2011-03-06, 12:45
Medlem
Blaxmixs avatar
Hej,

Har ett litet problem med min gitarr(BC Rich).

När jag spelar på den och tar först en ton sen lös så imellan där blir det som en överton nästan. Man hör det mer ju smalare strängen jag spelar på är. Vet inte om det kan ha och göra med att mina strängar är ganska gamla, tror inte det dock. Kan det ha med halsen att göra? Har varit på att skruva med halsen nu en stund men det har inte blivit bra än.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Citera
2011-03-06, 12:52
Medlem
yjm308s avatar
Det är antagligen strängarna. Hade samma problem innan fast på en fender.
Vissa elgitarrer måste man byta strängar minst 1 gång i månaden för att få 100% rent ljud.
Senast redigerad av yjm308 2011-03-06 kl. 12:59.
Citera
2011-03-06, 13:07
Medlem
Blaxmixs avatar
Ah okay ^^ ska prövas ^^
Citera
2011-03-06, 13:16
Medlem
Hur länge har du haft gitarren? När intonerade du den senast? Är det svaj på den?

Min strata blir likadan när jag inte intonerat den på länge, fast bara i standardstämning (och olika nedstämningar av den,) alltså inte i droppad eller öppen stämning.

BC Rich brukar inte ha den jobbiga grejen med återklang i svajlådan, men om du har svaj på den kan du kolla om det är det som spökar.

Stränghöjden kan också spela in. Sitter strängarna för nära greppbrädan kan de slå emot någonstans och flagioletter uppstår.
Citera
2011-03-06, 14:25
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Hur länge har du haft gitarren? När intonerade du den senast? Är det svaj på den?

Min strata blir likadan när jag inte intonerat den på länge, fast bara i standardstämning (och olika nedstämningar av den,) alltså inte i droppad eller öppen stämning.

BC Rich brukar inte ha den jobbiga grejen med återklang i svajlådan, men om du har svaj på den kan du kolla om det är det som spökar.

Stränghöjden kan också spela in. Sitter strängarna för nära greppbrädan kan de slå emot någonstans och flagioletter uppstår.

dom sitter ganska nära ja.. fast höjde dom igår och samma sak hände.. fast om jag ska höja dom måste jag väll höja vid stallet OCH halsen eller?
Citera
2011-03-06, 15:04
Medlem
yjm308s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaxmix
dom sitter ganska nära ja.. fast höjde dom igår och samma sak hände.. fast om jag ska höja dom måste jag väll höja vid stallet OCH halsen eller?
Jag har haft ca 4 elgitarrer och har aldrig behövt intonera en enda utav dem. Men vissa krävde strängbyten oftare än andra.

Har du mixtrat med stränghöjden etc så att det blir fel så gå till en gitarrtekniker och betala för att få det rätt gjort. Det är nog värt det, så får man det rätt iaf.
Citera
2011-03-06, 17:25
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yjm308
Jag har haft ca 4 elgitarrer och har aldrig behövt intonera en enda utav dem. Men vissa krävde strängbyten oftare än andra.

Har du mixtrat med stränghöjden etc så att det blir fel så gå till en gitarrtekniker och betala för att få det rätt gjort. Det är nog värt det, så får man det rätt iaf.

Får nog ta och göra det, tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in