Citat:
Ursprungligen postat av Witherspoon
Okej jag ska förklara min aningen larviga respons på din fakta. Ditt brinnande intresse för denna typ av fakta tror jag kan vara ganska förödande.

Ja, intresse för fakta kan vara förödande. Jo, klart det är så. Sanningen måste döljas!
Citat:
Låt oss säga att män procentuellt sätt har lite högre IQ än kvinnor. Denna fakta kommer resultera i att vi stämplar kvinnor som dummare än män.
Det är upp till var och en att "stämpla" människor hit och dit. Att människor är inkompetenta och tillskriver andra sina konstiga och värdelösa värderingar är ingen anledning att förneka fakta.
Citat:
Vad ska vi göra med denna fakta förutom att trycka ner och använda den som något slags belägg för att män är överlägsna kvinnor?
Vi ska reda ut vad den beror på. Först när man kan se problemen kan man börja bearbeta dem. Förnekar man att kvinnor har lägre snitt-IQ än män så omöjliggör man en hel mängd åtgärder som skulle kunna jämna ut situationen på arbetsmarknaden.
Om du har ett infekterat sår på armen och jag säger till dig "du,
Witherspoon, du har något konstigt sår på armen..." och du svarar "nä, vadå?" och låtsas som ingenting, hur ska du kunna åtgärda problemet då?
Citat:
Visst jag tycker inte att man ska bortse från fakta men denna tråd är bara till för att stjälpa.
Ok, anmärkningsvärt då att du bortsett från fakta hittills. Hur man använder fakta är upp till var och en. Fakta i sig är neutralt. Att många människor använder fakta selektivt för att driva en viss agenda är inte en anledning att censurera fakta, det är en anledning att lägga fram ännu mer fakta.
Citat:
Jag vet att du inte bryr dig om någonting annat än just denna fakta men man kanske ska fundera över vad syftet är att fastställa detta, varför är det viktigt?
Därför att det kan förklara vissa övergripande könsskillnader. Om vi inte får tänka i banorna att det kan bero på IQ-skillnad så kan vi inte titta på vilka metoder vi kan använda för att anpassa situationen mer för det (på området) svagare könet.
Citat:
Vi är trots allt bara enskilda individer med olika förmågor. Att stämpla ett kön som dummar vilket detta automatiskt kommer att resultera i blir är missvisande och kommer att utnyttjas med all säkerhet.
Att vi är enskilda individer betyder inte att faktorer som kön inte har någon avgörande roll i vårt beteende. Det finns alltid människor som vill använda fakta för att driva agendor. Vilket är det bästa sättet att komma runt det? Att förneka all fakta så alla får leva i sin egen fantasi, eller att plocka fram ännu mer fakta så att man får en god helhetsbild?
Citat:
Det är just detta som bättrar på könsmönster och fördommar. Det blir lite knepigt!
Det är inte en fördom att utgå ifrån att en slumpmässigt vald kvinna sannolikt har lägre IQ än en slumpmässigt vald man. Det är rent sannolikhetslära. Att inte hålla med om det är att kalla det fördomsfullt att hävda att män i medelåldern ligger i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar. Det är, som sagt, ren sannolikhet. Inte fördomsfullt.
Könsroller har jag ingenting emot. Det tråkiga är att många jämställdhetsvurmare vill motarbeta könsroller med tvång, medan jag aldrig skulle drömma om att använda tvång för att fasthålla vid könsroller.