• 1
  • 2
2011-03-05, 19:25
Medlem
Hejsan!

Är det någon som har koll på vad antroposofisk läkekonst och Antroposofisk medicin är för något?

Tacksam för alla svar!
Citera
2011-03-05, 19:53
Medlem
Jag kan berätta lite kortfattat... Antroposofisk medicin och läkekonst går ut på att främja kroppens egen läkekraft på ett naturligt sätt. En antroposofläkare skulle t.ex. ordinera att bara äta ekologisk eller helst organisk mat med så lite tillsatser som möjligt. Det finns även en del mediciner och alla dessa är främst inriktade på att stärka kroppen så att den kan läka sig själv.
Cancerpatienter brukar vända sig till antroposofläkare som en sista utväg om cellgiftsbehandlingarna inte hjälper. Det brukar ha goda resultat.
Det som gör att antroposofer har ett dåligt rykte är just för att de även tror att förutom kroppsliga sjukdomar finns det även själsliga sjukdomar. De menar då att ibland kan anledningen till att någon är sjuk ha att göra med händelser från tidigare liv, t.ex. skulle de kunna komma fram till att någons kroniska huvudvärk egentligen inte har någon kroppslig grund. Utan personen i fråga egentligen har skador i själen från att kanske blivit skjuten till döds i ett tidigare liv.

Väääldigt flummigt med andra ord.
Citera
2011-03-05, 21:01
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryBlossom
Cancerpatienter brukar vända sig till antroposofläkare som en sista utväg om cellgiftsbehandlingarna inte hjälper. Det brukar ha goda resultat.
Källa?
Citera
2011-03-06, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryBlossom

Väääldigt flummigt med andra ord.

här är listan på läkemedel!!!!!!!!!!!

http://rationalwiki.org/wiki/List_of..._of_homeopathy
Citera
2011-03-06, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
här är listan på läkemedel!!!!!!!!!!!

http://rationalwiki.org/wiki/List_of..._of_homeopathy

Eftersom trådskaparen frågar specifikt om antroposofisk läkekonst så är det irrelevant med en länk till en sida om homeopatiska läkemedel.

Den här länken är mer relevant:
http://www.weleda.se/laekemedel/
Citera
2011-03-06, 04:47
Medlem
Kan sammanfattas med ett ord: Humbug

Antroposofter bygger inte sin behandling på resultat, utan på en filosofi. En filosofi som säkerligen kan innebära förhöjd livskvalité för en frisk person.

Som exempel behandlar man Trigeminusneuralgi med senapsomslag på stjärten.... Hur bra det fungerar kan nog alla räkna ut.
Citera
2011-03-06, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Kan sammanfattas med ett ord: Humbug

Antroposofter bygger inte sin behandling på resultat, utan på en filosofi. En filosofi som säkerligen kan innebära förhöjd livskvalité för en frisk person.

Som exempel behandlar man Trigeminusneuralgi med senapsomslag på stjärten.... Hur bra det fungerar kan nog alla räkna ut.

Har du själv genomgått alla antroposofiska läkekurer eftersom du uttalar dig tvärsäkert om att de inte funkar? Eller vad grundar du ditt tvärsäkra uttalande på?
Antroposofisk medicin fungerar inte alltid på allting, det gör inga mediciner.

Att säga att det är humbug rakt av stämmer helt enkelt inte överens med verkligheten.
Jag vet att det visst kan funka från fall till fall.
Varför det funkar kan jag dock inte förklara.
Jag vet inte varför vanliga mediciner funkar heller.

Det skadar inte att prova innan man avfärdar.
Citera
2011-03-06, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wheelsta
Har du själv genomgått alla antroposofiska läkekurer eftersom du uttalar dig tvärsäkert om att de inte funkar? Eller vad grundar du ditt tvärsäkra uttalande på?
Antroposofisk medicin fungerar inte alltid på allting, det gör inga mediciner.

Att säga att det är humbug rakt av stämmer helt enkelt inte överens med verkligheten.
Jag vet att det visst kan funka från fall till fall.
Varför det funkar kan jag dock inte förklara.
Jag vet inte varför vanliga mediciner funkar heller.

Det skadar inte att prova innan man avfärdar.

Det blir humbug samma sekund som man påstår sig ha en behandling för ett specifikt symtom/sjukdom där man helt saknar vetenskapliga belägg och/eller resultat.

Om sen folk gillar att käka organiska bönor eller liknande, är en HELT annan sak.

Googla gärna på trigeminusneuralgi så ser du också orimligheten i senap på arslet
Citera
2011-03-06, 06:20
Medlem
TangbuaTs avatar
Vet inte alltför mycket.

Men eftersom det handlar om antroposofi så är det hela sprunget ur Rudolf Steiners "läror"
Det jag vet är:
Dom antroposofiska läkemedel du kan köpa på exempelvis Weleda innehåller så pass stor mängd verksamma ämnen att dom kan anses göra skildnad, till skildnad från homeopatiska läkemedel som förlitar sig på vattnets bärande egenskaper.
Dom preparat jag träffat på är piller, droppar(alkohollösningar) samt salvor.
Behandling leder nog oxå i många fall till läke-eurytmi vilket närmast kan jämföras med gymnastik vilket det ju ingentligen inte alls handlar om.
Det finns en tidskrift som heter "Falk" som mig veterligen fortfarande ges ut och handlar om just Antroposofisk läkekonst.
Framstående läkare i sverige är bla Jackie shwartz (osäker på efternamnet), som fått mycket kritik.
Debatten i sverige har handlat mycket om vaccineringar på småbarn som olämpligt ur antroposofisk synvinkel samt hurvida antroposofiska läkemedel skall godkännas som läkemedel av läkemedelsväket
Har för mig dom har nån slags dispens som gör att dom får sälja för tillfället.

