Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-12, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Nej, jag skrev inget om intelligensen, jag skrev att det är skillnad på den manliga och den kvinnliga hjärnan. Det är skillnader i vit och grå hjärnsubstans, bland annat.

Btw, vad är poängen med din nedsättande ton? Den leder väl knappast någonvart?

Varför skrev du det appropå mitt inlägg? Jag skrev om ett hundratal studier som anser att det inte är så stor skillnad i intelligens i allmänhet och att det inte är det vad gäller matematik i synnerhet.

Om du inte hade velat kommentera det hade du kunnat använda knappen för att göra inlägg utan att citera inlägg som du inte vill kommentera mitt inlägg om du nu tyckte det hela var helt ointressant och det var viktigt att skriva lite om citrusfrukter.

Varför skriver man att det är skillnad på en citron och en grapefrukt apropå att män och kvinnor har samma förutsättningar för matematik?
Citera
2011-03-12, 02:24
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
Varför skrev du det appropå mitt inlägg? Jag skrev om ett hundratal studier som anser att det inte är så stor skillnad i intelligens i allmänhet och att det inte är det vad gäller matematik i synnerhet.

Om du inte hade velat kommentera det hade du kunnat använda knappen för att göra inlägg utan att citera inlägg som du inte vill kommentera mitt inlägg om du nu tyckte det hela var helt ointressant och det var viktigt att skriva lite om citrusfrukter.

Varför skriver man att det är skillnad på en citron och en grapefrukt apropå att män och kvinnor har samma förutsättningar för matematik?

För att jag ansåg att artikelns sätt att uttrycka sig var osedvanligt dumt. Det är skillnad mellan män och kvinnor, men det kan vara större skillnad mellan ett enskilt kön än mellan könen. Det gör det inte till "ett kön", vilket var lite av det som artikeln försökte få fram. Eftersom det förhållandet rådde mellan hjärnorna så fanns det inte manliga och kvinnliga hjärnor, det fanns bara en hjärna. Som sagt, det finns ett antal trådar här på FB som radar upp exakt vad det är som skiljer sig mellan de olika hjärnorna, ofta med referenser till mängder av studier.

Hela TS är ren idioti, men bara för att det råkar vara på det sättet behöver vi väl inte låtsas som att det inte finns någon skillnad mellan hjärnorna? Det finns ju tusentals studier vad gäller intelligens som pekar på att kvinnor ligger kring mitten och att männen är mer spridda i spektrumet, både bland genier och idioter. Att efter det säga att det inte finns en manlig och en kvinnlig hjärna känns världsfrånvänt.
Citera
2011-03-12, 03:03
Bannlyst
Citat:
För att jag ansåg att artikelns sätt att uttrycka sig var osedvanligt dumt. Det är skillnad mellan män och kvinnor, men det kan vara större skillnad mellan ett enskilt kön än mellan könen. Det gör det inte till "ett kön", vilket var lite av det som artikeln försökte få fram. Eftersom det förhållandet rådde mellan hjärnorna så fanns det inte manliga och kvinnliga hjärnor, det fanns bara en hjärna. Som sagt, det finns ett antal trådar här på FB som radar upp exakt vad det är som skiljer sig mellan de olika hjärnorna, ofta med referenser till mängder av studier.

Hela TS är ren idioti, men bara för att det råkar vara på det sättet behöver vi väl inte låtsas som att det inte finns någon skillnad mellan hjärnorna? Det finns ju tusentals studier vad gäller intelligens som pekar på att kvinnor ligger kring mitten och att männen är mer spridda i spektrumet, både bland genier och idioter. Att efter det säga att det inte finns en manlig och en kvinnlig hjärna känns världsfrånvänt.

Du tycker artikeln var dum, kan du kritisera den punkt för punkt? Det vore roligt att se dig smula sönder argumenten.

