Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-06, 19:41
Medlem
Jag har nu suttit och funderat på en affärsidé med litterärt anknytning som skall vara webbaserad och fri. Namnet på webbplatsen är redan valt och även ämnet. Jag tänkte skriva om namnkunniga brittiska personer, alltifrån mycket kända till mindre kända, eftersom tillgången till det vetenskapliga stoftet är större. Behöver jag kanske förändra och raffinera affärsidén genom att inkludera flera andra europeiska och utomeuropeiska personer? Jag vill höra era tankar om överlevnadsmöjligheten; kan detta litterära projekt skapa intresse? Jag hade tänkt skriva 1-2 sidor om dagen med mål att nå en produktion på några tusentals sidor inom tio år. Ordet blogg i denna bemärkelse kanske vore felaktigt utan har mera en karaktär av ett uppslagsverk men med en enda redaktör. Min egentliga fråga är alltså om någon av er skulle läsa i verket även om kvaliteten är likartad som Wikipedias? Den genomsnittliga kvantiteten skulle dock vara högre, då svenska wikis artiklar verkar vara i en stubbfas. Vad tycker ni om idén i allmänhet?
Citera
2011-03-06, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SamAlbaniensson
Jag har nu suttit och funderat på en affärsidé med litterärt anknytning som skall vara webbaserad och fri. Namnet på webbplatsen är redan valt och även ämnet. Jag tänkte skriva om namnkunniga brittiska personer, alltifrån mycket kända till mindre kända, eftersom tillgången till det vetenskapliga stoftet är större. Behöver jag kanske förändra och raffinera affärsidén genom att inkludera flera andra europeiska och utomeuropeiska personer? Jag vill höra era tankar om överlevnadsmöjligheten; kan detta litterära projekt skapa intresse? Jag hade tänkt skriva 1-2 sidor om dagen med mål att nå en produktion på några tusentals sidor inom tio år. Ordet blogg i denna bemärkelse kanske vore felaktigt utan har mera en karaktär av ett uppslagsverk men med en enda redaktör. Min egentliga fråga är alltså om någon av er skulle läsa i verket även om kvaliteten är likartad som Wikipedias? Den genomsnittliga kvantiteten skulle dock vara högre, då svenska wikis artiklar verkar vara i en stubbfas. Vad tycker ni om idén i allmänhet?
Affärsmodellen? Reklambanners? Betalsajt?

Viktigt skaffa akademiska kunskaper först.Ta en fil kand på universitetsnivå och försök gå vidare till masternivå. Sedan kan du komma tillbaka.
Citera
2011-03-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poliskommissarien
Affärsmodellen? Reklambanners? Betalsajt?

Viktigt skaffa akademiska kunskaper först.Ta en fil kand på universitetsnivå och försök gå vidare till masternivå. Sedan kan du komma tillbaka.
Jag behöver ingen utbildning. Jag skall slå igenom som självlärd. Då menar jag på riktigt. Sedan förklarade du aldrig vilka kunskapsämnen jag behöver läsa.
Citera
2011-03-06, 21:39
Bannlyst
Citat:
Sedan förklarade du aldrig vilka kunskapsämnen jag behöver läsa.
Ska jag vara din syokonsulent och berätta vad du ska plugga? Idéhistoria, filosofi, historia, statsvetenskap, sociologi kan du plugga. Tips: lägg ribban lågt, försök skriva en essä på tre A4, lägg upp den här och se vilken respons du får. Skippa stora planer nu, ha som mål att din essä ska vara klar om två veckor. Logga ut nu, börja skriv!

Affärsmodell: vad är din plan?
Senast redigerad av Poliskommissarien 2011-03-06 kl. 21:51.
Citera
2011-03-06, 21:51
Medlem
Citat:
Citat:
Jag behöver ingen utbildning. Jag skall slå igenom som självlärd. Då menar jag på riktigt. Sedan förklarade du aldrig vilka kunskapsämnen jag behöver läsa.
Ska jag vara din syokonsulent och berätta vad du ska plugga? Idéhistoria, filosofi, historia, statsvetenskap, sociologi kan du plugga. Tips: lägg ribban lågt, försök skriva en essä på tre A4, lägg upp den här och se vilken respons du får. Skippa stora planer nu, ha som mål att din essä ska vara klar om två veckor. Logga ut nu, börja skriv!

Affärsmodell: vad är din plan?
Okej. Kan du precisera skrivuppgifterna till essän? Vad vill du att jag ska skriva om?

Jag är som sagt den enda redaktören i redaktionen som skall ha som mål att skriva minst över 3,000 sidor inom en tioårsperiod. All material på webbplatsen skall vara fritt tillgängligt men upphovsrättsskyddat (det vill säga fri att läsa men inte att kopiera för offentligt bruk). Jag skall skapa intäkter via Google Ads. Mitt mål är att nå 10,000 läsare dagligen.
Citera
2011-03-06, 22:06
Bannlyst
Citat:
Okej. Kan du precisera skrivuppgifterna till essän? Vad vill du att jag ska skriva om?
Varför ska jag berätta detta för dig? Om du har stora planer för en sajt med intellektuellt material då borde du väl ha uppslag redan nu till en essä? Eller ska andra personer även skriva texterna åt dig och du sätter ditt namn som artikelförfattare?

