Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-05, 15:45
Medlem
Köpte en ny dator för ett år sedan. Allt har funkat fint men nu plötsligt börjar det lagga i 1080p filmer!
Nyligen ominstallerad, men när jag spelar filmen så efter typ 2 minuter börjar det lagga. Om jag pausar filmen väntar några sekunder och fortsätter så är det bra i typ 10 sekunder igen. Sen börjar det lagga. Lagget är typ som slowmotion. CPU användningen ligger och hoppar mellan 10%-30%.

Det spelar ingen roll om jag använder MPC med separata codecs eller om jag använder VLC med inbyggda. Samma problem.

Specs:
ATI 4870HD
Intel Core i5 750 2,66GHz
Citera
2011-03-05, 15:51
Medlem
anden9301s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Köpte en ny dator för ett år sedan. Allt har funkat fint men nu plötsligt börjar det lagga i 1080p filmer!
Nyligen ominstallerad, men när jag spelar filmen så efter typ 2 minuter börjar det lagga. Om jag pausar filmen väntar några sekunder och fortsätter så är det bra i typ 10 sekunder igen. Sen börjar det lagga. Lagget är typ som slowmotion. CPU användningen ligger och hoppar mellan 10%-30%.

Det spelar ingen roll om jag använder MPC med separata codecs eller om jag använder VLC med inbyggda. Samma problem.

Specs:
ATI 4870HD

Har du kollat temperaturena i datorn?, Sen upgradera drivrutinerna till grafikortet har du de senaste nergradera dig till lite ädre drivrutiner.
Citera
2011-03-05, 15:52
Medlem
GrooveMerchants avatar
Citat:

Specs:
ATI 4870HD

Vilken källa kommer filmen från? är det likadant om du kör filmen från olika hårddiskar som från blueray/USB/whatever?
Citera
2011-03-05, 15:56
Medlem
Astraliss avatar
Installera CoreAVC.

Googla på "CoreAVC + Media Player Classic" så hittar du guide på hur du aktiverar CoreAVC.
Citera
2011-03-05, 16:48
Bannlyst
Citat:
menar du att det inte laggade innan? då beror det kanske på något som du har installerat på sistone.

Citat:
gå till options i MPC och sen internal filters och testa bocka av båda h264, de kan sega ner det ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Astralis
Installera CoreAVC.

Googla på "CoreAVC + Media Player Classic" så hittar du guide på hur du aktiverar CoreAVC.
CoreAVC är visserligen snabb, men den kostar väl 10 dollar?
Citera
2011-03-05, 19:11
Medlem
qrizzes avatar
Tråd -> Övriga dator- och IT-diskussioner

//mod
Citera
2011-03-05, 21:55
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
(...)men när jag spelar filmen så efter typ 2 minuter börjar det lagga. Om jag pausar filmen väntar några sekunder och fortsätter så är det bra i typ 10 sekunder igen. Sen börjar det lagga. Lagget är typ som slowmotion(...)

Specs:
ATI 4870HD
Det låter faktiskt som att din hårddisk är trög. Din processor kan inte vara problemet om den ligger på normal nivå vilket den verkar göra. Har du flera diskar i systemet?
Citera
2011-03-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anden9301
Har du kollat temperaturena i datorn?, Sen upgradera drivrutinerna till grafikortet har du de senaste nergradera dig till lite ädre drivrutiner.
Temperaturerna är bra. Har äldre drivisar, redan haft problem med nyare.

Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
menar du att det inte laggade innan? då beror det kanske på något som du har installerat på sistone.

gå till options i MPC och sen internal filters och testa bocka av båda h264, de kan sega ner det ibland.

CoreAVC är visserligen snabb, men den kostar väl 10 dollar?
Näe det har funkat fint ett år. Dev var redan avbockad.
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det låter faktiskt som att din hårddisk är trög. Din processor kan inte vara problemet om den ligger på normal nivå vilket den verkar göra. Har du flera diskar i systemet?
Citat:
Ursprungligen postat av GrooveMerchant
Vilken källa kommer filmen från? är det likadant om du kör filmen från olika hårddiskar som från blueray/USB/whatever?
Sprillans ny disk men ska prova på min andra, återkommer.
Citera
2011-03-06, 02:49
Medlem
Bessleys avatar
Spelar du filmen direkt på datorn eller streamar du till annat media?
Om du streamar till annat media kan du testa att utöka cache-minnet för uppspelningen..
Citera
2011-03-06, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bessley
Spelar du filmen direkt på datorn eller streamar du till annat media?
Om du streamar till annat media kan du testa att utöka cache-minnet för uppspelningen..
Spelar upp direkt, annars hade jag självklart nämnt det.
Citera
2011-03-08, 19:47
Medlem
Använd xbmc, fungerar mycket bättre än mplayer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här