• 2
  • 3
2011-03-09, 20:06
Medlem
Här är förresten en intressant artikel

http://www.nt.se/arkiv/2005/10/28/No...et-men-bo.aspx
Citera
2011-03-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oansvarig
Jag har läst undersökningar som tyder på att sättet du psykiskt mår när du insjuknar i/under din cancer betyder väldigt mycket för hur sjukdomen utvecklas. Har du läst något annat?

Plus att enligt den uppföljande undersökningen fem år senare så ökade deras välmående mer än skolmedicinkontrollgruppen. Klart mycket roligare.

Ja, jag har läst annat

Jag läser det som att hur du mår när du insjuknar eller blir sämre, påverkar ditt psykiska välmående, inte celldelningen hos cancern. Dvs psykiskt välmående och livskvalitet kan i viss mån ha inverkan på hur du hanterar livskris, dödsångest, amputation och hur benägen du är att hamna i klinisk depression. Det är ifs inte specifikt för cancer, utan gäller allt.

Dessutom ifrågasätter jag om det verkligen är så att just atroposofisk behandling skulle vara nyckelordet. Syns mig fullt ersättligt med "lyckligt äktenskap" eller "spabehandling" eller "ekeonomisk trygghet" eller valfri annan faktor som får folk att känna sig mer harmoniska.
Citera
2011-05-17, 14:58
Medlem
Zijns avatar
Skulle vilja återuppliva denna tråd då jag själv behöver lite hjälp med antroposofin och dess syn på medicin till en uppgift i skolan (läser till sjuksköterska) i kursen vårdetik.

Vi har ett fall med en gammal dam som flyttat till äldreboende men inte fått diagnos av någon demenssjukdom. Däremot är hon "virrig" och "förvirrad" ganska ofta. Hon har även Parkinsons (som ju är en sjukdom i hjärnan, om denna info behövs senare?). Damen vägrar ta medicinen och anser det kränkande att hon iluras den i t.ex hallonkräm och vill att hennes önskan respekteras.

Hur ser man på detta fall utifrån en antroposofisk synvinkel?

Jag har läst mig till att antroposofin ser på kroppen som flera stycken och att man i detta liv inte alltid bara ska fokusera på att bota denna fysiska kropp utan även framtida kroppar, då man inom antroposofin tror på reinkarnation. Man fokuserar även väldigt mycket på metall- och örtterapi och enligt den officiella jargongen så säger man sig tro på vanlig västerländsk medicin och se sin egen som en komplementerande, inte "istället för". Att detta bara är en massa officiellt snack kan jag väl se mellan raderna men det är lite svårt att få ihop allt så att det funkar i just detta fall - och VOF.se är ju aningen kristiska i de flesta av sina inlägg så skulle gärna vilja se vad FB's anhängare anser om saken?

Hade en antroposof sagt åt dem att sluta tvinga i henne medicinen och låta henne få egentid till meditation (för andlig klärvoajens) och komplementerande metall- och örtmedicin?

Tacksam för hjälpen!
Citera
2011-05-17, 21:06
Medlem
swaydizzles avatar
Medicin och hälsa -> Alternativ medicin

MVH //mod
Citera
2011-05-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zijn
Vi har ett fall med en gammal dam som flyttat till äldreboende men inte fått diagnos av någon demenssjukdom. Däremot är hon "virrig" och "förvirrad" ganska ofta. Hon har även Parkinsons (som ju är en sjukdom i hjärnan, om denna info behövs senare?). Damen vägrar ta medicinen och anser det kränkande att hon iluras den i t.ex hallonkräm och vill att hennes önskan respekteras.

En sak man kan fråga sig direkt är när hennes diagnos uppdaterades. Om hon har Parkinsons är väl det inte omöjligt att hon har Parkinsonsdemens. Har hon då en demens hamnar det hela ju i ett helt annat perspektiv.
Citera
2011-05-18, 00:37
Medlem
Citat:
Jag har läst mig till att antroposofin ser på kroppen som flera stycken och att man i detta liv inte alltid bara ska fokusera på att bota denna fysiska kropp utan även framtida kroppar, då man inom antroposofin tror på reinkarnation. Man fokuserar även väldigt mycket på metall- och örtterapi och enligt den officiella jargongen så säger man sig tro på vanlig västerländsk medicin och se sin egen som en komplementerande, inte "istället för". Att detta bara är en massa officiellt snack kan jag väl se mellan raderna men det är lite svårt att få ihop allt så att det funkar i just detta fall - och VOF.se är ju aningen kristiska i de flesta av sina inlägg så skulle gärna vilja se vad FB's anhängare anser om saken?

