Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-31, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Intelligens har jag inte uttalat mig om.

Absolut.

Gött

Nä Stig-Britt jag uttala mig icke om dig heller utan om tråden hel het.

Tycker du verkar vara en mycket skicklig skribent
Citera
2011-12-31, 02:17
Medlem
Witherspoons avatar
Citat:
Jag tror att det är tydligt för alla läsare att, om det är någon som håller dagisnivå i tråden, så är det du, som intar en mobbarattityd mot någon som försöker visa fakta. Vad det behover grundar sig i, kan man fråga sig...

Okej jag ska förklara min aningen larviga respons på din fakta. Ditt brinnande intresse för denna typ av fakta tror jag kan vara ganska förödande. Låt oss säga att män procentuellt sätt har lite högre IQ än kvinnor. Denna fakta kommer resultera i att vi stämplar kvinnor som dummare än män. Vad ska vi göra med denna fakta förutom att trycka ner och använda den som något slags belägg för att män är överlägsna kvinnor? Visst jag tycker inte att man ska bortse från fakta men denna tråd är bara till för att stjälpa. Jag vet att du inte bryr dig om någonting annat än just denna fakta men man kanske ska fundera över vad syftet är att fastställa detta, varför är det viktigt? Vi är trots allt bara enskilda individer med olika förmågor. Att stämpla ett kön som dummar vilket detta automatiskt kommer att resultera i blir/är missvisande och kommer att utnyttjas med all säkerhet.

Det är just detta som bättrar på könsmönster och fördommar. Det blir lite knepigt!
Citera
2011-12-31, 02:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Witherspoon
Okej jag ska förklara min aningen larviga respons på din fakta. Ditt brinnande intresse för denna typ av fakta tror jag kan vara ganska förödande. Låt oss säga att män procentuellt sätt har lite högre IQ än kvinnor. Denna fakta kommer resultera i att vi stämplar kvinnor som dummare än män. Vad ska vi göra med denna fakta förutom att trycka ner och använda den som något slags belägg för att män är överlägsna kvinnor? Visst jag tycker inte att man ska bortse från fakta men denna tråd är bara till för att stjälpa. Jag vet att du inte bryr dig om någonting annat än just denna fakta men man kanske ska fundera över vad syftet är att fastställa detta, varför är det viktigt? Vi är trots allt bara enskilda individer med olika förmågor. Att stämpla ett kön som dummar vilket detta automatiskt kommer att resultera i blir/är missvisande och kommer att utnyttjas med all säkerhet.

Det är just detta som bättrar på könsmönster och fördommar. Det blir lite knepigt!

Bra inlägg det håller jag med om
Citera
2011-12-31, 02:28
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Okej jag ska förklara min aningen larviga respons på din fakta. Ditt brinnande intresse för denna typ av fakta tror jag kan vara ganska förödande.

Ja, intresse för fakta kan vara förödande. Jo, klart det är så. Sanningen måste döljas!

Citat:
Låt oss säga att män procentuellt sätt har lite högre IQ än kvinnor. Denna fakta kommer resultera i att vi stämplar kvinnor som dummare än män.

Det är upp till var och en att "stämpla" människor hit och dit. Att människor är inkompetenta och tillskriver andra sina konstiga och värdelösa värderingar är ingen anledning att förneka fakta.

Citat:
Vad ska vi göra med denna fakta förutom att trycka ner och använda den som något slags belägg för att män är överlägsna kvinnor?

Vi ska reda ut vad den beror på. Först när man kan se problemen kan man börja bearbeta dem. Förnekar man att kvinnor har lägre snitt-IQ än män så omöjliggör man en hel mängd åtgärder som skulle kunna jämna ut situationen på arbetsmarknaden.

Om du har ett infekterat sår på armen och jag säger till dig "du, Witherspoon, du har något konstigt sår på armen..." och du svarar "nä, vadå?" och låtsas som ingenting, hur ska du kunna åtgärda problemet då?

Citat:
Visst jag tycker inte att man ska bortse från fakta men denna tråd är bara till för att stjälpa.

Ok, anmärkningsvärt då att du bortsett från fakta hittills. Hur man använder fakta är upp till var och en. Fakta i sig är neutralt. Att många människor använder fakta selektivt för att driva en viss agenda är inte en anledning att censurera fakta, det är en anledning att lägga fram ännu mer fakta.

Citat:
Jag vet att du inte bryr dig om någonting annat än just denna fakta men man kanske ska fundera över vad syftet är att fastställa detta, varför är det viktigt?

Därför att det kan förklara vissa övergripande könsskillnader. Om vi inte får tänka i banorna att det kan bero på IQ-skillnad så kan vi inte titta på vilka metoder vi kan använda för att anpassa situationen mer för det (på området) svagare könet.

Citat:
Vi är trots allt bara enskilda individer med olika förmågor. Att stämpla ett kön som dummar vilket detta automatiskt kommer att resultera i blir är missvisande och kommer att utnyttjas med all säkerhet.

