Citat:
Ursprungligen postat av brum brum
Ogillar inte. Jag tolkar då inte detta som att du tycker svenskar står högt i kurs:
Jag har en annan syn på det. För det första så bor ofta utbytes studenterna i de billigare bostäderna för studenter, där blir det mest så att de umgås med sina grannar och landsmän. Samt att de söker inte så mycket kontakt med ursprungsbefolkningen, de har något gemensamt med de svenska invandrarna och andra utbytes studenter och det är att de är främlingar och inte med i gemenskapen.
De som trots allt försöker vittnar ofta om att det är lite svårt att bryta in i en sammansvetsad grupp nordbor. Men de som "lyckats" anser den vänskapen de får med svennebanan är mer äkta och genuin än den vänskap de får med de andra. Det är ju så vi är nordbor. Vi öppnar inte armarna och låtsas gilla alla. Men öppnar vi armarna är vi vänner på riktigt.
Sen tycker jag att Amerikanare, Kanadensare, Tyskar, Engelsmän osv har mycket lättare att komma in i nordbornas gemenskap. Syd-europeer är ju lite blattigt skräniga av sig (speciellt portugiserna) så de får lite problem.
Sen tar ju många utbytes studenter lätta kurser för att kunna festa mycket under sin vistelse. Så det är väl lättare att umgås med oseriösa studenter som babbarna som festar mer än plöjer sidor.
Den där argumenten håller inte.
För det första så bor alla studenter billigt, såvida inte dina studier finansieras av pappa VD och inte CSN, där jag bodde så var mer än hälften svenskar. Trots detta kände man inte samhörighet med svenskar som bodde i studentkvarteren, utan invandrarna var de som ständigt ackompanjerade utbytestudenter termin efter termin år efter år. Svenskar däremot snackades det alltid skit om, efter första månaden. Jag märkte att i början så var svenskar väldigt intressanta, men intresset dog alltid snabbt när man väl lärde känna svenskar. Resterande av tiden attraherades man endast till invandrarstudenter. Nästan som om man delade mentalitet och kultur, trots att man inte gjorde det.
För det andra, så handlar det inte alls om Syd VS Nord-Europeér, det gäller alla nationaliteter, svenskar är faktiskt lite speciella av sig, nästan lite robot-aktiga med abnormala känslomanifestation. De flesta invandrare kommer från olika nationer, religioner, kontinenter etc. Men alla har gemensamt med att se svenskar som lite konstig folkgrupp, speciellt när det kommer till det sociala samspelet. Till och med finnar har lite svårt med svenskt mentalitet.
Tror knappast att dessa är isolerade tillfälligheter, mönstren är tydliga i flera plan.