Citat:
Ursprungligen postat av skipper
I kort: vetemjöl special + nyponmjöl is da shit.
Manitouba Cream ger kraftigare jäsning än vanligt vetemjöl, det blir grymt höga och luftiga bröd med Manitouba cream. Jag köper mitt på Cajsa Warg i stockholm. Fast inte särskilt ofta längre. Jag kör mest med vetemjöl special (saltå kvarn) och lite nyponmjöl. Jag börjar bakningen på morgonen då jag tar en klutt deg från lådan i kylen, blandar ner vatten och mjöl som sen får stå hela dagen. På kvällen tar jag en klutt från 'nya' degen och lägger i lådan. Nya degen tillreds sedan enligt traditionella metoder.
Jag vet att jag är flera månader för sen, men vad för nytta gör nyponmjölet?
OnT: Jag har inte bakat med det själv (ännu, det finns en påse som väntar hemma i Sverige) men jag har ätit av två matbröd, varav det ena var bakat med vetemjöl special och det andra med manitoba cream. Jag tyckte det fanns en ganska tydlig skillnad i strukturen på brödet. Manitoba förhåller sig till vetemjöl special ungefär som det senare förhåller sig till vanligt vetemjöl. Alltså att det blir lite luftigare och segare bröd med en viss fyllighet i.
Däremot har jag aldrig bakat/ätit sötbröd gjorda med manitoba. Det får bli ett sommarprojekt.