2011-03-05, 16:05
Medlem
igelkotten85s avatar
Har någon ett bra svar på varför de flesta tjejer från dessa länder,främst fjortisar ALTID måste vara så högljudda på allmänna platser,bryta på svenska även fast de är födda här, och sist men inte minst deras språk som oftast låter såhär: "ärliiiit värsta snubben alsååå walla,visst??!!" Och tjejerna kallar lixom sina killkompisar för "brooshan" Och alla MENA-tjejer jag har träffat på ska alltid kräva så jävla mycket uppmärksamhet,hela tiden Samt titta snett på alla svenska brudar, de svenska brudarna de inte tittar snett på finns att hitta i deras umgängeskrets, och de snackar också svenska med brytning Varför kan de inte vara normala och inte låta och synas så jävla mycket!!!?
Citera
2011-03-05, 16:09
Medlem
Vem har tvingat dig att umgås med sådana människor?
Citera
2011-03-05, 16:10
Medlem
Teleskopbatongs avatar
MENA överlag är högljudda. Oavsett ålder. Spelar ingen roll om det är unga tjejer i 14årsåldern som spelar arabisk hiphop på sina mobiler eller om det är ett sällskap äldre män i bönehatt som skriker "schalamanlabba aschstahcts" till varandra fast de sitter mitt emot varandra på tunnelbanan.

Varför det är så kan man undra. Vi svenskar är ju rätt tillbakadragna, MENA kanske ser sin chans till någon form av apbeteende när vi andra är tysta och ser på?
Citera
2011-03-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Har ts sagt att han umgås med dom? Han snackar om att dom är högljudda på allmänna platser, tex på stan och på bussen.
Är konstigt att man lägger märke till folk som sitter och gapar på bussen? Det är ganska svårt att ignorera också.
Citera
2011-03-05, 16:18
Medlem
igelkotten85s avatar
Citat:

Svårt att INTE umgås med dem, iallafall om man bor i Stockholm, tänker på tunnelbana/pendeln/buss,skola, överalt i hela jävla stan
Citera
2011-03-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av igelkotten85
Svårt att INTE umgås med dem, iallafall om man bor i Stockholm, tänker på tunnelbana/pendeln/buss,skola, överalt i hela jävla stan
När du skriver ordet "träffa" så tolkar jag det som att du har haft närmare kontakter med dem än vad man har om man hör eller ser någon sådan sitta och skrika på bussen.
Citera
2011-03-05, 16:38
Bannlyst
Citat:
Har någon ett bra svar på varför de flesta tjejer från dessa länder,främst fjortisar ALTID måste vara så högljudda på allmänna platser,bryta på svenska även fast de är födda här, och sist men inte minst deras språk som oftast låter såhär: "ärliiiit värsta snubben alsååå walla,visst??!!" Och tjejerna kallar lixom sina killkompisar för "brooshan" Och alla MENA-tjejer jag har träffat på ska alltid kräva så jävla mycket uppmärksamhet,hela tiden Samt titta snett på alla svenska brudar, de svenska brudarna de inte tittar snett på finns att hitta i deras umgängeskrets, och de snackar också svenska med brytning Varför kan de inte vara normala och inte låta och synas så jävla mycket!!!?
Har du nånsin funderat på frågan fall det är svenskar som är abnormala?

Tiden då jag pluggade ( i en högskola som hade flest utbyttestudenter i Norden )så ville ingen umgås med svenskar efter dom tre första veckorna. Alla utbyttestudenter, vare sig de kom från Kanada, USA, Argentina, Mexico, Australien, Portugal, Sydafrika, England eller Frankrike umgicks alltid endast med oss invandrare, termin efter termin. Detta i sig själv säger mycket om hur konstiga svenskar är internationelt, även hos andra västlänningar. Medans invandrarnas attityd känns mer genuint och naturlig bland dessa folk. Svenskar är utan tvekan speciella, det har jag lärt mig från flera års observation, om det är positivt eller negativt låter jag vara osagd.
Senast redigerad av Akhenaton 2011-03-05 kl. 16:41.
Citera
2011-03-05, 17:11
Bannlyst
Frågan är varför du måste börja grina över det?

