2011-03-05, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av denstoralampan
Bibeln, varför så många olika tolkningar?
för att boken är självmotsägande, därför säger vissa delar av den att mord är rätt, och andra delar säger att det är fel. det beror på att flera människor har varit med och skrivit den.

en av anledningen till olika tolkningar är också att den är så gammal att språket var annorlunda då, och det är svårt att översätta det till vårt språk så att vi förstår det, därför blir den lite flummig.
Citera
2011-03-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Ja det är exakt det här jag pratar om. Öga för öga tand för tand är från gamla testamentet som skrevs innan jesus kom med kärleksbudskapet men likväl så ingår det i bibeln.
Ja...? Gamla testamentet ingår i Bibeln, bl.a. eftersom Jesus refererar till vad som står där. Och så ingår förstås nya testamentet, där Jesus talar om "öga för öga, tand för tand". Vad tycker du att man skulle ha gjort; plockat bort enskilda verser?
Citera
2011-03-05, 21:16
Medlem
Enkelt

Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Ja...? Gamla testamentet ingår i Bibeln, bl.a. eftersom Jesus refererar till vad som står där. Och så ingår förstås nya testamentet, där Jesus talar om "öga för öga, tand för tand". Vad tycker du att man skulle ha gjort; plockat bort enskilda verser?

Inga svårigheter för troende!

De "rättrogna", dvs de som dikterar villkoren för alla andra, har alltid plockat russinen ur kakan, därtill förklarar det en dygd!

De tjänar både Gud och Mammon med lätthet. Vi kallar dylikt hyckleri.

Och ja, nu kan moderatorn banna mig!!
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-03-05 kl. 21:38.
Citera
2011-03-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973

Vad pratar du om jag är ateist och kunde inte brytt mig mindre om vad som står i bibeln jag försöker bara svara på Ts frågeställning om hur det kan finnas så stor tolkningsutrymme i den. Jag lägger ingen värdering i det hela.
Citera
2011-03-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Inga svårigheter för troende!

De "rättrogna", dvs de som dikterar villkoren för alla andra, har alltid plockat russinen ur kakan, därtill förklarar det en dygd!

De tjänar både Gud och Mammon med lätthet. Vi kallar dylikt hyckleri.

Och ja, nu kan moderatorn banna mig!!
Jag gillar att du skriver "rättrogna" med citationstecken. Det vill även jag göra när det gäller denna kategori av personer. Och även Jesus kallade dem hycklare:
Citat:
Så sätter ni Guds ord ur kraft för era reglers skull. Hycklare, Jesaja profeterade rätt om er när han sade: Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig. Fåfängt dyrkar de mig, ty lärorna de lär ut är människors bud."
Citat:
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in.
(Matt 15:6 resp Matt 23:13-14)
Citera
2011-03-05, 23:46
Medlem
Bibeln är omskriven flera gånger. Det gamla testamentet beskriver en del om hur man ska avdyrka djävulen. The Lord, Herren, judarnas herre, namnet som de inte vill uttala (judarna som hellre dyrkade den brinnande busken på berget Zion/Sion än Gud). Det gäller att vara extremt krititisk när man läser bibeln och ta reda vad på som eg. menas. I hebreerbrevet 12:29 står det att herrens andedräkt är elden. Den herren som beskrivs med ondskefulla mänskliga egenskaper som hämndlystnad mm, är inte god.

Det Jesus sa var att man ska vara kärleksfull och värna om barnen. Han sa inte det skulle vara religioner i världen.
Senast redigerad av songofdolphins 2011-03-05 kl. 23:52.
Citera
2011-03-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songofdolphins
Bibeln är omskriven flera gånger. Det gamla testamentet beskriver en del om hur man ska avdyrka djävulen. The Lord, Herren, judarnas herre, namnet som de inte vill uttala (judarna som hellre dyrkade den brinnande busken på berget Zion/Sion än Gud). Det gäller att vara extremt krititisk när man läser bibeln och ta reda vad på som eg. menas. I hebreerbrevet 12:29 står det att herrens andedräkt är elden. Den herren som beskrivs med ondskefulla mänskliga egenskaper som hämndlystnad mm, är inte god.

