2011-03-06, 00:05
Bannlyst
Hejsan!
Undrar om det finns någon som vet hur jag fixar ett saftigt muller till min Bmw 328?
Om man skulle byta till ett grövre ändrör,skulle det göra någon som helst inverkan på ljudet alls?

Tackar för svar.
Citera
2011-03-06, 00:13
Medlem
Maayns avatar
Raka rör blir sjuuukt grymt ljud dock lite störande under längre körningar, annars någon ljuddämpare av någon seriöst märke, gärna sportlufts filter så får du lite tuffare ljud!
Citera
2011-03-06, 01:13
Medlem
Segelflygarns avatar
Om det ar en E36 sa har jag en del billighetstips:

Billigaste uppgraderingen du kan gora ar att dra ur vakuumslangen till slutroret. Den stanger en flarp under 2500rpm for lagre ljudniva. Tryck in en golftee i slangen sa motorn inte drar tjuvluft den vagen.

Nast billigaste uppgraderingen ar en begagnad M3 ljuddampare.

For lite mer insugsljud sa kan du ta bort snorkeln framfor luftburken.
Citera
2011-03-06, 09:54
Medlem
franges avatar
Annars är det ju att köpa en hel/halvsats från någon tuningfirma, dvs ett riktigt sportavgassystem. Det går att få RIKTIGT grymt ljud ur de motorerna om det är rätt byggt, en anpassad sats låter dessutom inte idiotmycket på tomgång och låter bra men inte herrejössesbrölande, så det även låter bra inne i bilen då man slipper ha öronproppar om man ska längre bit än till närmsta korvkiosk.
Och till e36/346-modellerna är det inte direkt svårt att hitta såna saker som sportavgassystem.

Köp INTE en japsdämpare vad du än gör bara, dels ser det förjävligt ut med en japsburk på 4" på en BMW, sen så låter det helt enkelt bara skit. Tokbrölande oavsett varvtal, helt enkelt ett jävla dånande, och blev garanterat outhärdligt vid långresor.

Till exempel får du ge 4495kr för en halvsats från Ferrita (från katalysator och bakåt) 2x2" med 2x3" slutrör i rostfritt, håller garanterat längre än vad bilen lär göra om du monterar det rätt. Och det är fina, riktiga KVALITETSGREJER som låter BRA, till skillnad från om Keps-Kalle 19år kapar av sista burken och sedan bultar på en kinestillverkad 4" japsdämpare fäst med klammers, avgasbandage och lössnus.
Citera
2011-03-06, 11:31
Bannlyst
Tackar för alla tips!
Tanken är att jag ska pimpa upp den ordentligt inför sommarn,den går som ett skott så vore ju även roligt med lite muller.. Nog fan låter det när man trycker in sportläget,men vill åt mer ljud
Citera
2011-03-22, 00:46
Medlem
Babababooyas avatar
Kan tipsa om de avgassystem jag har på min 328 e36a. Märket är Simons och det är deras påbyggnad med modellnummer 036-H5 i deras katalog på http://www.simons.se/Katalog/BMW/BMW...ce_Exhaust.htm
Har för mig att detta ligger på runt 4000 kr.

Har ett diskret mullrigt ljud. På tomgång låter det nästan ingenting från avgasröret och vid kraftig motorbroms får du dova "puffljud" ur röret. Normala varvtal så har du det dova ljudet men inte alltför högt och störande. Vid höga varvtal brukar motorljudet ta över men det kan bero på mitt öppna luftfilter.

Är grymt nöjd me detta system då det ger ett klart bättre ljud än original men samtidigt väldigt diskret så att man inte får en japsstämpel på bilen.
Citera
2011-03-22, 08:44
Medlem
http://www.garaget.org/video/101884 eisenmann

http://www.garaget.org/video/101888 Remus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in