Jag känner igen det där sättet vi pratar på. Du måste förstå att vissa anpassar sig efter målgruppen helt enkelt. Jag pratar inte "blattesvenska" med mina svenska kompisar, mina föräldrar eller med mina lärare. Då pratar jag ren svenska. Men bland mina invandrarkompisar så snackar jag "blattesvenska" för det är bara kul. Det är så vi gör helt enkelt.
Citera
2011-03-05, 17:44
Medlem
brum brums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
Inga apmentalitet här nu.

Det är bara vad jag själv har erfarit. Jag ogillar inte svenskar. Jag trivs så bra här, så jag tänker inte flytta någonstans.

Ogillar inte. Jag tolkar då inte detta som att du tycker svenskar står högt i kurs:
Citat:
Vem vill vara vän med en asocial, blek och tråkig svenne? Inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Akhenaton
Har du nånsin funderat på frågan fall det är svenskar som är abnormala?

Tiden då jag pluggade ( i en högskola som hade flest utbyttestudenter i Norden )så ville ingen umgås med svenskar efter dom tre första veckorna. Alla utbyttestudenter, vare sig de kom från Kanada, USA, Argentina, Mexico, Australien, Portugal, Sydafrika, England eller Frankrike umgicks alltid endast med oss invandrare, termin efter termin. Detta i sig själv säger mycket om hur konstiga svenskar är internationelt, även hos andra västlänningar. Medans invandrarnas attityd känns mer genuint och naturlig bland dessa folk. Svenskar är utan tvekan speciella, det har jag lärt mig från flera års observation, om det är positivt eller negativt låter jag vara osagd.

Jag har en annan syn på det. För det första så bor ofta utbytes studenterna i de billigare bostäderna för studenter, där blir det mest så att de umgås med sina grannar och landsmän. Samt att de söker inte så mycket kontakt med ursprungsbefolkningen, de har något gemensamt med de svenska invandrarna och andra utbytes studenter och det är att de är främlingar och inte med i gemenskapen.

De som trots allt försöker vittnar ofta om att det är lite svårt att bryta in i en sammansvetsad grupp nordbor. Men de som "lyckats" anser den vänskapen de får med svennebanan är mer äkta och genuin än den vänskap de får med de andra. Det är ju så vi är nordbor. Vi öppnar inte armarna och låtsas gilla alla. Men öppnar vi armarna är vi vänner på riktigt.

Sen tycker jag att Amerikanare, Kanadensare, Tyskar, Engelsmän osv har mycket lättare att komma in i nordbornas gemenskap. Syd-europeer är ju lite blattigt skräniga av sig (speciellt portugiserna) så de får lite problem.

Sen tar ju många utbytes studenter lätta kurser för att kunna festa mycket under sin vistelse. Så det är väl lättare att umgås med oseriösa studenter som babbarna som festar mer än plöjer sidor.
Citera
2011-03-05, 17:52
Bannlyst
Citat:

Jag hörde en ganska intressant teori som gick ut på att deras förfäder bodde i handelsområden där de naturligtvis träffade mycket olika folkslag, eftersom de inte kunde tilltala varandra med samma språk så visade de det genom gester, artikulera osv. För att bli förstådda.

Vi i Sverige har varit ganska isolerade bortsett från andra delar av Norden, då har vi lärt oss att förstå varandra mycket väl genom att prata i normal ton, då det inte vore nödvändigt med annan typ av kommunikation.

De tittar snett för att de innerst inne är avundsjuka, de bryter för att de har vuxit upp med folk som bryter(de det som en dialekt) och att de vill behålla lite av sitt arv. Helt förståeligt.

Citat:

Född igår eller? Aldrig åkt kommunalt eller varit utanför ditt hus?

Citat:
Ursprungligen postat av Jennay
Istället för att säga MENA så kan man säga araber eller negrer för det är ju de ni menar.

Säger du Olympiska Spelen eller OS? Förkortningar underlättar, är MENA mer accepterat än tex. neger förresten?
Citera
2011-03-05, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brum brum
Ogillar inte. Jag tolkar då inte detta som att du tycker svenskar står högt i kurs:

Jag har en annan syn på det. För det första så bor ofta utbytes studenterna i de billigare bostäderna för studenter, där blir det mest så att de umgås med sina grannar och landsmän. Samt att de söker inte så mycket kontakt med ursprungsbefolkningen, de har något gemensamt med de svenska invandrarna och andra utbytes studenter och det är att de är främlingar och inte med i gemenskapen.

