2011-03-05, 23:09
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Frågar er som använt detta "supermjöl" om det är mycket bättre än annat mjöl, och isåfall vad är det absolut outstanding till? Vanligt matbröd, pizzadeg, surdegsbröd eller är skillnaden minimal? Jag har hamnat i en brödbakarperiod där jag kört surdegsbröd ett tag och blivit nyfiken på detta mirakelmjöl.
Citera
2011-03-05, 23:18
Medlem
JonDs avatar
Jag vet inte riktigt om det är inbillning, men jag tycker det känns som att mina degar blir mer elastiska och luftiga med Manitoba Cream. För mig känns det högre priset jämfört med vanligt vetemjöl motiverat iaf.
Bakar endast vanligt matbröd.
Citera
2011-03-05, 23:42
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Frågar er som använt detta "supermjöl" om det är mycket bättre än annat mjöl, och isåfall vad är det absolut outstanding till? Vanligt matbröd, pizzadeg, surdegsbröd eller är skillnaden minimal? Jag har hamnat i en brödbakarperiod där jag kört surdegsbröd ett tag och blivit nyfiken på detta mirakelmjöl.

Det manitoba man kan köpa i affär är absolut inte samma sädeslag som man finner i manitoba Kanada. Det har extra tillsatta alfa amylaser, askorbinsyra och gluten.
Citera
2011-03-06, 09:09
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonD
Jag vet inte riktigt om det är inbillning, men jag tycker det känns som att mina degar blir mer elastiska och luftiga med Manitoba Cream. För mig känns det högre priset jämfört med vanligt vetemjöl motiverat iaf.
Bakar endast vanligt matbröd.
Det var lite det jag var ute efter. Kommer garanterat att testa.
Fler som har erfarenheter?
Citera
2011-03-06, 10:20
Medlem
skippers avatar
I kort: vetemjöl special + nyponmjöl is da shit.

Manitouba Cream ger kraftigare jäsning än vanligt vetemjöl, det blir grymt höga och luftiga bröd med Manitouba cream. Jag köper mitt på Cajsa Warg i stockholm. Fast inte särskilt ofta längre. Jag kör mest med vetemjöl special (saltå kvarn) och lite nyponmjöl. Jag börjar bakningen på morgonen då jag tar en klutt deg från lådan i kylen, blandar ner vatten och mjöl som sen får stå hela dagen. På kvällen tar jag en klutt från 'nya' degen och lägger i lådan. Nya degen tillreds sedan enligt traditionella metoder.
Citera
2011-03-10, 20:34
Medlem
dom provade mjöl i allt om mat för ett tag sedan, gick och rotade fram den nu.
i omdömet om krämmjölet står bla "..största volymen ..luftig och elastisk.. några av provsmakarna känner en tydlig bismak av stärkelse. Det smakar som potatismjöl eller ris."
har dock inte provat detta mjöl själv än
högst betyg fick kungsörnen ekologiskt special "..mindre smuligt .. mer aromatisk brödkaraktär" står det bla.
Citera
2011-06-14, 15:05
Medlem
Dr.Glass avatar
Skulle manitoba cream påverka mina kanelbullar på ett positivt sätt? Är det bara att byta ut vetemjölet mot MC utan några förändringar i volym eller arbetssätt?
Citera
2011-06-20, 02:18
Medlem
Hajimes avatar
Så jävla stor skillnad är det inte, jag använder manitoba på samma sett som vanligt mjöl, har det till beurre manie, paneringar etc etc. Jag skulle dock rekomendera det till typ baguetter då du får den där segheten som man vill ha i en baguette bättre än med bara vanligt vetemjöl.
Citera
2011-06-20, 15:51
Medlem
Dr.Glass avatar
Okej, det var bra att veta! Jag körde på som vanligt med mina bullar och de var grymt fina och luftiga, men eftersom det var första gången med det här receptet så kan jag inte avgöra om det var mjölets förtjänst.
Citera
2011-06-20, 16:04
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
I kort: vetemjöl special + nyponmjöl is da shit.

Manitouba Cream ger kraftigare jäsning än vanligt vetemjöl, det blir grymt höga och luftiga bröd med Manitouba cream. Jag köper mitt på Cajsa Warg i stockholm. Fast inte särskilt ofta längre. Jag kör mest med vetemjöl special (saltå kvarn) och lite nyponmjöl. Jag börjar bakningen på morgonen då jag tar en klutt deg från lådan i kylen, blandar ner vatten och mjöl som sen får stå hela dagen. På kvällen tar jag en klutt från 'nya' degen och lägger i lådan. Nya degen tillreds sedan enligt traditionella metoder.
Jag vet att jag är flera månader för sen, men vad för nytta gör nyponmjölet?

OnT: Jag har inte bakat med det själv (ännu, det finns en påse som väntar hemma i Sverige) men jag har ätit av två matbröd, varav det ena var bakat med vetemjöl special och det andra med manitoba cream. Jag tyckte det fanns en ganska tydlig skillnad i strukturen på brödet. Manitoba förhåller sig till vetemjöl special ungefär som det senare förhåller sig till vanligt vetemjöl. Alltså att det blir lite luftigare och segare bröd med en viss fyllighet i.

Däremot har jag aldrig bakat/ätit sötbröd gjorda med manitoba. Det får bli ett sommarprojekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in