2011-03-06, 03:12
Medlem
Anshawns avatar
Nnting jag har tnkt p mycket den senaste tiden r om allting (som rubriken sger) kan brytas ned till ettor och nollor, dvs det mesta som hnder i ens liv r nstan frutbestmt te.x saker som:

*man blir kr i ngon annan, inte fr att man faktiskt passar ihop utan fr att ens genetik passar ihop dvs att man har gener som matchar varandra s att man fr s friska barn tillsammans.

*att om man gr efter en persons gener, milj under uppvxten och eventuella psykiska sjukdomar s kan man "frutse" hur den personen kommer vara som person och betee sig under vissa omstndigheter osv.

jag menar finns det egentligen ngonting som r som en "fri vilja" om det finns s mnga faktorer som styr hur man till slut blir som mnniska?

en annan frga till er som kanske insett det hr fre mig: hur kan man leva ett normalt liv nr man innerst inne frstr att det inte finns nn mystik kvar i vrlden d redan allt r "frutbestmt"

jag ber om urskt om allting verkar dumt eller osammanhngande men r inte speciellt bra p att utrycka mig i text.
Citera
2011-03-06, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anshawn
en annan frga till er som kanske insett det hr fre mig: hur kan man leva ett normalt liv nr man innerst inne frstr att det inte finns nn mystik kvar i vrlden d redan allt r "frutbestmt"
Bara en liten snabb frga, normalt liv? Vad r ett normalt liv fr dig?
Citera
2011-03-06, 03:26
Medlem
Anshawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qerze
Bara en liten snabb frga, normalt liv? Vad r ett normalt liv fr dig?

ett normalt liv fr mig skulle vl vara att man: skaffar ett jobb, nn man lskar, nnstans att bo och sen till slut skaffa barn.
Citera
2011-03-06, 03:34
Bannlyst
Allt r antingen sant eller falskt.
Citera
2011-03-06, 03:45
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Falskt
Citera
2011-03-06, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Det r stmmer vl inte helt? Allt r frnderligt? Det som r sant idag kanske inte r det imorgon.

Finns ganska mnga exempel p det, orkar bara inte komma p en tillrckligt bra just nu :P Men det har iaf med att det finns en sannolikhet etc.. aja, mrker att jag brjar bli trtt haha
Citera
2011-03-06, 03:50
Medlem
Ferhs avatar
Ja exakt s r det. Allting i hela universum och allt som ngonsin har hnt och allt som ngonsin kommer att hnda kan s att sga brytas ner till ettor och nollor. Det skulle dremot krvas en gudomligt kraftig maskin fr att kunna berkna, flja och se hela processen. Vill man leva ett normalt liv efter att ha insett att man "egentligen" inte har mer fri vilja n en bakterie, s r det inte svrare n att man bara accepterar det hela, och att man gr det bsta av situationen och bara frsker leva ett s lyckligt liv som mjligt. Om man lyckas med det eller inte r frsts naturligtvis redan frbestmt.
Citera
2011-03-06, 04:10
Bannlyst
Jo, det stmmer om vi utgr frn nuet. Sen att man med sprket kan krngla till saker bevisar bara att sprket inte ndvndigtvis representerar verkligheten. P atomniv sgs det att saker kan vara till och frn p samma gng men snt r det knappast vanligt ddliga som frstr.

Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Ja exakt s r det. Allting i hela universum och allt som ngonsin har hnt och allt som ngonsin kommer att hnda kan s att sga brytas ner till ettor och nollor. Det skulle dremot krvas en gudomligt kraftig maskin fr att kunna berkna, flja och se hela processen. Vill man leva ett normalt liv efter att ha insett att man "egentligen" inte har mer fri vilja n en bakterie, s r det inte svrare n att man bara accepterar det hela, och att man gr det bsta av situationen och bara frsker leva ett s lyckligt liv som mjligt. Om man lyckas med det eller inte r frsts naturligtvis redan frbestmt.
Det r drfr man sger att idioter r lyckliga som inget vet. Vill man vara en idiot s ska man leva som i en drm och inte tro/frst/orka att det finns ett liv utanfr idiotismen.

http://en.wikipedia.org/wiki/George_Gurdjieff
Senast redigerad av surreal.this 2011-03-06 kl. 04:13.
Citera
2011-03-06, 04:37
Medlem
aiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anshawn

Man gr precis som alla andra. Varfr skulle den insikten frndra ngonting?

Vad menar du med mystik? Att ngonting skulle vara omjligt att frklara?
Citera
2011-03-06, 16:47
Medlem
Anshawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Man gr precis som alla andra. Varfr skulle den insikten frndra ngonting?

Vad menar du med mystik? Att ngonting skulle vara omjligt att frklara?

p ett stt s spelar det ju ingen roll fr det r ju nd nnting man alltid knnt p sig men har valt att inte tnka p eftersom ibland kan det vara svrt att acceptera.

ja precis, om allt kan analyseras och brytas ned s kan allt manipuleras?
Citera
2011-03-06, 20:18
Medlem
therebells avatar
Citat:

Meningen med livet r mystiken kring, att det faktiskt inte finns ett sjtte sinne, som sger till en hur man skall agera i olika situationer. den "fria viljan" framstr som tmligen meningsls d varje ny sak som pbrjas, avslutas ett annat. ju mer intigritet inom den "fria viljan" desto bttre soppa. en radikal vagabonder, som livnr sig p kadaver; ty denne ro mer "fri" och medveten n en "normal" individ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in