2011-03-06, 23:21
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nVc
Och Jesus reformerade kristendomen.

Matteus 5,
38 Ni har hört att det sades: ’Öga för öga och tand för tand.’ 39 Men jag säger er: Stå inte emot den som är ond; utan vem som än slår dig med flata handen på din högra kind, vänd också den andra mot honom.

43 Ni har hört att det sades: ’Du skall älska din nästa och hata din fiende.’ 44 Men jag säger er: Älska era fiender och be för dem som förföljer er,

Så tyvärr internetexperten

Hur kan Jesus ha reformerat kristendomen, när Jesus levde fanns det ingen kristendom.
Han var född av en judisk kvinna in i ett judiskt samhälle, han firade de judiska högtiderna.
Jesus var en jude.

Jesus gillade inte den makt/penga girighet som han såg omkring sig, han ville hjälpa de fattiga, barn och kvinnorna. Detta gillades ju inte av dåtidens högdjur, jag tror att Jesus bara ville visa sitt missnöje med dåtidens lärda och reformera judendomen, vilket han misslyckades med.

Kristendomen är ett missförstånd som uppstod efter hans död.
Citera
2011-03-06, 23:24
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denstoralampan
Hörde någon gång för länge sen av någon att bibeln är skriven på ett sådant sätt att man får det till vad man vill få det till när man läser den, därav så många olika tolkningar. Vill till exempel jag rättfärdiga mord så kommer jag att hitta något i bibeln som enligt min tolkning gör det.

Vad kallas det när en bok är skriven på ett sådant sätt? varför finns det så många olika tolkningar av den egentligen?

*Hoppas jag placerade frågan i rätt forum.

Mvh

Därför att det finns många olika människor!

Ingen bok kan skrivas så att alla upplever samma saker!
Citera
2011-03-07, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stranded
JA just det intressant. Man behöver bara skrapa lite på ytan så får man helt andra innebörder. Hörde av en kamrat att tex ordet Synd översatt från grundgrekiskan betyder att missa målet. Något mycket snällare och väldigt klarsynt filosofiskt. Och nåd betyder gåva. Det finns nåt som heter nådegåva i kristendomen det blir alltså gåvogåva, vridet. Just för att det tolkats om och ordet fått nya betydelser.

Just det. Kyrkan säger till de nyfödda att de föds i synd. De säger med andra ord att de har missat målet. Med andra ord, att det inte är bra att de har fötts...?! Inget vidare kärleksfullt sagt i så fall.
Citera
2011-03-07, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denstoralampan
Hörde någon gång för länge sen av någon att bibeln är skriven på ett sådant sätt att man får det till vad man vill få det till när man läser den, därav så många olika tolkningar. Vill till exempel jag rättfärdiga mord så kommer jag att hitta något i bibeln som enligt min tolkning gör det.

Vad kallas det när en bok är skriven på ett sådant sätt? varför finns det så många olika tolkningar av den egentligen?

Om man jämför med lagboken så är våra lagar faktiskt utformade på ett sätt som undviker att vara alltför specifik, för då hade man missat en massa olika saker som man inte kan förutse och lagen hade behövt uppdateras i tid och otid. Det hade gjort det svårt för folket att hänga med i vad lagarna säger och därför är det faktiskt en fördel att det finns tolkningsutrymme i lagen.

Ska man korta ner Bibeln till en mening så blir ju essensen "behandla andra så som du själv vill bli behandlad" eller "gör inget ont". Det är allt, men samtidigt inget.
Citera
2011-03-07, 20:56
Medlem
starke_adolfs avatar
Samma tanke har slagit mig också! Varför skriver man inte en livanvisande bok rakt och konkret så att det inte finns någonting att ifrågasätta?
Citera
2011-03-07, 21:26
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Samma tanke har slagit mig också! Varför skriver man inte en livanvisande bok rakt och konkret så att det inte finns någonting att ifrågasätta?

För då är det inte tro!

Det är själva TRON som är poängen, inte VAD man tror på!
Citera
2011-03-07, 21:34
Medlem
starke_adolfs avatar
Det låter fullständigt förryckt. Då skulle du kunna tro på vad fan som helst egentligen, så länge du tror?
Citera
2011-03-07, 21:46
Medlem
Daos avatar
Citat:
Det låter fullständigt förryckt. Då skulle du kunna tro på vad fan som helst egentligen, så länge du tror?

Ja!

Men människan har också begåvats med ett sunt förnuft, så det man tror på är ganska naturliga saker - mestadels.

Men i princip är det så!
Citera
2011-03-07, 21:49
Medlem
Citat:
Det är själva TRON som är poängen, inte VAD man tror på!

Det är klart att det är av betydelse vad man tror på! Om det finns något som är objektivt sant (till exempel att Gud finns/Gud finns inte) så är det givetvis bättre att tro på det som är sant. En tro måste alltid grunda sig på sanning, annars är den en falsk tro som förleder och lurar en människa att begå handlingar som denne kanske inte skulle ha begått, om han/hon hade en annan världsåskådning.

Detta blev väldigt kort och koncist, men jag är trött och skall gå och lägga mig. Hoppas i alla fall att någon förstår vad jag menade. Det viktiga är inte att man tror, det viktiga är att man tror på något som är sant! Problemet blir ju då givetvis att ta reda på vad som är sant, vilket vi med våra skröpliga sinnen endast mycket torftigt kan uppnå. Men vi kan ju åtminstone försöka, och då är sanningssökandet det absolut viktigaste, men även vilka premisser (vilken tro) man utgår och tolkar fakta utifrån.
Citera
2011-03-07, 22:03
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Bibeln är inte gjord som en manual. Det är liksom inte poängen. Där finns såklart textstycken som skrivits som regelverk, men författarna skrev troligtvis för sin samtid och funderade nog inte ens på om ifall det skulle ifrågasättas eller ej 2000 år senare.

Bibeln är olika berättelser om hur olika människor upplevt gud. Eftersom det är så många berättelser (och därmed många olika bilder av gud), så håller den för så många situationer. Är jag arg på gud finns en berättelse, tvivlar jag så finns en annan, är jag tacksam osv osv.
Detta, i samband med tolkningsmöjligheterna, ger en (mer vetenskaplig) bild varför bibeln fortfarande är böckernas bok.
Citera
2011-03-07, 22:14
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Detta, i samband med tolkningsmöjligheterna, ger en (mer vetenskaplig) bild varför bibeln fortfarande är böckernas bok.

Fast det håller givetvis inte. Bibelns beskrivning av gud, Jahve, är paradoxal.

Plus att det flesta berättelserna suger.

Det finns betydligt bättre författare idag.
Citera
2011-03-07, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kairos

Bibeln är inte böckernas bok, den litteraturen som tillhör årtusendets största pyramidspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in