2011-03-05, 23:09
Medlem
Fiskmnglarens avatar
Frgar er som anvnt detta "supermjl" om det r mycket bttre n annat mjl, och isfall vad r det absolut outstanding till? Vanligt matbrd, pizzadeg, surdegsbrd eller r skillnaden minimal? Jag har hamnat i en brdbakarperiod dr jag krt surdegsbrd ett tag och blivit nyfiken p detta mirakelmjl.
Citera
2011-03-05, 23:18
Medlem
JonDs avatar
Jag vet inte riktigt om det r inbillning, men jag tycker det knns som att mina degar blir mer elastiska och luftiga med Manitoba Cream. Fr mig knns det hgre priset jmfrt med vanligt vetemjl motiverat iaf.
Bakar endast vanligt matbrd.
Citera
2011-03-05, 23:42
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Frgar er som anvnt detta "supermjl" om det r mycket bttre n annat mjl, och isfall vad r det absolut outstanding till? Vanligt matbrd, pizzadeg, surdegsbrd eller r skillnaden minimal? Jag har hamnat i en brdbakarperiod dr jag krt surdegsbrd ett tag och blivit nyfiken p detta mirakelmjl.

Det manitoba man kan kpa i affr r absolut inte samma sdeslag som man finner i manitoba Kanada. Det har extra tillsatta alfa amylaser, askorbinsyra och gluten.
Citera
2011-03-06, 09:09
Medlem
Fiskmnglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonD
Jag vet inte riktigt om det r inbillning, men jag tycker det knns som att mina degar blir mer elastiska och luftiga med Manitoba Cream. Fr mig knns det hgre priset jmfrt med vanligt vetemjl motiverat iaf.
Bakar endast vanligt matbrd.
Det var lite det jag var ute efter. Kommer garanterat att testa.
Fler som har erfarenheter?
Citera
2011-03-06, 10:20
Medlem
skippers avatar
I kort: vetemjl special + nyponmjl is da shit.

Manitouba Cream ger kraftigare jsning n vanligt vetemjl, det blir grymt hga och luftiga brd med Manitouba cream. Jag kper mitt p Cajsa Warg i stockholm. Fast inte srskilt ofta lngre. Jag kr mest med vetemjl special (salt kvarn) och lite nyponmjl. Jag brjar bakningen p morgonen d jag tar en klutt deg frn ldan i kylen, blandar ner vatten och mjl som sen fr st hela dagen. P kvllen tar jag en klutt frn 'nya' degen och lgger i ldan. Nya degen tillreds sedan enligt traditionella metoder.
Citera
2011-03-10, 20:34
Medlem
dom provade mjl i allt om mat fr ett tag sedan, gick och rotade fram den nu.
i omdmet om krmmjlet str bla "..strsta volymen ..luftig och elastisk.. ngra av provsmakarna knner en tydlig bismak av strkelse. Det smakar som potatismjl eller ris."
har dock inte provat detta mjl sjlv n
hgst betyg fick kungsrnen ekologiskt special "..mindre smuligt .. mer aromatisk brdkaraktr" str det bla.
Citera
2011-06-14, 15:05
Medlem
Dr.Glass avatar
Skulle manitoba cream pverka mina kanelbullar p ett positivt stt? r det bara att byta ut vetemjlet mot MC utan ngra frndringar i volym eller arbetsstt?
Citera
2011-06-20, 02:18
Medlem
Hajimes avatar
S jvla stor skillnad r det inte, jag anvnder manitoba p samma sett som vanligt mjl, har det till beurre manie, paneringar etc etc. Jag skulle dock rekomendera det till typ baguetter d du fr den dr segheten som man vill ha i en baguette bttre n med bara vanligt vetemjl.
Citera
2011-06-20, 15:51
Medlem
Dr.Glass avatar
Okej, det var bra att veta! Jag krde p som vanligt med mina bullar och de var grymt fina och luftiga, men eftersom det var frsta gngen med det hr receptet s kan jag inte avgra om det var mjlets frtjnst.
Citera
2011-06-20, 16:04
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
I kort: vetemjl special + nyponmjl is da shit.

Manitouba Cream ger kraftigare jsning n vanligt vetemjl, det blir grymt hga och luftiga brd med Manitouba cream. Jag kper mitt p Cajsa Warg i stockholm. Fast inte srskilt ofta lngre. Jag kr mest med vetemjl special (salt kvarn) och lite nyponmjl. Jag brjar bakningen p morgonen d jag tar en klutt deg frn ldan i kylen, blandar ner vatten och mjl som sen fr st hela dagen. P kvllen tar jag en klutt frn 'nya' degen och lgger i ldan. Nya degen tillreds sedan enligt traditionella metoder.
Jag vet att jag r flera mnader fr sen, men vad fr nytta gr nyponmjlet?

OnT: Jag har inte bakat med det sjlv (nnu, det finns en pse som vntar hemma i Sverige) men jag har tit av tv matbrd, varav det ena var bakat med vetemjl special och det andra med manitoba cream. Jag tyckte det fanns en ganska tydlig skillnad i strukturen p brdet. Manitoba frhller sig till vetemjl special ungefr som det senare frhller sig till vanligt vetemjl. Allts att det blir lite luftigare och segare brd med en viss fyllighet i.

Dremot har jag aldrig bakat/tit stbrd gjorda med manitoba. Det fr bli ett sommarprojekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in