Jag tycker den var intressant och jag vill veta mer. Har undersökningarna gjorts på något annat sätt. Matematiktestet visade ju klart att förväntingar spelade en stor roll och att män och kvinnor kunde lika bra, men du morrhugg har invändningar mot detta. Skulle vara roligt att veta vilka de är?

Jag vet inte vad jag ska tro, men ibland så revideras ju uppfattningar så jag tycker inte att man ska tro att man vet allt om hjärnan i detta nu. Mycket återstår att upptäcka. Men morrhugg förklara gärna vad som var fel i artikeln enligt din uppfattning. Förklara de fel som den påstår.
Citera
2011-03-12, 12:07
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Du tycker artikeln var dum, kan du kritisera den punkt för punkt? Det vore roligt att se dig smula sönder argumenten.

Trött jag blir på detta. Jag skrev exakt vad jag tyckte, den punkten jag ogillade med artikeln. För att jag gjorde det, så hittar du på om vad jag tycker om resten av artikeln. Att matematikdelen också var dum, att forskningen bakom var dum?
Citera
2011-03-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninking
Hur tror du folk får chefspositioner o dylikt? Via lotto? Meriter är vad som räknas när någon anställs, då en merit kan ses som färdighet uttryck i praktiken. Utan kompetens är det svårt att ta sig uppåt.

Antalet män och kvinnor som redan sitter i t ex en styrelse spelar också roll. Samt om det är ett offentligt bolag så är det näst intill avgörande.
Citera
2011-03-12, 13:27
Bannlyst
Citat:
Trött jag blir på detta. Jag skrev exakt vad jag tyckte, den punkten jag ogillade med artikeln. För att jag gjorde det, så hittar du på om vad jag tycker om resten av artikeln. Att matematikdelen också var dum, att forskningen bakom var dum?

Citat:
För att jag ansåg att artikelns sätt att uttrycka sig var osedvanligt dumt

Jag trodde att ordet "artikeln" avsåg just artikeln och endast en enda del av den, därav min tolkning.

Men vad bra, då vet jag mer. Du vet alltså att det är skillnader i mäns och kvinnors sätt att tänka och på deras intelligens. Kan du rada upp dem här så får vi veta vad det är. Jag vet inte men du säger att du vet det så får jag lära mig lite om det. Vad är det som skiljer i mäns och kvinnors intelligens enligt dig?
Citera
2011-03-12, 13:40
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Jag trodde att ordet "artikeln" avsåg just artikeln och endast en enda del av den, därav min tolkning.

Ja, artikeln uttryckte sig osedvanligt dumt och jag kommenterade om vad jag ansåg och på vilken punkt.

Citat:
Men vad bra, då vet jag mer. Du vet alltså att det är skillnader i mäns och kvinnors sätt att tänka och på deras intelligens. Kan du rada upp dem här så får vi veta vad det är. Jag vet inte men du säger att du vet det så får jag lära mig lite om det. Vad är det som skiljer i mäns och kvinnors intelligens enligt dig?

??? Du hittar ju på att det är det jag tycker. Du försöker tillskriva mig åsikter jag inte har. Du verkar ju läsa saker som folk inte skriver och sen attackerar du dessa fantomåsikter. Lycka till med den biten, du. Du lär inte få så många svar.
Citera
2011-03-12, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ja, artikeln uttryckte sig osedvanligt dumt och jag kommenterade om vad jag ansåg och på vilken punkt.

??? Du hittar ju på att det är det jag tycker. Du försöker tillskriva mig åsikter jag inte har. Du verkar ju läsa saker som folk inte skriver och sen attackerar du dessa fantomåsikter. Lycka till med den biten, du. Du lär inte få så många svar.

Då måste jag ha missförstått. Jag tyckte att du menade att det var skillnad mellan män och kvinnors hjärnor och intelligens men du menar alltså att de är lika?
Citera
2011-03-12, 14:01
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Då måste jag ha missförstått. Jag tyckte att du menade att det var skillnad mellan män och kvinnors hjärnor och intelligens men du menar alltså att de är lika?

