2011-03-06, 19:01
Medlem
188080s avatar
Hej

Gjorde ett ganska fatalt misstag känns det som. Flyttade libsystem.B.dylib till papperskorgen och detta gjorde tydligen att man ej kunde flytta på saker i finder, den försökte bara starta överföringen men kom ej vidare efter det. Gick ej att flytta tillbaka libsystem.B.dylib till usr/lib/ även med fullständiga behörigheter.
Startade då om finder men då ville ej skrivbordet laddas, någon mapp kunde inte öppnas och i terminalen kan man skriva in några kommandon. Däremot fungerar alla andra program och även spotlight.

Någon som har någon bra idé hur man löser detta problem, känns lite farligt att starta om datorn om inte finder kan laddas. Sitter på 10.5.8
Citera
2011-03-06, 19:05
Medlem
systems avatar
Ingen aning om vad ”libsystem.B.dylib” är, eller varför man skulle få för sig att flytta på det, men jag chansar ändå.

Har du en Mac till? Isåfall startar du i FW Target mode, och flyttar filer/mappar på din felande dator som om den vore som vilken extern hårddisk som helst.
Citera
2011-03-06, 19:17
Medlem
188080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Ingen aning om vad ”libsystem.B.dylib” är, eller varför man skulle få för sig att flytta på det, men jag chansar ändå.

Har du en Mac till? Isåfall startar du i FW Target mode, och flyttar filer/mappar på din felande dator som om den vore som vilken extern hårddisk som helst.

Har tyvärr ingen till mac men skulle kanske kunna låna någon polares. Låter i alla fall som något som skulle kunna lösa problemet förhoppningsvis.
Citera
2011-03-06, 20:59
Medlem
pilla i /usr/ är aldrig bra, installera om är en ganska enkel utväg(och tråkig). Tror dock att det blir knas om man ska ta en annans dators /usr/ mapp och ta i stället för din så installera om är mitt kort
Citera
2011-03-06, 21:20
Medlem
Snöjs avatar
Du skulle ju kunna testa att boota ifrån OS X-skivan och partitionerna en bit av din hårddisk och installera OS X där. När det är klart, så hittar du filen i den installationen och kopierar över den till rätt ställe. Sedan startar du som vanligt i ditt "riktiga" OS X och tar bort partitionen. Det borde väl fungera?
Citera
2011-03-06, 23:56
Medlem
188080s avatar
Låter ju rätt troligt att det kan bli fel ifall jag tar någon annans .dylib fil, tog dock en kopia på filen jag lekte med innan jag började som ligger någonstans på hårddisken. Skulle det fungera att boota upp med en ubuntu live-cd och flytta runt filerna på hårddisken tror nu eller är de låsta av osx?

Har i värsta fall en säkerhetskopia från några månader sedan liggande på externa hårddisken som jag skulle kunna ta till i värsta fall.
Citera
2011-03-07, 17:34
Medlem
Fogelbergs avatar
Kan du inte starta med osx skivan och hjälpa att "reparera"?
Citera
2011-03-07, 17:52
Medlem
kongolasse12s avatar
Arkivera och installera -> Klart!

Men varför i helvete tar du bort systembibliotek? Windowsskadad? :P
Citera
2011-03-08, 12:15
Medlem
188080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongolasse12
Arkivera och installera -> Klart!

Men varför i helvete tar du bort systembibliotek? Windowsskadad? :P

Den gjorde ju inte som jag ville, tanken var faktiskt att jag skulle byta ut den mot en annan med samma namn. Märkte dock först senare att den filen var en tusendel så stor som den ursprungliga

Hur som helst, finns ett par lösningar man kan göra om någon annan skulle få för sig att göra något liknande.
Jag passade på att formattera hårddisken för att kunna köra bootcamp som inte hade gått att göra tidigare på grund av någon anledning. Hade även en backup på nästan allt utom några dokument som gick bra att ladda upp på gmail.

Hittade även en som hade gjort samma sak och löste på detta sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.applefritter.com/node/6657
I have TTP 4.0.3
reset pram
reset pmu
boot to single user mode onto the TTP CD
even though the disk is read only, it allows you to mount a volume
which gave me access to the filesystem
I renamed the file back to its original name
reboot to HD

Verkar även som att det ska gå att använda sig utav Target Mode som system sa, eller att helt enkelt arkivera den tidigare installationen och installer om som kongolasse12 sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in