Citat:
Ursprungligen postat av thensome
En sak man kan fråga sig direkt är när hennes diagnos uppdaterades. Om hon har Parkinsons är väl det inte omöjligt att hon har Parkinsonsdemens. Har hon då en demens hamnar det hela ju i ett helt annat perspektiv.
Det vet vi tyvärr inte i detta fall. Det nämns att hon är "virrig" och "förvirrad" men inte att diagnosen har ställts utöver den "vanliga" parkinson sjukdomen.
Citat:
Ursprungligen postat av Gudd
Du sätter antroposofi i kontrast mot "västerländsk medicin", då jag bara skulle vilja påpeka att antroposofin också är västerländsk. Det är faktiskt fullt tillräckligt att bara skriva "medicin".
Etiken i antroposofin säger väl att det är bättre att lura i folk overksamma saker som homeopati än att ge dem riktig medicin?
Lär de verkligen ut antroposofi till sjuksköterskor?
Jag gör skillnaden mellan antroposofisk medicin och vad vi i daglig mun kallar medicin - sedan om den är västerländsk eller inte går väl att få in men antroposoferna använder sig ju mer av metaller å örter än av kemiska preparat? I det fallet är det väl en skillnad?
Jag har läst å läst å de skriver bara att de motsätter sig inte vanlig medicin utskriven av vanliga läkare och ser bara sin egna läkekonst som ett komplement. Om detta är den inofficiella bilden också det vet jag ju inte men om man relaterar det till fallet så borde hon alltså inte behöva ta medicinen om hon inte vill och fokusera på meditation å de starkt homeopatiska mediciner som de har för att bota den kropp som reinkarneras vidare så att hennes nästa liv blir drägligare?
Jag vet inte, jag har försökt läsa mig på men det är väldigt rörigt :S
Och nä, de lär inte ut antroposofi till sjuksköterskor, det är en vårdetik kurs å man fick välja en livsåskådning - buddhismen var tagen så det blev, på något sätt, antroposofi...