Den enda jag har kommenterat om detta är att spridningen är mycket större hos män än den är hos kvinnor. Bara där har ju du en skillnad.

Om det hade varit som DN försökte lägga fram det borde denna spridning vara ganska jämnt fördelad mellan könen, men så är ju inte fallet, eller hur?
Citera
2011-03-12, 14:34
Bannlyst
Citat:
Den enda jag har kommenterat om detta är att spridningen är mycket större hos män än den är hos kvinnor. Bara där har ju du en skillnad.

Om det hade varit som DN försökte lägga fram det borde denna spridning vara ganska jämnt fördelad mellan könen, men så är ju inte fallet, eller hur?

Nu förstår jag dig inte riktigt. Du påstår och sen ställer du en fråga.

Om du vet att undersökningarna i dn är felaktiga tar jag det som att du tittat på åtminstone några av dem och det vore roligt om du kunde berätta på vilket sätt de har gjort som kommit fram till de felaktigheterna som du påstår att de har.

Eller påstår du bara att de har fel för att du tidigare har läst att det är större skillnad mellan könen än vad dn påstår? För att det inte bekräftar det du tidigare har läst? Alltså du har egentligen ingen aning men vill hålla fast vid det du läste först?
Citera
2011-03-12, 14:48
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Nu förstår jag dig inte riktigt. Du påstår och sen ställer du en fråga.

Om du vet att undersökningarna i dn är felaktiga tar jag det som att du tittat på åtminstone några av dem och det vore roligt om du kunde berätta på vilket sätt de har gjort som kommit fram till de felaktigheterna som du påstår att de har.

Eller påstår du bara att de har fel för att du tidigare har läst att det är större skillnad mellan könen än vad dn påstår? För att det inte bekräftar det du tidigare har läst? Alltså du har egentligen ingen aning men vill hålla fast vid det du läste först?

Jag motsatte mig hur de uttryckte sig i artikeln, inte om undersökningarna. Förstår du skillnaden?
Citera
2011-03-12, 15:03
Bannlyst
Citat:
Jag motsatte mig hur de uttryckte sig i artikeln, inte om undersökningarna. Förstår du skillnaden?

Nej, faktiskt inte.

Citat:
Andra forskargrupper runt om i världen har upprepat och bekräftat Claude M Steeles slutsatser i mer än hundra publicerade studier.

De skriver ju att andra forskargrupper runt om i världen har kommit till samma slutsatser som dessa de skrev om i artikeln.

Kanske du menar att du inte vet något om undersökningarna och därför bara motsätter dig hur de uttrycker sig i artikeln, i så fall förstår jag. Och det gör du på grund av detta inte bekräftade det du fått dig till livs tidigare?

Jag tycker att förklaringen om att förväntningar gör stor skillnad på vilken intelligens en människa kan visa är intressant. Det visade ju sig att den största fördomen av alla, att män är de som klarar av högre matematik bäst inte visade sig hålla i ett test utfört av Claude M Steeles slutsatser och att detta är bekräftat i mer än hundra publicerade studier. Tidigare forskning har kanske inte alls tagit hänsyn till den här aspekten.

Det visade sig ju också att kulturella skillnader var stora och det påvisar ju också att förväntningar och uppmuntran påverkar stort.

Så när det kommer till kritan kanske det inte alls är så att de som ligger högst intelligensmässigt kommer att vara män i fortsättningen. Det är ju ganska nyligt som kvinnor har börjat studera över hela världen så det kanske jämnar ut sig så småningom när förväntningarna förändras.

En faktor som skulle kunna tala för att kvinnan är det intelligentare könet är att hon är fysiskt svagare och att hon därför har utvecklat ett bättre tänkande. Det har inte bara gått att slå sig fri eller använda styrka, man måste tänka också. Det skulle inte förvåna mig om vi inom ett par år ser detta. Kvinnor börjar ju världen över visa sig mycket bättre på studier. Bättre minne och mer utvecklat tänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in