• 1
  • 2
2011-03-06, 12:43
Medlem
Tjena!
Jag är kille och är 18 år.
Har ett problem i mitt liv. Jag kan rodna ibland i ansiktet (bli varm och röd så att det syns) om jag pratar med människor som jag inte känner så bra, det kan vara i en betalings kö i en mat affär kan jag känna att hjärtat dunkar extra fort och jag blir stressad av dom som står bakom mig och kan hända att jag börjar rodna, skolmatsalen när man går in där och står bland massa folk som är i samma ålder som jag, killar och tjejer, vännernas föräldrar som man ska presentera sig för, släktingar, tjejer osv.. Jag vet att jag inte jag är ensam om detta. Tycker det känns pinsamt och obehagligt när andra ser att jag rodnar. blyghet kallas det väl för? Tror inte jag har social forbi. Man ska inte blanda ihop blyghet med social forbi, social forbi brukar vara värre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_fobi

Nu till frågan:
Finns det något sätt att dölja rodnaden så att det inte syns lika mycket med någon salva som kyler, kräm eller något annat. Någon som har samma problem och har kommit fram till en bra idé för att dölja de?
Citera
2011-03-06, 12:52
Medlem
despots avatar
Blyghet kan tränas bort i alla fall, bara att låta dig utsättas för "jobbiga" situationer tillräckligt mycket så kommer du kunna hantera dem utan problem.

Vet inte om det finns någon kräm som hindrar rodnad från att synas, det kommer ändå även att synas på kroppsspråket och rösten om du är så nervös...
Citera
2011-03-06, 13:04
Medlem
luftburens avatar
Det finns en del produkter på marknaden som ska vara bra mot hudrodnad, men det är nog snarare rodnad som beror på kyla och irritation än blyghet. Googla "anti redness" eller något sånt där så hittar du säkert. Annars finns det sminkprodukter som är utvecklade för att minska/dölja rodnad.
Citera
2011-03-06, 13:07
Medlem
Heinkels avatar
M&L -> Hår- och kroppsvård

/Mod
Citera
2011-03-06, 13:20
Medlem
Salvor och sånt skit ska du absolut inte använda. Att dölja ett problem hjälper inte, plus att det har skadliga bieffekter. Dessutom är inte rodnaden det enda tecknet på din reaktion, folk kommer ändå märka på ditt kroppsspråk och din röst att du är nervös.

Det enda som hjälper är att bota problemet, du får helt enkelt ta och överkomma din rädsla eller vad det nu är. Det kommer inte bara få dig att sluta rodna, det kommer göra ditt liv enklare och mer behagligt.
Citera
2011-03-06, 13:44
Medlem
trolololols avatar
Gå till vårdcentralen och berätta om problemet. Du kanske kan få sertralin, ett antidepressivt läkemedel som även ska hjälpa mot social fobi.
Citera
2011-03-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Salvor och sånt skit ska du absolut inte använda. Att dölja ett problem hjälper inte, plus att det har skadliga bieffekter. Dessutom är inte rodnaden det enda tecknet på din reaktion, folk kommer ändå märka på ditt kroppsspråk och din röst att du är nervös.

Det enda som hjälper är att bota problemet, du får helt enkelt ta och överkomma din rädsla eller vad det nu är. Det kommer inte bara få dig att sluta rodna, det kommer göra ditt liv enklare och mer behagligt.

Man kan dölja det medans man håller på att träna bort de? på så sätt syns det aldrig att man rodnar i alla fall. Vad är det för skadliga bieffekter du pratar om?
Citera
2011-03-06, 14:18
Medlem
MechanicalBoys avatar
Tju, har typ samma problem: Ibland när jag får mycket fokus och det är personer man inte känner speciellt bra så kan nervositeten slå in och man rodnar lite. Samma sak om jag ska hålla ett föredrag inför människor. Detta går ju såklart att träna bort genom att ständigt sätta dej i dessa situationer.

En lättare lösning är dock att köpa beta-blockerare, som är medicin mot högt blodtryck och dessutom döljer nervositetens synliga effekter på kroppen. Du kommer fortfarande att bli nervös men det kommer inte att synas!

Mvh.
Citera
2011-03-06, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReweloX
Man kan dölja det medans man håller på att träna bort de? på så sätt syns det aldrig att man rodnar i alla fall. Vad är det för skadliga bieffekter du pratar om?

Bieffekterna varierar så klart beroende på vilken smörja du har på. Något de alla har gemensamt är att de är dåliga för huden.

