Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Jag motsatte mig hur de uttryckte sig i artikeln, inte om undersökningarna. Förstår du skillnaden?
Nej, faktiskt inte.
Citat:
Andra forskargrupper runt om i världen har upprepat och bekräftat Claude M Steeles slutsatser i mer än hundra publicerade studier.
De skriver ju att andra forskargrupper runt om i världen har kommit till samma slutsatser som dessa de skrev om i artikeln.
Kanske du menar att du inte vet något om undersökningarna och därför bara motsätter dig hur de uttrycker sig i artikeln, i så fall förstår jag. Och det gör du på grund av detta inte bekräftade det du fått dig till livs tidigare?
Jag tycker att förklaringen om att förväntningar gör stor skillnad på vilken intelligens en människa kan visa är intressant. Det visade ju sig att den största fördomen av alla, att män är de som klarar av högre matematik bäst inte visade sig hålla i ett test utfört av Claude M Steeles slutsatser och att detta är bekräftat i mer än hundra publicerade studier. Tidigare forskning har kanske inte alls tagit hänsyn till den här aspekten.
Det visade sig ju också att kulturella skillnader var stora och det påvisar ju också att förväntningar och uppmuntran påverkar stort.
Så när det kommer till kritan kanske det inte alls är så att de som ligger högst intelligensmässigt kommer att vara män i fortsättningen. Det är ju ganska nyligt som kvinnor har börjat studera över hela världen så det kanske jämnar ut sig så småningom när förväntningarna förändras.
En faktor som skulle kunna tala för att kvinnan är det intelligentare könet är att hon är fysiskt svagare och att hon därför har utvecklat ett bättre tänkande. Det har inte bara gått att slå sig fri eller använda styrka, man måste tänka också. Det skulle inte förvåna mig om vi inom ett par år ser detta. Kvinnor börjar ju världen över visa sig mycket bättre på studier. Bättre minne och mer utvecklat tänkande.