2011-03-05, 22:59
Medlem
Hejsan alla vänner. har en fråga om varför allt i ubuntu känns STÖRRE skulle vilja ha en högre upplösning men mitt grafikkort ger mig inte högre. har en bärbar acer aspire 5552G med 15tum och ATI mobility Radeon HD5650
och jag tycker allt känns större i firefox och andra saker. går det att tvinga till högre upplösning eller förminska allt?
upplösningen jag får är 1366x768
Citera
2011-03-05, 23:03
Medlem
det finns inget liknande i ubuntu som de finns i windows (hide modes that this monitor cant display)...?

Bara en idé, någon annan har säkert en guide till dig ...GL
Citera
2011-03-05, 23:10
Medlem
Solid.Alvedons avatar
håll nere ctrl o scrolla ?
Citera
2011-03-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solid.Alvedon
håll nere ctrl o scrolla ?

då zoomar man väl bara i firefox. jag skulle ju vilja minska skalan på allt typ menyer osv
Citera
2011-03-06, 00:23
Medlem
Alfaslangs avatar
Det blir nog svårt att höja upplösningen eftersom du redan har den högsta som din skärm stödjer. Du skulle kunna prova med att göra typsnitten mindre i System -> Preferences -> Appearance -> Fonts. Du kan också testa med att sänka DPI på samma ställe om du klickar på Details.
Citera
2011-03-06, 02:54
Medlem
Solid.Alvedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppe_85
då zoomar man väl bara i firefox. jag skulle ju vilja minska skalan på allt typ menyer osv
okej
Citera
2011-03-06, 07:10
Medlem
Om man berättar hur stor skärmen är för x-servern så anpassar den DPIn så att fonterna får den storleken de bör ha oberoende av skärmstorlek.

Exakt hur detta funkar vet jag inte. Jag bara märker att fonterna skalas om ibland då man pillar i config filen. Du kan prova att lägga till raden DisplaySize i Monitor sektionen av din config fil.
Kod:
Section "Monitor"

Identifier     "Monitor0"

ModelName      "LG Electronics L246WH"

DisplaySize     520    320 # <--- denna raden
EndSection 
Storleken är i millimeter. Om det inte funkar kan du prova att skriva in större värden än vad du har. Då borde fonterna skalas ner.
Citera
2011-03-06, 15:37
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
Om man berättar hur stor skärmen är för x-servern så anpassar den DPIn så att fonterna får den storleken de bör ha oberoende av skärmstorlek.

Exakt hur detta funkar vet jag inte. Jag bara märker att fonterna skalas om ibland då man pillar i config filen. Du kan prova att lägga till raden DisplaySize i Monitor sektionen av din config fil.

Storleken är i millimeter. Om det inte funkar kan du prova att skriva in större värden än vad du har. Då borde fonterna skalas ner.
Eller för att göra skiten smidigare så kan man bara specificera DPI. Endera gör du det via din skrivbordsmiljö (Gnome/XFCE/KDE) eller via .Xdefaults. Öppna eller skapa filen med en texteditor, lägg till
Kod:
*.dpi: 96
96 är default, ändra till ett lägre värde för att få "mindre" text och vice versa. Testa typ 80 och se om du är nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in