2011-03-05, 16:28
Medlem
Tjena.

Jag funderar på att köpa en midi-controller bara för att jag har suttit och kört med mus och tangentbord men nu känner jag att det inte funkar. Det blir alldeles för dåligt och man kan inte skruva på kontrollerna och sådant så snabbt som jag vill osv.

Så jag funderar på att köpa en Hercules DJ Console RMX men jag har lite frågor.

1. Fungerar det med vanliga hörlurar och datorhögtalare till den eller måste man köpa annat?
2. Behöver man ha externt ljudkort eller fungerar det inbyggda till att köra låt A i högtalarna och låt B i lurarna?
3. Finns det någon annan controller ni rekomenderar? Max 2500kr.

Vill inte köpa riktiga grejer för att jag är amatör och hade inte tänkt spela ute, endast här hemma för mig själv.
Citera
2011-03-06, 13:14
Medlem
Nomissss avatar
Hej!

Det är absolut inget fel på Hercules-bordet du nämnde. Mitt första midi-bord var ett Ion Cue, ett för riktiga amatörer. Dock den hade det de grundläggande funktionerna som behövdes för att kunna mixa på amatörnivå.

Efter ett tag bestämde jag mig dock för att uppgradera och köpte därför ett Numark Stealth Control. Jag är helnöjd. Har mixat på det under 1.5 års tid nu och det funkar prima. Kill-knobs är ju ett måste, vet dock inte om Hercules-bordet har det. Det är inte gjort i plast heller, utan borstat aluminium vilket gör att det känns rejält och stabilt. Layouten på bordet är riktigt schysst, även om det ibland kan bli trångt mellan knobsen. Har du stora gorillanävar kanske hercules-bordet passar bättre.

Köpte det i London för ca. 2400kr. Vet inte vad bordet går på idag.

Det primära ljudkortet i datorn använder jag för master kanalen och ljudet strömmas således ut i högtalarna. För cue i hörlurarna använder jag ett externt USB ljudkort. Det duger med ett för 149:- på Kjell & Co eftersom detta kort används just endast i hörlurarna. När du sedan fadar över till master channel tar det primära ljudkortet över. Det påverkar alltså aldrig ljudet som går ut i högtalarna. Det finns inget att anmärka på i hörlurarna, så finns ingen anledning att köpa ett svindyrt externt ljudkort.

Om du har fler frågor så hör av dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in