Det Jesus sa var att man ska vara kärleksfull och värna om barnen. Han sa inte det skulle vara religioner i världen.

Hur tar man reda på vad som egentligen menas?
Citera
2011-03-06, 00:53
Medlem
Söka och forska i många olika källor. Och tänka och känna med hjärtat vad som känns rätt. Min vetskap är att livet är skapat ur kärleken som är den största kraften/makten som genomsyrar allt. Så därför lyssnar jag på det som är skrivet ur kärlek. Jag analyserar det som är skrivet hur ondskan dyrkas för att lättare förstå varför världen ser ut som den gör.
Citera
2011-03-06, 09:34
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Fysik (!) -> Religion

/Mod
Citera
2011-03-06, 11:27
Medlem
nVcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
öga för öga tand för tand

Och Jesus reformerade kristendomen.

Matteus 5,
38 Ni har hört att det sades: ’Öga för öga och tand för tand.’ 39 Men jag säger er: Stå inte emot den som är ond; utan vem som än slår dig med flata handen på din högra kind, vänd också den andra mot honom.

43 Ni har hört att det sades: ’Du skall älska din nästa och hata din fiende.’ 44 Men jag säger er: Älska era fiender och be för dem som förföljer er,

Så tyvärr internetexperten
Citera
2011-03-06, 11:56
Medlem
flow-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denstoralampan
Hörde någon gång för länge sen av någon att bibeln är skriven på ett sådant sätt att man får det till vad man vill få det till när man läser den, därav så många olika tolkningar. Vill till exempel jag rättfärdiga mord så kommer jag att hitta något i bibeln som enligt min tolkning gör det.

Vad kallas det när en bok är skriven på ett sådant sätt? varför finns det så många olika tolkningar av den egentligen?

*Hoppas jag placerade frågan i rätt forum.

Mvh

jag håller inte med att den är skriven på ett sådant sätt. men man måste ju fördjupa sig i den och helst läsa hela för att förstå bra.

Guds regler med påföljande straff om de bröts som finns i 2a och 3e moseböckerna var till israels folk för 3000 år sedan och är inte till oss kristna idag. vi följer det nya förbundet som Jesus kom med.
Citera
2011-03-06, 12:01
Medlem
Xploits avatar
Jag startade för en tid sedan följande tråd som kan anses vara relevant:
https://www.flashback.org/t1254235

Det jag skulle vilja säga är att Bibeln är alldeles för komplex för att den skulle kunna uttrycka en given, särskilt tydlig och enhetlig världsbild. Med komplex menar jag här inte att författarna var mästerliga och att de har gömt sanningen bakom en vägg av metaforer och dylikt, utan att man långt senare har valt att sätta ihop till en kanon många texter som författarna till texterna aldrig menade skulle läsas tillsammans och tolkas i samma ljus som en annan text. Bibelns texter skrevs under en period på runt tusen år av många olika och för det mesta okända författare och det följer rätt naturligt att flera av dessa hade olika åsikter om Gud, vad som är rätt och fel osv.

Vi som idag har växt upp med att se Bibeln som en bok tvingas alltså mer eller mindre finna samband där samband inte egentligen behöver finnas, och säkerligen har vi faktiskti funnit samband som inte alla inblandade författare skulle erkänna; exempelvis har kristna kristifierat i stort sett hela Gamla Testamentet. Där kristna ser profetior om Jesus ser judarna inte alls det. Vi vill kanske se en enheltig gudsbild i Gamla Testamentet där ingen står att finna. Vi ser hos Jahvisten (den författare som står för de äldsta delarna i de fem moseböckerna) en antropomorfisk stamgud, medan vi i andra delar av Gamla Testamentet ser mer av en trandenscent allsmäktig Gud med stort G.

Sedan har vi givetvis den mänskliga faktorn. Vi är alla av olika bakrund och vi har olika värderingar. Vi lägger mer tyngd vid vissa passager än andra. Det i samband med Bibelns längd och dess komplexitet gör det hela ännu värre, vilket kanske är en av anledningarna till att vi bland mer bibelcentrerade församlingar idag ser mycket splittring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in