system av tillgång och efterfrågan att reglera sig självt.

Något kommunistkort har jag då verkligen inte spelat. En rent marxistisk/kommunistisk samhällsmodell hade sannolikt presterat bättre i bostadsfrågan än den halvmesyr vi har nu gör. Vilket även en kapitalistisk modell hade gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Max2009
Hos Akelius finns inte insättningsgaranti. "Insatta medel omfattas inte av Lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och kan förloras i händelse av företagets obestånd." http://www.akelius.se/spar/index.asp

Hon har bott där i flera år tillbaka och vill flytta till en annan lägenhet i samma bostadsområde.

Är det rätt att kräva 50.000 kronor?

Vem "hon" är vet jag förstås inte och vilken relevans insättningsgarantin har är otydlig.

Men en minst lika relevant fråga är väl är det rätt att kräva att Akelius hyr ut lägenheter till någon annan än de som innebär störst förtjänst för Akelius?
Citera
2011-03-08, 16:39
Medlem
Littons avatar
@Nurka

Om du tar illa vid dig ang. kommunistkort, så var det nog inte riktat till dig.
Det finns en massa inlägg i tråden.

Vidare så måste man inte göra något bara för att man kan. Titta på Handelsbanken eller Apple. De kör sitt. Handelsbanken har inte begärt hjälp under krisen. Apple anser att Flash är kasst och vägrar att implementera det i sina mobila enheter. På så vis påverkar de stora aktörerna andra aktörer och stryker inte enbart marknaden medhårs. Avsikten är långsiktighet och att i förläningen gynna både sig själva och kunderna.

Dvs. bara för att Akelius kan så måste de inte gör detta. Fast visst, då kan kunderna lämna dem och anse att de är skojare. Men alla kunder är inte lika insatta. Och det är här någon stans marknaden kanske måste regleras.
Citera
2011-03-08, 16:54
Medlem
Det här kan i och för sig vara en hjälp för människor som inte har fasta anställningar, men ändå tillräcklig betalningsförmåga.

Det är ju inte så att ens allmännyttiga bostadsbolag tar emot vem som helst. Antingen krävs det fast anställning, eller så är de pådyvlade klienter från socialnämnden. De som befinner sig i det breda gränslandet mellan socialen och löneslaveriet torde vara de som har det svårast på hyresmarknaden. Akelius system kan ju faktiskt vara det som ger dessa en ärlig chans.
Citera
2011-03-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrulrich
Hur ställer du dig då till de kooperativa hyresrätter som börjat ploppa upp? Där måste man ju in med en mille typ i handpenning för att ens få hyra?

Kooperativa hyresrätter fungerar egentligen som bostadsrätter gjorde ursprungligen. Fram till 1970 (?) fick man inte sälja en BR till vilket pris som helst utan priset (insatsen) var en bestämd summa som bestämdes av föreningen. Men efter 1970 fick säljaren alltså begära vilket pris som helst.

Vid kooperativ hyresrätt är det meningen att insatsen ska följa inflation&index och man få tillbaka insatta pengar och lite till när man flyttar.

Personligen tycker jag kooperativ hyresrätt verkar ganska bra, man har ju bekvämligheten med ett hyresbolag som fixar allt, och så bidrar nog det att folk har satt in en del pengar att det värsta drägget inte bosätter sig i dessa hus.
Citera
2012-06-16, 23:06
Medlem
Hur snabbt har ni som satt in pengar fått ett hyreskontrakt och hur mycket satte ni in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in