Att dölja rodnad med salva är lite som att pumpa i sig morfin för att armen brinner. Att träna bort rodnaden är som att hälla vatten på den brinnande armen.
Rodnad, precis som smärta, astma och synproblem är där för att visa att nåt inte stämmer. Att dölja symtomen löser inte problemet, tvärt om.

Att du rodnar är ett tecken på att du inte känner dig helt trygg i situationen, en signal att du antingen bör sluta sätta dig i situationen eller att anpassa dig efter den, bygga upp lite självförtroende.
Självförtroende är aldrig dåligt, du kommer lösa så mycket mer än bara rodnaden av att trän upp självförtroendet.
Och det tar inte lång tid, mindre än en månad.

Citat:
Ursprungligen postat av MechanicalBoy
En lättare lösning är dock att köpa beta-blockerare, som är medicin mot högt blodtryck och dessutom döljer nervositetens synliga effekter på kroppen. Du kommer fortfarande att bli nervös men det kommer inte att synas!

1. Beta-blockerare är dåligt för blodomloppet och kroppen i allmänhet.

2. Den döljer rodnaden, alla andra tecken på nervositet kommer fortfarande synas, höras och kännas.
Senast redigerad av Filling 2011-03-06 kl. 14:27.
Citera
2011-03-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Bieffekterna varierar så klart beroende på vilken smörja du har på. Något de alla har gemensamt är att de är dåliga för huden.

Att dölja rodnad med salva är lite som att pumpa i sig morfin för att armen brinner. Att träna bort rodnaden är som att hälla vatten på den brinnande armen.
Rodnad, precis som smärta, astma och synproblem är där för att visa att nåt inte stämmer. Att dölja symtomen löser inte problemet, tvärt om.

Att du rodnar är ett tecken på att du inte känner dig helt trygg i situationen, en signal att du antingen bör sluta sätta dig i situationen eller att anpassa dig efter den, bygga upp lite självförtroende.
Självförtroende är aldrig dåligt, du kommer lösa så mycket mer än bara rodnaden av att trän upp självförtroendet.
Och det tar inte lång tid, mindre än en månad.

Hur tränar man upp självförtroendet?
Några tips?
Citera
2011-03-06, 14:33
Medlem
Esh, oroa dig inte. Det kommer med åren! Tjejer tycker det är sött med killar som är blyga, så utnyttja det. Finns flera kändisar som också rodnar och är blyga, så du är inte ensam. Allt kommer gå bra =)
Citera
2011-03-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReweloX
Hur tränar man upp självförtroendet?
Några tips?

Brute force. Du intalar dig själv att du har bra självförtroende, och nästa gång du börjar bli nervös fast du inte borde så tar du några djupa andetag och agerar självsäkert. Visst, det är på låtsas i början, men efter nån vecka börjar det komma automatiskt och efter kanske 20 dagar känns det konstigt att inte göra det.

Och om vi ska leka lite mer med psykologi finns det ett kraftfullt trick att använda.
Innan du lägger dig, skriv ner något i stil med "Jag är självsäker och kan prata inför folk utan att rodna" på ett papper (skriv utförligt, specifika situationer där du vill känna dig mer självsäker.) När du vaknar läser du texten, skriver ner den igen, säger det högt, känner det, ler lite osv. Ge dig själv positiv feedback.

Nästa gång du börjar känna dig nervös utan anledning, tänk "Jag är självsäker," ta några djupa andetag och sluta tänka. När du tänker för mycket är du inne i ditt eget huvud, du måste vara utanför, uppleva, agera, inte tänka så mycket.

Sätt dig själv i situationen som sagt. Gå på nån form av open mic och framför något, vad som helst. Gå fram till den där snygga bruden och försök få henne i säng. I skolan, räck upp handen på alla frågor du kan eller tror att du kan svaret till. När någon behöver hjälp och du kan eller tror du kan, hjälp.

Resultatet spelar ingen roll, kom ihåg det. Vad gör det om publiken tycker du är dålig? Du gör det för att testa. Vad gör det om tjejen dissar dig? Du ville bara kolla, det finns andra tjejer. Vad gör det om du svarar fel? Det är bara en fråga från läraren.
Bry dig inte om utgången, det är processen som räknas, ha kul och experimentera.

Varje gång du tagit dig igenom en av situationerna där du rodnar, beröm dig själv lite. "Det där gjorde jag bra, nästa gång gör jag det ännu bättre" är ett användbart mantra när man ska övervinna något.

Intalar man sig ordentligt att man är något så blir man det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in