Att vi är enskilda individer betyder inte att faktorer som kön inte har någon avgörande roll i vårt beteende. Det finns alltid människor som vill använda fakta för att driva agendor. Vilket är det bästa sättet att komma runt det? Att förneka all fakta så alla får leva i sin egen fantasi, eller att plocka fram ännu mer fakta så att man får en god helhetsbild?

Citat:

Det är inte en fördom att utgå ifrån att en slumpmässigt vald kvinna sannolikt har lägre IQ än en slumpmässigt vald man. Det är rent sannolikhetslära. Att inte hålla med om det är att kalla det fördomsfullt att hävda att män i medelåldern ligger i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar. Det är, som sagt, ren sannolikhet. Inte fördomsfullt.

Könsroller har jag ingenting emot. Det tråkiga är att många jämställdhetsvurmare vill motarbeta könsroller med tvång, medan jag aldrig skulle drömma om att använda tvång för att fasthålla vid könsroller.
Citera
2011-12-31, 02:28
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Därför att så många vill förneka det av politiska skäl, precis som att man vill förneka att det finns skillnader mellan olika "raser" sett till IQ, eller att kärleksförhållanden mellan barn och vuxna kan vara ofarliga, eller att många slakterier behandlar djur på mycket värre sätt än zoofiler och så vidare. Jag är sanningssökare och jag gillar att slänga kall, hård och rå fakta i ansiktet på alla faktaförnekare. Det är viktigt att vi förhåller oss till verkligheten och fakta när vi diskuterar saker och ting, oavsett vad vi tycker. Det är ok att tycka vad man vill, men man ska inte använda sina åsikter, sitt tyckande eller sina känslor som objektiv argumentation.

Det är tänkbart att det är så, jag tror många män känner sig förtryckta och ett visst behov av att hävda sig. Jag tror att en stor del av det beror på en viss otillräcklighetskänsla som grundar sig i att man förväntas tjäna massor med pengar, vara jättesnygg, propert klädd, kunna allt i hela världen, dammsuga innan frun kommer hem och så vidare. Ja visst, överdrivet, men den moderna mannen har också en hel del förväntningar på sig. Därtill tror jag att det väcker ilska hos många män när man inkvoterar kvinnor. Då sänder man nämligen signalen "vi skiter i hur duktig du är, vi tänker välja en kvinna ändå."
Fast du! Jag tycker det är ganska så ointressant vad människor har för intelligens runtomkring mig.
Du är sanningssökare säger du. Men sakerna som tas upp i den här tråden är ju knappast nytt för ngn. Vi vet tex redan att Afrikaner har lägre intelligens. Vi vet att det finns fler män i den högre receptilen. Vi vet även att det finns fler svagbegåvade män än kvinnor. Vem vill du berätta detta för?
Kan vi inte istället för att prata om just män som känner sig otillräckliga tala om oss alla. Även vi kvinnor har krav och förväntningar att leva upp till. Detta särskilt när man blir mamma. Problemet med dig är att du riktar in dig på just mannen istället för att se till alla.
Citera
2011-12-31, 02:30
Medlem
Witherspoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGudsson
Bra inlägg det håller jag med om

Tack! Det känns skönt
Citera
2011-12-31, 02:36
Medlem
MissFitt73s avatar
Ta även reda på vem som skapat iq-testen! Är det en man eller en kvinna?
Vad är det som säger att de testen som finns är de mest ultimata? När uppdaterades dom senast?
Hur många män resp. kvinnor mäter iöverhuvudtaget sin intelligens? Vilken grupp görs mätningarna på?
Finns mycket att ta hänsyn till Stigbritt. Forska lite i dessa frågor och kom gärma med din rapport sen. Först då kan vi diskutera.
Citera
2011-12-31, 02:40
Bannlyst
Citat:
Tack! Det känns skönt

Jag har aldrig vart nå större fantast utav iq. Jag själv mäter 119 i iq vilket jag inte ens vet om det är bra eller dåligt men det gör mig detsamma så länge jag är lycklig.

Skönt att det finns fler som också tycker dom där iq testen är mumbojumbo
Citera
2011-12-31, 02:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Ta även reda på vem som skapat iq-testen! Är det en man eller en kvinna?
Vad är det som säger att de testen som finns är de mest ultimata? När uppdaterades dom senast?
Hur många män resp. kvinnor mäter iöverhuvudtaget sin intelligens? Vilken grupp görs mätningarna på?
Finns mycket att ta hänsyn till Stigbritt. Forska lite i dessa frågor och kom gärma med din rapport sen. Först då kan vi diskutera.