Du sätter antroposofi i kontrast mot "västerländsk medicin", då jag bara skulle vilja påpeka att antroposofin också är västerländsk. Det är faktiskt fullt tillräckligt att bara skriva "medicin".

Etiken i antroposofin säger väl att det är bättre att lura i folk overksamma saker som homeopati än att ge dem riktig medicin?

Lär de verkligen ut antroposofi till sjuksköterskor?
Citera
2011-05-18, 09:27
Medlem
Zijns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
En sak man kan fråga sig direkt är när hennes diagnos uppdaterades. Om hon har Parkinsons är väl det inte omöjligt att hon har Parkinsonsdemens. Har hon då en demens hamnar det hela ju i ett helt annat perspektiv.

Det vet vi tyvärr inte i detta fall. Det nämns att hon är "virrig" och "förvirrad" men inte att diagnosen har ställts utöver den "vanliga" parkinson sjukdomen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gudd
Du sätter antroposofi i kontrast mot "västerländsk medicin", då jag bara skulle vilja påpeka att antroposofin också är västerländsk. Det är faktiskt fullt tillräckligt att bara skriva "medicin".

Etiken i antroposofin säger väl att det är bättre att lura i folk overksamma saker som homeopati än att ge dem riktig medicin?

Lär de verkligen ut antroposofi till sjuksköterskor?

Jag gör skillnaden mellan antroposofisk medicin och vad vi i daglig mun kallar medicin - sedan om den är västerländsk eller inte går väl att få in men antroposoferna använder sig ju mer av metaller å örter än av kemiska preparat? I det fallet är det väl en skillnad?

Jag har läst å läst å de skriver bara att de motsätter sig inte vanlig medicin utskriven av vanliga läkare och ser bara sin egna läkekonst som ett komplement. Om detta är den inofficiella bilden också det vet jag ju inte men om man relaterar det till fallet så borde hon alltså inte behöva ta medicinen om hon inte vill och fokusera på meditation å de starkt homeopatiska mediciner som de har för att bota den kropp som reinkarneras vidare så att hennes nästa liv blir drägligare?

Jag vet inte, jag har försökt läsa mig på men det är väldigt rörigt :S

Och nä, de lär inte ut antroposofi till sjuksköterskor, det är en vårdetik kurs å man fick välja en livsåskådning - buddhismen var tagen så det blev, på något sätt, antroposofi...
Citera
2011-05-19, 16:12
Medlem
Citat:
Det vet vi tyvärr inte i detta fall. Det nämns att hon är "virrig" och "förvirrad" men inte att diagnosen har ställts utöver den "vanliga" parkinson sjukdomen.

Jag gör skillnaden mellan antroposofisk medicin och vad vi i daglig mun kallar medicin - sedan om den är västerländsk eller inte går väl att få in men antroposoferna använder sig ju mer av metaller å örter än av kemiska preparat? I det fallet är det väl en skillnad?

Jag har läst å läst å de skriver bara att de motsätter sig inte vanlig medicin utskriven av vanliga läkare och ser bara sin egna läkekonst som ett komplement. Om detta är den inofficiella bilden också det vet jag ju inte men om man relaterar det till fallet så borde hon alltså inte behöva ta medicinen om hon inte vill och fokusera på meditation å de starkt homeopatiska mediciner som de har för att bota den kropp som reinkarneras vidare så att hennes nästa liv blir drägligare?

Jag vet inte, jag har försökt läsa mig på men det är väldigt rörigt :S

Och nä, de lär inte ut antroposofi till sjuksköterskor, det är en vårdetik kurs å man fick välja en livsåskådning - buddhismen var tagen så det blev, på något sätt, antroposofi...

Ah, på så vis. Ärligt talat tror jag inte antroposoferna har någon enhetlig etisk ståndpunkt på det här.

