Citat:
Ursprungligen postat av skipper
I kort: vetemjl special + nyponmjl is da shit.
Manitouba Cream ger kraftigare jsning n vanligt vetemjl, det blir grymt hga och luftiga brd med Manitouba cream. Jag kper mitt p Cajsa Warg i stockholm. Fast inte srskilt ofta lngre. Jag kr mest med vetemjl special (salt kvarn) och lite nyponmjl. Jag brjar bakningen p morgonen d jag tar en klutt deg frn ldan i kylen, blandar ner vatten och mjl som sen fr st hela dagen. P kvllen tar jag en klutt frn 'nya' degen och lgger i ldan. Nya degen tillreds sedan enligt traditionella metoder.
Jag vet att jag r flera mnader fr sen, men vad fr nytta gr nyponmjlet?
OnT: Jag har inte bakat med det sjlv (nnu, det finns en pse som vntar hemma i Sverige) men jag har tit av tv matbrd, varav det ena var bakat med vetemjl special och det andra med manitoba cream. Jag tyckte det fanns en ganska tydlig skillnad i strukturen p brdet. Manitoba frhller sig till vetemjl special ungefr som det senare frhller sig till vanligt vetemjl. Allts att det blir lite luftigare och segare brd med en viss fyllighet i.
Dremot har jag aldrig bakat/tit stbrd gjorda med manitoba. Det fr bli ett sommarprojekt.