2011-03-05, 16:10
Medlem
anden9301s avatar
Hejsan jag har ett msi eclipse sli som nordbryggan är ganska överhettad på.

Det började när jag införskaffa det temperaturen började vandra upp emot 100*c Då slog jag av den sen köpte ett bättre väntilerat chassi HAF932 bigtower, Temperaturen på nordbryggan gick då mellan 90-96*c Så då satte jag dit en socket 479mpga fläkt ovanpå nordbryggan passar ju egenteligen inte men Den står lutad motnordbryggan så den ligger i 70-78*c så det var väll på gränsen till okej så jag lät det vara där.

Och nu började jag klocka min i7 920 Till 4-4.2ghz cpu på 30*C~ Då började temperaturen på nordbryggan vandra upp över 86*c så då slog jag av datorn och återställde bios till optimised defaults.

Jag har vattenkylning i datorn på cpu och grafikort med pump och 1 radiator så det är ju ett ganska mycket att göra att plocka isär detta fick ett tips om att jag skulle montera om nordbrygan med artic cooling mx-2 men då känner jag att det är väll mer värt att skaffa vattenkylning till nordbryggan dock så hittar jag ingen men vad ska jag göra? vad blir bäst tro?

har 2 st artic silver-5 hemma duger det att ersätta mx-2 eller måste man ha mx-2 på nordbryggan?
Citera
2011-03-06, 02:46
Medlem
anden9301s avatar
Här fick man mycket hjälp......
Citera
2011-03-06, 12:44
Medlem
Jokk44s avatar
Kylpasta som kylpasta, nästan. Det skiljer några få grader bara mellan de pastorna så det spelar ingen roll.
Citera
2011-03-06, 14:31
Medlem
anden9301s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokk44
Kylpasta som kylpasta, nästan. Det skiljer några få grader bara mellan de pastorna så det spelar ingen roll.

Okej tack men mx 2 är ju inte ström ledande då den inte innehåller några metal partiklar

Medans artic silver 5 gör det vad jag förstått.

Då lär det ju spela roll.

jag är inte ute efter nån enstaka grads skillnad jag vill mest veta om detta stämmer om man utsätter moderkortet för nån risk genom att använda as5 istället flr mx2.
Citera
2011-03-06, 15:38
Medlem
Jokk44s avatar
Spelar ändå ingen roll. Att den inte leder ström hjälper endast om du råkar spilla på moderkortet eller liknande, då blir det ingen kortslutning.
Citera
2011-03-08, 22:09
Medlem
anden9301s avatar
Citat:
Spelar ändå ingen roll. Att den inte leder ström hjälper endast om du råkar spilla på moderkortet eller liknande, då blir det ingen kortslutning.

Okej tack så mycket, Det svaret var ganska viktigt för min del ^^

Är det ungefär samma dosering av kylpasta på nordbrygga som på cpu eller bör det vara mindre på nordbryggan?

Måste man smeta ut den eller kan man göra som på cpu lägga ut i storlek av en ärta och trycka på kyl elementet?
Citera
2011-03-09, 21:59
Medlem
Jokk44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anden9301
Okej tack så mycket, Det svaret var ganska viktigt för min del ^^

Är det ungefär samma dosering av kylpasta på nordbrygga som på cpu eller bör det vara mindre på nordbryggan?

Måste man smeta ut den eller kan man göra som på cpu lägga ut i storlek av en ärta och trycka på kyl elementet?

Eftersom nordbryggan är extremt mycket mindre så måste du självklart anpassa mängden pasta. Så det är inget riskorn på nordbryggan direkt, då har du i princip täckt hela. Så det är väldigt lite som gäller och jag hade inte smetat ut det utan dit med kylaren och låt den smeta ut det.
Citera
2011-03-10, 15:14
Medlem
anden9301s avatar
Citat:
Eftersom nordbryggan är extremt mycket mindre så måste du självklart anpassa mängden pasta. Så det är inget riskorn på nordbryggan direkt, då har du i princip täckt hela. Så det är väldigt lite som gäller och jag hade inte smetat ut det utan dit med kylaren och låt den smeta ut det.

Okej är extremt tacksam för ditt svar nu känner jag mig lugnare och ska fixa till det under helgen som kommer när jag får tid!

tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in