Hur hade man gjort inom medicin? Hade man lurat i henne det eller låtit henne vara?
Citera
2011-05-21, 09:58
Medlem
Lys avatar
Det som jag ser som den stora fördelen med antroposofisk medicin är läkarnas humana inställning och den "mjuka" stämningen som omger antroposofisk medicin. Så stor skillnad mot konventionell vård. Själva vetenskapligheten kan det nog vara lite si och så med, men de har ju även ordinär läkarutbildning förutom påbyggnad i antroposofisk medicin. Haft barn i waldorfskola och upplevt att delar av den antroposofiska medicinen fungerat bra, annat inte alls. Massage med johannesörtsolja för sonens sängvätning fungerade tyvärr inte alls, medan tex terapeutiska bad, massage och musikterapi för att motverka oro och överaktivitet hade bättre effekt. De rekommenderade en vegetabilisk järntablett mot anemi och den fungerade utmärkt. Tycker att alternativ medicin som den antroposofiska kan ha sin plats som komplement till vanlig västerländsk medicin.
Citera
2011-05-26, 01:19
Medlem
Zedonks avatar
Intressant att så många har synpunkter på något de egentligen inte vet så mycket om. Jag har själv legat inne på Vidarkliniken vid flera tillfällen och mått mycket bra av det. Aldrig att någon ur personalen uppmanat mig att gå och meditera eller något... däremot uppmuntras man att dra sig undan när man inte längre orkar med eller vill umgås med andra. Man kan även inta måltiderna på rummet om man vill vara ifred. Väldigt lite flum förmedlas till patienterna men desto mer kärlek och bekräftelse vilket stärker de flesta. Läkeurytmin kan nog snarast liknas vid Chi gong, inte direkt gymnastik, mera stärkande rörelser.

Många människor är så stressade, uppvarvade och uppjagade av tillvaron att deras kroppar inte orkar med att läka sjukdomar, man kör tills man stupar. Där är ju inte heller försäkringskassan till så stor hjälp alltid. Antroposoferna vill att man lär sig hantera sin energi rätt så att man får en balans, och den tanken tycker jag personligen är mycket god. Den vanliga primärvården bara slänger antidepresseiv medicin efter massor med människor som i själva verket skulle behöva helt annan hjälp.

Vad gäller Bellens påstående att man får "senapsomslag på arslet" så måste det vara en ren missuppfattning eller skröna. Visst man kan få senapsfotbad vid vissa värkåkommor, man kan också få olika medel för matsmältningen som ett varmt omslag över lever och galla. Ibland kan man också få njurstärkande medel som varmt omslag på njurarna. Dessa omslag ges efter lunchen och innebär att man ovillkorligen ska vila, vilket de flesta uppskattar väldigt mycket. Det är för övrigt en klart rimlig tanke att man ska vila på maten, inte rusa iväg med en rivstart och göra allt man inte hann på förmiddagen.

Så ifrågasätter jag Heller 78 som påstår att gallstenar sjunker. Är dom gjorda av kolesterol som ju är ett slags fett så lär dom väl flyta, eller?

Sista av allt vill jag verkligen framhålla att personalen på intet vis försöker pådyvla en någon form av religiös syn på tillvaron, möjligtvis en viss andlighet och reflexion över tillvaron för att stärka "jaget" och det är nog många som skulle må bra av, vågar jag påstå. Dessutom vill dom gärna att man anammar ett mer regelbundet liv, och det tror jag också att många skulle behöva. Inte alla passar in där, somliga åker redan samma dag som dom kommit, andra efter några dagar, och det är fullt tillåtet - vistelsen är högst frivillig och vi är många som ser det som en förmån.
Citera
2011-05-26, 18:06
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zedonk
...
Så ifrågasätter jag Heller 78 som påstår att gallstenar sjunker. Är dom gjorda av kolesterol som ju är ett slags fett så lär dom väl flyta, eller?
...
Ifrågasätt gärna, men motivera gärna med mer än "jag tror/tycker" om du inte godtar följande förklaring. Min utsaga bygger på andras och egna erfarenheter. För det första; när man tar ut en gallblåsa och dissekerar fram gallstenar så kan jag berätta att de sjunker i saltlösning med högre densitet än vatten, alltså sjunker de även i rent vatten.* För det andra ser man ytterst tydligt på ultraljudsundersökning av gallblåsan att stenar parkerar sig på botten av gallblåsan, så till vida inget stör ordningen. Vissa stenar "flyter" på skiktad galla men dessa sjunker i såval färsk galla som vatten. Galla har högre densitet än vatten, flyter inte gallstenar i galla flyter de inte i vatten. Enklaste för dig att bekräfta detta är att googla "gallstones + ultrasound". Här är ett typiskt exempel, upp i bilden är också upp i "verkligheten".

• 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in