2011-03-05, 19:02
Bannlyst
Hörde någon gång för länge sen av någon att bibeln är skriven på ett sådant sätt att man får det till vad man vill få det till när man läser den, därav så många olika tolkningar. Vill till exempel jag rättfärdiga mord så kommer jag att hitta något i bibeln som enligt min tolkning gör det.

Vad kallas det när en bok är skriven på ett sådant sätt? varför finns det så många olika tolkningar av den egentligen?

*Hoppas jag placerade frågan i rätt forum.

Mvh
Citera
2011-03-05, 19:05
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Den kanske... borde ligga i religion istället. Det finns faktiskt ett sånt forum. Ont: att det finns lika många tolkningar som antalet troende är logiskt med tanke på att vi alla är individer med egen agenda.
Citera
2011-03-05, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -.LyckaVet.-
Den kanske... borde ligga i religion istället. Det finns faktiskt ett sånt forum. Ont: att det finns lika många tolkningar som antalet troende är logiskt med tanke på att vi alla är individer med egen agenda.

Det kanske den borde, tyckte att själva tolkandet hade mer med filosofi att göra. Visst är vi alla individer men hur kommer det sig att tolkningarna kan skija så mycket? t.ex.

"Man får inte döda, gör man det så ska man straffas med en avhuggen hand."

Har svårt att se hur den här meningen kan tolkas på något annat sätt? har för mig att det finns en term för det här, när en text är lite luddig eller liknande så det lämnas mycket utrymme för egna tolkningar.
Citera
2011-03-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denstoralampan
"Man får inte döda, gör man det så ska man straffas med en avhuggen hand."
Var i Bibeln hittar du detta (bok, kapitel och vers)?
Citera
2011-03-05, 19:32
Medlem
Detsamma gäller Koranen, Konfucius och allt annat människan skrivit. Så länge det finns ett subjektivt motiv så förvrängs Ordet så det passar ändamålet...
Citera
2011-03-05, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973

Ingenstans, det var bara ett exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av serious-chap
Detsamma gäller Koranen, Konfucius och allt annat människan skrivit. Så länge det finns ett subjektivt motiv så förvrängs Ordet så det passar ändamålet...

Jo, det låter väldigt bra i teorin men funkar det verkligen i praktiken? Har som sagt svårt att se hur min ovanstående exempeltext kan missuppfattas.
Citera
2011-03-05, 19:56
Medlem
Det beror på att bibeln är väldigt ojämn det finns fantastiskt grymma stycken främst då i gamla testamentet sen finns det väldigt humana stycken också dessa motsäger varandra i väldigt stor utsträckning. Därför väljer de religiösa att enbart ta hänsyn till de stycken som passar deras agenda bäst.

Alla som har läst män som hatar kvinnor har ju fått se exempel på vissa grymheter som bibeln kan förespråka.
Citera
2011-03-05, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Det beror på att bibeln är väldigt ojämn det finns fantastiskt grymma stycken främst då i gamla testamentet sen finns det väldigt humana stycken också dessa motsäger varandra i väldigt stor utsträckning. Därför väljer de religiösa att enbart ta hänsyn till de stycken som passar deras agenda bäst.

Alla som har läst män som hatar kvinnor har ju fått se exempel på vissa grymheter som bibeln kan förespråka.

Så religiösa väljer vad dom vill följa istället för att följa det som dom borde följa (bibeln), känns som att de flesta kristna egentligen inte är kristna isåfall.

Tackar, ska kolla igenom och se vad som egentligen står i den "heliga boken".
Citera
2011-03-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denstoralampan
Så religiösa väljer vad dom vill följa istället för att följa det som dom borde följa (bibeln), känns som att de flesta kristna egentligen inte är kristna isåfall.

Tackar, ska kolla igenom och se vad som egentligen står i den "heliga boken".

Nja jag skulle snarare säga att de följer bibeln men eftersom det finns så många historier och regler i bibeln som motsäger varandra så är det inte möjligt att följa bibelns alla delar. Som tur är så väljer de flesta att följa det mycket trevligare nya testamentet än det mordiska gamla.
Citera
2011-03-05, 20:10
Medlem
Citat:

öga för öga tand för tand
Citera
2011-03-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
öga för öga tand för tand
Det finns folk som kallar sig kristna och pratar om "öga för öga, tand för tand" för att rättfärdiga hämnd. Dessa kan inte ha läst vad Jesus faktiskt sa. Det var där han talade om att inte hämnas utan vända andra kinden till.
Citera
2011-03-05, 20:38
Medlem
Citat:
Det finns folk som kallar sig kristna och pratar om "öga för öga, tand för tand" för att rättfärdiga hämnd. Dessa kan inte ha läst vad Jesus faktiskt sa. Det var där han talade om att inte hämnas utan vända andra kinden till.

Ja det är exakt det här jag pratar om. Öga för öga tand för tand är från gamla testamentet som skrevs innan jesus kom med kärleksbudskapet men likväl så ingår det i bibeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in