Jag startade för en tid sedan följande tråd som kan anses vara relevant:
https://www.flashback.org/t1254235
Det jag skulle vilja säga är att Bibeln är alldeles för komplex för att den skulle kunna uttrycka en given, särskilt tydlig och enhetlig världsbild. Med komplex menar jag här inte att författarna var mästerliga och att de har gömt sanningen bakom en vägg av metaforer och dylikt, utan att man långt senare har valt att sätta ihop till en kanon många texter som författarna till texterna aldrig menade skulle läsas tillsammans och tolkas i samma ljus som en annan text. Bibelns texter skrevs under en period på runt tusen år av många olika och för det mesta okända författare och det följer rätt naturligt att flera av dessa hade olika åsikter om Gud, vad som är rätt och fel osv.
Vi som idag har växt upp med att se Bibeln som en bok tvingas alltså mer eller mindre finna samband där samband inte egentligen behöver finnas, och säkerligen har vi faktiskti funnit samband som inte alla inblandade författare skulle erkänna; exempelvis har kristna kristifierat i stort sett hela Gamla Testamentet. Där kristna ser profetior om Jesus ser judarna inte alls det. Vi vill kanske se en enheltig gudsbild i Gamla Testamentet där ingen står att finna. Vi ser hos Jahvisten (den författare som står för de äldsta delarna i de fem moseböckerna) en antropomorfisk stamgud, medan vi i andra delar av Gamla Testamentet ser mer av en trandenscent allsmäktig Gud med stort G.
Sedan har vi givetvis den mänskliga faktorn. Vi är alla av olika bakrund och vi har olika värderingar. Vi lägger mer tyngd vid vissa passager än andra. Det i samband med Bibelns längd och dess komplexitet gör det hela ännu värre, vilket kanske är en av anledningarna till att vi bland mer bibelcentrerade församlingar idag ser mycket splittring.