Vad ska vi diskutera då, menar du? IQ-skillnaden kommer att finnas ändå, och som jag skrev tidigare är jag inte intresserad av att gräva i en miljon olika orsaker till varför det är så.
Citera
2011-12-31, 02:55
Medlem
BlackJewels avatar
Nu handlar väl intelligens ändå om hur man utnyttjar kapaciteten, vad jag märkt så finns det dem som utnyttjar slutsatsförmågan mycket intelligent genom att hoppa över matematiken och gå direkt på fysiken, fast en slags fysik som ändå utesluter matte.. sådana smartingar brukar dessutom få rätt i ekvation dvs ekvation som enbart förbinder första punkten med den sista, dessa praktiker kör sedan teorin tillräckligt hårt så även andra övertygas

tänker inte avslöja vilka jag menar men i mina ögon är det grisar som ena dagen hyllar matematik och nästa dissar.. och så går det rät avig rät avig.. jo dom applicerar gärna sin logik inom porr och som det inte vore nog.. ger dom sig nu även in i genus fast ännu inte vetenskapligt

tack och lov, eftersom de ständigt besväras av den där överhoppande matematiken, någonstans är det kanske viktigt att inte se genus som ett kön utan också förstå hur folk konstruerar kön och skapar behovet av sina könsaffärer, apropå jämställdhet

behöver man säga att amatörvetenskaparna oftast är män med en kometsvans efter sig
Citera
2011-12-31, 03:21
Medlem
Witherspoons avatar
Citat:
Ja, intresse för fakta kan vara förödande. Jo, klart det är så. Sanningen måste döljas!

Det är upp till var och en att "stämpla" människor hit och dit. Att människor är inkompetenta och tillskriver andra sina konstiga och värdelösa värderingar är ingen anledning att förneka fakta.

Vi ska reda ut vad den beror på. Först när man kan se problemen kan man börja bearbeta dem. Förnekar man att kvinnor har lägre snitt-IQ än män så omöjliggör man en hel mängd åtgärder som skulle kunna jämna ut situationen på arbetsmarknaden.

Har inte sagt att fakta ska döljas. Jag ifrågasätter syftet med dessa undersökningar men framförallt om syftet uppfylls vilket jag strakt betvivlar. Jag tror snarare att dessa undersökningar bidrar till kategorisering och att kvinnor hålls tillbaka.

Citat:
Om du har ett infekterat sår på armen och jag säger till dig "du, Witherspoon, du har något konstigt sår på armen..." och du svarar "nä, vadå?" och låtsas som ingenting, hur ska du kunna åtgärda problemet då?

No shit!

Citat:
Ok, anmärkningsvärt då att du bortsett från fakta hittills. Hur man använder fakta är upp till var och en. Fakta i sig är neutralt. Att många människor använder fakta selektivt för att driva en viss agenda är inte en anledning att censurera fakta, det är en anledning att lägga fram ännu mer fakta..

Jag ifrågasätter personer på fb samt faktans syfte.

Citat:
Därför att det kan förklara vissa övergripande könsskillnader. Om vi inte får tänka i banorna att det kan bero på IQ-skillnad så kan vi inte titta på vilka metoder vi kan använda för att anpassa situationen mer för det (på området) svagare könet..

Det jag vill få fram är att resultatet förmodligen inte blir det du föröker framhäva här. Det kan du väl iaf förstå?

Citat:
Att vi är enskilda individer betyder inte att faktorer som kön inte har någon avgörande roll i vårt beteende. Det finns alltid människor som vill använda fakta för att driva agendor. Vilket är det bästa sättet att komma runt det? Att förneka all fakta så alla får leva i sin egen fantasi, eller att plocka fram ännu mer fakta så att man får en god helhetsbild?.

Du förklarar mycket för mig som jag inte redan vet.. verkligen! Jag tycker det är toppen att männsikor forskar och lägger fram fakta för omvärlden att ta del av men det är även intressant att studera vad faktan används till/bidrar till och hur den uppfattas av omgivningen.

Citat:
Det är inte en fördom att utgå ifrån att en slumpmässigt vald kvinna sannolikt har lägre IQ än en slumpmässigt vald man. Det är rent sannolikhetslära. Att inte hålla med om det är att kalla det fördomsfullt att hävda att män i medelåldern ligger i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar. Det är, som sagt, ren sannolikhet. Inte fördomsfullt..

Jag säger inte att själva studierna är fördomar jag säger att de BIDRAR till fördomar något som du inte vill ta hänsyn till. Du omtolkar hej vilt måste jag säga!

Citat:
:Könsroller har jag ingenting emot. Det tråkiga är att många jämställdhetsvurmare vill motarbeta könsroller med tvång, medan jag aldrig skulle drömma om att använda tvång för att fasthålla vid könsroller.

Nej du försöker bara promota traditionella könsroller till mäns favör
Citera
2011-12-31, 03:23
Medlem
Innan ni drar mer förhastade slutsatser.
Räkna upp 10 av de värsta/hemskaste/mest oempatiska ledarna i världen i era huvuden.
Sen frågar ni er själva vilket kön de har/har haft.
Är män verkligen så mycket mer intelligenta?
Nej.

Jag är absolut inte feminist, men jag ber ändå att ni som påstår att nästan alla kvinnor är ointelligenta chillar lite med era slutsatser. Det blir bara pinsamt, och det visar på hur dumma ni själva är.

Tack för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in