Citat:
Ursprungligen postat av ReweloX
Hur tränar man upp självförtroendet?
Några tips?
Brute force. Du intalar dig själv att du har bra självförtroende, och nästa gång du börjar bli nervös fast du inte borde så tar du några djupa andetag och agerar självsäkert. Visst, det är på låtsas i början, men efter nån vecka börjar det komma automatiskt och efter kanske 20 dagar känns det konstigt att inte göra det.
Och om vi ska leka lite mer med psykologi finns det ett kraftfullt trick att använda.
Innan du lägger dig, skriv ner något i stil med "Jag är självsäker och kan prata inför folk utan att rodna" på ett papper (skriv utförligt, specifika situationer där du vill känna dig mer självsäker.) När du vaknar läser du texten, skriver ner den igen, säger det högt, känner det, ler lite osv. Ge dig själv positiv feedback.
Nästa gång du börjar känna dig nervös utan anledning, tänk "Jag är självsäker," ta några djupa andetag och sluta tänka. När du tänker för mycket är du inne i ditt eget huvud, du måste vara utanför, uppleva, agera, inte tänka så mycket.
Sätt dig själv i situationen som sagt. Gå på nån form av open mic och framför något, vad som helst. Gå fram till den där snygga bruden och försök få henne i säng. I skolan, räck upp handen på alla frågor du kan eller tror att du kan svaret till. När någon behöver hjälp och du kan eller tror du kan, hjälp.
Resultatet spelar ingen roll, kom ihåg det. Vad gör det om publiken tycker du är dålig? Du gör det för att testa. Vad gör det om tjejen dissar dig? Du ville bara kolla, det finns andra tjejer. Vad gör det om du svarar fel? Det är bara en fråga från läraren.
Bry dig inte om utgången, det är processen som räknas, ha kul och experimentera.
Varje gång du tagit dig igenom en av situationerna där du rodnar, beröm dig själv lite. "Det där gjorde jag bra, nästa gång gör jag det ännu bättre" är ett användbart mantra när man ska övervinna något.
Intalar man sig ordentligt att man är något så blir man det.