2011-03-06, 03:12
Medlem
Anshawns avatar
Nånting jag har tänkt på mycket den senaste tiden är om allting (som rubriken säger) kan brytas ned till ettor och nollor, dvs det mesta som händer i ens liv är nästan förutbestämt te.x saker som:

*man blir kär i någon annan, inte för att man faktiskt passar ihop utan för att ens genetik passar ihop dvs att man har gener som matchar varandra så att man får så friska barn tillsammans.

*att om man går efter en persons gener, miljö under uppväxten och eventuella psykiska sjukdomar så kan man "förutse" hur den personen kommer vara som person och betee sig under vissa omständigheter osv.

jag menar finns det egentligen någonting som är som en "fri vilja" om det finns så många faktorer som styr hur man till slut blir som människa?

en annan fråga till er som kanske insett det här före mig: hur kan man leva ett normalt liv när man innerst inne förstår att det inte finns nån mystik kvar i världen då redan allt är "förutbestämt"

jag ber om ursäkt om allting verkar dumt eller osammanhängande men är inte speciellt bra på att utrycka mig i text.
Citera
2011-03-06, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anshawn
en annan fråga till er som kanske insett det här före mig: hur kan man leva ett normalt liv när man innerst inne förstår att det inte finns nån mystik kvar i världen då redan allt är "förutbestämt"
Bara en liten snabb fråga, normalt liv? Vad är ett normalt liv för dig?
Citera
2011-03-06, 03:26
Medlem
Anshawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qerze
Bara en liten snabb fråga, normalt liv? Vad är ett normalt liv för dig?

ett normalt liv för mig skulle väl vara att man: skaffar ett jobb, nån man älskar, nånstans att bo och sen till slut skaffa barn.
Citera
2011-03-06, 03:34
Bannlyst
Allt är antingen sant eller falskt.
Citera
2011-03-06, 03:45
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Falskt
Citera
2011-03-06, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Det är stämmer väl inte helt? Allt är föränderligt? Det som är sant idag kanske inte är det imorgon.

Finns ganska många exempel på det, orkar bara inte komma på en tillräckligt bra just nu :P Men det har iaf med att det finns en sannolikhet etc.. aja, märker att jag börjar bli trött haha
Citera
2011-03-06, 03:50
Medlem
Ferhs avatar
Ja exakt så är det. Allting i hela universum och allt som någonsin har hänt och allt som någonsin kommer att hända kan så att säga brytas ner till ettor och nollor. Det skulle däremot krävas en gudomligt kraftig maskin för att kunna beräkna, följa och se hela processen. Vill man leva ett normalt liv efter att ha insett att man "egentligen" inte har mer fri vilja än en bakterie, så är det inte svårare än att man bara accepterar det hela, och att man gör det bästa av situationen och bara försöker leva ett så lyckligt liv som möjligt. Om man lyckas med det eller inte är förstås naturligtvis redan förbestämt.
Citera
2011-03-06, 04:10
Bannlyst
Jo, det stämmer om vi utgår från nuet. Sen att man med språket kan krångla till saker bevisar bara att språket inte nödvändigtvis representerar verkligheten. På atomnivå sägs det att saker kan vara till och från på samma gång men sånt är det knappast vanligt dödliga som förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Ja exakt så är det. Allting i hela universum och allt som någonsin har hänt och allt som någonsin kommer att hända kan så att säga brytas ner till ettor och nollor. Det skulle däremot krävas en gudomligt kraftig maskin för att kunna beräkna, följa och se hela processen. Vill man leva ett normalt liv efter att ha insett att man "egentligen" inte har mer fri vilja än en bakterie, så är det inte svårare än att man bara accepterar det hela, och att man gör det bästa av situationen och bara försöker leva ett så lyckligt liv som möjligt. Om man lyckas med det eller inte är förstås naturligtvis redan förbestämt.
Det är därför man säger att idioter är lyckliga som inget vet. Vill man vara en idiot så ska man leva som i en dröm och inte tro/förstå/orka att det finns ett liv utanför idiotismen.

http://en.wikipedia.org/wiki/George_Gurdjieff
Senast redigerad av surreal.this 2011-03-06 kl. 04:13.
Citera
2011-03-06, 04:37
Medlem
aiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anshawn

Man gör precis som alla andra. Varför skulle den insikten förändra någonting?

Vad menar du med mystik? Att någonting skulle vara omöjligt att förklara?
Citera
2011-03-06, 16:47
Medlem
Anshawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Man gör precis som alla andra. Varför skulle den insikten förändra någonting?

Vad menar du med mystik? Att någonting skulle vara omöjligt att förklara?

på ett sätt så spelar det ju ingen roll för det är ju ändå nånting man alltid kännt på sig men har valt att inte tänka på eftersom ibland kan det vara svårt att acceptera.

ja precis, om allt kan analyseras och brytas ned så kan allt manipuleras?
Citera
2011-03-06, 20:18
Medlem
therebells avatar
Citat:

Meningen med livet är mystiken kring, att det faktiskt inte finns ett sjätte sinne, som säger till en hur man skall agera i olika situationer. den "fria viljan" framstår som tämligen meningslös då varje ny sak som påbörjas, avslutas ett annat. ju mer intigritet inom den "fria viljan" desto bättre soppa. en radikal vagabonder, som livnär sig på kadaver; ty denne äro mer "fri" och medveten än en "normal" individ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in