Är inte sanningen att du väldigt gärna vill framstå som intellektuell? Googla och kolla om du köpa en Littorinexamen i litteraturvetenskap?

Citat:
Jag är som sagt den enda redaktören i redaktionen som skall ha som mål att skriva minst över 3,000 sidor inom en tioårsperiod. All material på webbplatsen skall vara fritt tillgängligt men upphovsrättsskyddat (det vill säga fri att läsa men inte att kopiera för offentligt bruk). Jag skall skapa intäkter via Google Ads. Mitt mål är att nå in 10,000 läsare varje dag.
Seriöst skippa dessa stora planer! Börja skriv, läs och diskutera. Återkom om några år!
Citera
2011-03-06, 22:10
Medlem
Citat:
Varför ska jag berätta detta för dig? Om du har stora planer för en sajt med intellektuellt material då borde du väl ha uppslag redan nu till en essä? Eller ska andra personer även skriva texterna åt dig och du sätter ditt namn som artikelförfattare?

Är inte sanningen att du väldigt gärna vill framstå som intellektuell? Googla och kolla om du köpa en Littorinexamen i litteraturvetenskap?

Seriöst skippa dessa stora planer! Börja skriv, läs och diskutera. Återkom om några år!

Här är ett smakprov (dock obearbetad):

Citat:
Heinrich Heine, född den 13 december 1797 i Düsseldorf i Tyskland, död den 17 februari 1856 i Paris i Frankrike, var en tysk författare. Han är bland den tyska litteraturens främsta namn. Mest känd har Heine blivit för sin poesi. Han skrev även romaner, mestadels satirisk kritik mot tysk politik och samhälle.

Många av hans poetiska alster har blivit tonsatta av betydande kompositörer, bland andra Felix Mendelssohn, Franz Schubert och Robert Schumann. Die Lorelei och Du bist wie eine Blume är några välkända exempel på komponerade verk.

Heine understöddes ekonomiskt av sin farbror för att studera juridik vid universitet i Bonn och Göttingen. 1825 ändrade Harry Heine sitt namn till Christian Johann Heinrich Heine. Efter att ha publicerat de första två böckerna, kort före examen 1826, övergav han tanken på att inneha juridiska tjänster. Under de närmaste åren reste Heine mycket. År 1831 bosatte han sig i Paris, där han gifte sig med en fransyska vid namn Eugénie Mirat.

En stor del av Heines litterära alster var bannlysta i Tyskland, eftersom att de ansågs för radikala. 1845 ådrog han sig en ryggsjukdom. Från 1848 fram till sin död var han sängliggande. Perioden gav upphov till en av hans vackraste poesi. Bland de mest kända poetiska verken är Sångernas bok (1827) och Dikter (1853-1854).

Kommentar!?
Citera
2011-03-06, 22:17
Bannlyst
Citat:
Här är ett smakprov (dock obearbetad):

Kommentar!?
Du rabblar upp fakta som Svenne Banan kan googla sig till, ointressant att nämna hans fru om detta inte påverkade hans skrivande. Lite wikipedia-style, jag är inte imponerad. Betyg: Icke godkänt.
Senast redigerad av Poliskommissarien 2011-03-06 kl. 22:26.
Citera
2011-03-07, 11:20
Medlem
Citat:
Du rabblar upp fakta som Svenne Banan kan googla sig till, ointressant att nämna hans fru om detta inte påverkade hans skrivande. Lite wikipedia-style, jag är inte imponerad. Betyg: Icke godkänt.
Så länge svenska Wikipedia lyckas dra besökare så lyckas jag väl också det?

Citera
2011-03-07, 11:24
Medlem
SilverTips avatar
Är TS möjligen son till den store Albaniensson?
Citera
2011-03-07, 11:43
Medlem
zenmurons avatar
Det finns inget intresse för att läsa information om litterära personer på Svenska. Vart ska du hitta 10 000 läsare om dagen som skulle vilja läsa om detta på en annan sida än redan etablerade wikipedia och dessutom lyckas hitta din hemsida?

Och även om du skulle lyckas med detta skulle du inte tjäna några stora pengar. Räkna med att 1-2% av besökarna klickar på dina google ads. Det är vad man brukar säga är bra utdelning. Räkna på det.

Det är kul att du funderar på sätt att tjäna pengar på något du uppenbarligen är intresserad av, men denna idé tror jag verkligen inte fungerar.
Citera
2011-03-07, 11:50
Medlem
Sliths avatar
Citat:

Jag är som sagt den enda redaktören i redaktionen som skall ha som mål att skriva minst över 3,000 sidor inom en tioårsperiod. All material på webbplatsen skall vara fritt tillgängligt men upphovsrättsskyddat (det vill säga fri att läsa men inte att kopiera för offentligt bruk). Jag skall skapa intäkter via Google Ads. Mitt mål är att nå 10,000 läsare dagligen.
Din idé är alltså att konkurera med http://alex.se, fast gratis då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in