De som trots allt försöker vittnar ofta om att det är lite svårt att bryta in i en sammansvetsad grupp nordbor. Men de som "lyckats" anser den vänskapen de får med svennebanan är mer äkta och genuin än den vänskap de får med de andra. Det är ju så vi är nordbor. Vi öppnar inte armarna och låtsas gilla alla. Men öppnar vi armarna är vi vänner på riktigt.

Sen tycker jag att Amerikanare, Kanadensare, Tyskar, Engelsmän osv har mycket lättare att komma in i nordbornas gemenskap. Syd-europeer är ju lite blattigt skräniga av sig (speciellt portugiserna) så de får lite problem.

Sen tar ju många utbytes studenter lätta kurser för att kunna festa mycket under sin vistelse. Så det är väl lättare att umgås med oseriösa studenter som babbarna som festar mer än plöjer sidor.
Den där argumenten håller inte.

För det första så bor alla studenter billigt, såvida inte dina studier finansieras av pappa VD och inte CSN, där jag bodde så var mer än hälften svenskar. Trots detta kände man inte samhörighet med svenskar som bodde i studentkvarteren, utan invandrarna var de som ständigt ackompanjerade utbytestudenter termin efter termin år efter år. Svenskar däremot snackades det alltid skit om, efter första månaden. Jag märkte att i början så var svenskar väldigt intressanta, men intresset dog alltid snabbt när man väl lärde känna svenskar. Resterande av tiden attraherades man endast till invandrarstudenter. Nästan som om man delade mentalitet och kultur, trots att man inte gjorde det.

För det andra, så handlar det inte alls om Syd VS Nord-Europeér, det gäller alla nationaliteter, svenskar är faktiskt lite speciella av sig, nästan lite robot-aktiga med abnormala känslomanifestation. De flesta invandrare kommer från olika nationer, religioner, kontinenter etc. Men alla har gemensamt med att se svenskar som lite konstig folkgrupp, speciellt när det kommer till det sociala samspelet. Till och med finnar har lite svårt med svenskt mentalitet.

Tror knappast att dessa är isolerade tillfälligheter, mönstren är tydliga i flera plan.
Senast redigerad av Akhenaton 2011-03-05 kl. 18:23.
Citera
2011-03-05, 18:35
Medlem
brum brums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akhenaton
Den där argumenten håller inte.

För det första så bor alla studenter billigt, såvida inte dina studier finansieras av pappa VD och inte CSN, där jag bodde så var mer än hälften svenskar. Trots detta kände man inte samhörighet med svenskar som bodde i studentkvarteren, utan invandrarna var de som ständigt ackompanjerade utbytestudenter termin efter termin år efter år. Svenskar däremot snackades det alltid skit om, efter första månaden. Jag märkte att i början så var svenskar väldigt intressanta, men intresset dog alltid snabbt när man väl lärde känna svenskar. Resterande av tiden attraherades man endast till invandrarstudenter. Nästan som om man delade mentalitet och kultur, trots att man inte gjorde det.

För det andra, så handlar det inte alls om Syd VS Nord-Europeér, det gäller alla nationaliteter, svenskar är faktiskt lite speciella av sig, nästan lite robot-aktiga med abnormala känslomanifestation. De flesta invandrare kommer från olika nationer, religioner, kontinenter etc. Men alla har gemensamt med att se svenskar som lite konstig folkgrupp, speciellt när det kommer till det sociala samspelet. Till och med finnar har lite svårt med svenskt mentalitet.

Tror knappast att dessa är isolerade tillfälligheter, mönstren är tydliga i flera plan.

Äh du snackar strunt! Men i brist på information mer än våra egna iakttagelser så tror jag inte vi kan komma överens. Jag står fast vid att den gemenskap du säger finns mellan "blattar" och utbytestudenter beror på att ni båda grupper inte är med i vår gemenskap och därför tyr er till andra som delar ert främlingskap. Jag hävdar även att min erfarenhet är att de utbytesstudenter(eller främst de som studerar ett program i ett nordiskt land längre än en termin) som faktiskt accepteras vittnar om att visst vi är annorlunda än andra folk, men de värdesätter sin vänskap med nordbona mer än de gör med andra. Men men, detta är ju givetvis mycket svårt att få fram sanningen om hur det verkligen ligger till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in