Har en person i min närhet som var och fick massage på Vidarkliniken (antroposofiskt sjukhus) utanför järna i samband med en ihärdig förkylning.
Under massagen så kände massören knölar (gallsten) i nederdelen i ryggen och föreslog gallrening. Vilket skulle gå till på så vis att man drack en speciell saltlösning varvat med olja och citron ( hon fick en lista på grejjor hon skulle köpa med sig, något speciellt salt, olja och citron) efter ett speciellt schema.
Effekten blev enligt utsago "brutal" och förde med sig en rejel utränsning genom båda ändar där även gallstenar som ofta bildas hos lite äldre människor följde med.
Så det funkade garranterat..

Det finns anledning till försiktighet när det gäller all antroposofi så även läkekonsten då den är som någon utryckte det ovan "flummig".
Det finns okulta inslag och man förlitar sig på "andar" lr som man vill kalla det "änglar" i konstallationer som jag inte vill rekomendera.

Jesus är kristus.
Citera
2011-03-06, 10:43
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TangbuaT
...
Har en person i min närhet som var och fick massage på Vidarkliniken (antroposofiskt sjukhus) utanför järna i samband med en ihärdig förkylning.
Under massagen så kände massören knölar (gallsten) i nederdelen i ryggen och föreslog gallrening. Vilket skulle gå till på så vis att man drack en speciell saltlösning varvat med olja och citron ( hon fick en lista på grejjor hon skulle köpa med sig, något speciellt salt, olja och citron) efter ett speciellt schema.
Effekten blev enligt utsago "brutal" och förde med sig en rejel utränsning genom båda ändar där även gallstenar som ofta bildas hos lite äldre människor följde med.
Så det funkade garranterat..
...
Alltså man kan säga mycket om antroposoferna men att de skulle ägna sig åt den här sortens bedrägeri visste jag inte. För det första kan inte en massör känna gallstenar "i nederdelen av ryggen". Gallstenar är för det andra mycket vanligt förekommande och ger inga besvär så länge de ligger stilla i gallblåsan. Men framför allt: man kan inte rensa gallsten genom att äta vegetabilisk olja, citrussaft och salter. Vi har gång efter gång diskuterat vad som händer i tarmen när man man äter olja, citrus och t.ex. magnesiumsulfat. Det bildas tvål i tarmen som man skiter ut. Testa gärna själv. Riktiga gallstenar sjunker i kontakt med vattten, medan tvål flyter.

Vad hette antroposofen som behandlade sin patient med denna cynism och pengatörst?
Citera
2011-03-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TangbuaT
Vet inte alltför mycket.

Men eftersom det handlar om antroposofi så är det hela sprunget ur Rudolf Steiners "läror"
Det jag vet är:
Dom antroposofiska läkemedel du kan köpa på exempelvis Weleda innehåller så pass stor mängd verksamma ämnen att dom kan anses göra skildnad, till skildnad från homeopatiska läkemedel som förlitar sig på vattnets bärande egenskaper.

Hahaha dessa mening är ju riktigt rolig, speciellt som det nämnts i tråden att själva settet läkemedlen verkar på inte spelar roll.
Hmmm, skillnaden på homeopati och antroposofiska läkemedel är alltså att antroposoferna tar i med rejäla mängder av overksam medicin, och homeopatikern blandar ut den riktigt mycket.

Allt som går att läsa ut från vidarkliniken om vidrkliniken verkar vara att det grundades av rudolf steiner.
Citera
2011-03-08, 18:22
Medlem
TangbuaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Alltså man kan säga mycket om antroposoferna men att de skulle ägna sig åt den här sortens bedrägeri visste jag inte. För det första kan inte en massör känna gallstenar "i nederdelen av ryggen". Gallstenar är för det andra mycket vanligt förekommande och ger inga besvär så länge de ligger stilla i gallblåsan. Men framför allt: man kan inte rensa gallsten genom att äta vegetabilisk olja, citrussaft och salter. Vi har gång efter gång diskuterat vad som händer i tarmen när man man äter olja, citrus och t.ex. magnesiumsulfat. Det bildas tvål i tarmen som man skiter ut. Testa gärna själv. Riktiga gallstenar sjunker i kontakt med vattten, medan tvål flyter.

Vad hette antroposofen som behandlade sin patient med denna cynism och pengatörst?

Har ingen aning vad vederbörande massör heter, antar det inte var någon direkt läkare men jag har ingen aning.

Att man inte skulle kunna rensa sin gallblåsa på detta sätt kan jag inte uttala mig om, min bekant reagerade iaf på ett "tillfredställande" sätt , såvida hon inte drabbades av akut kräksjuka så vet jag inte vad... Enligt henne skulle det kommit "stenar" med utrensningen iaf. Ser ingen anledning till att hon skulle ljuga.
Tvål, svinto whatever.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in