2011-03-05, 13:39
Igår kväll satt jag och installerade en massa skit på datorn efter att ha installer om den, och då följde även "AMD Overdrive" med i svängen. Lekte lite med det och testade "Auto Clock", tänkte att den mäter väl lite och föreslår en säker överklockning. Men tji fick jag. Efter att den stått och tuggat i typ 10 minuter (jag kunde inte avbryta, musen och tangentbordet var låsta, men siffrorna ändrade sig lite då och då så jag tänkte att det var lugnt.) så får jag blåskärm och datorn hänger sig. (Det stod att den initierade disken för en dump, men inget hände.) Startade om den, och nu vill den inte alls länge. Inga usb-enheter fungerar i den (tangentbordet och musen fungerar i annan dator, jag skriver på en Netbook kopplad till grejjorna nu. ), men det fungerar med ett gammalt PS-2 tgb. Om den överhuvudtaget försöker starta Windows så hänger den sig innan login-skärmen. Men lika ofta hänger den sig redan under POST. Ibland före minnesuppräkningen, ibland efter. Har haft en del problem med datorn tidigare, men det visade sig att komplett inte sålt komponenter i paket som matchade. Minnena fick klockas ner för att datorn inte skulle hänga sig var tredje minut. :/
Nåja, vad är troligast? Moderkortet eller processorn? Har inte lust att köpa båda nytt då det ändå är hyffsat nya prylar.
Mobo: Gigabyte GA MA770-UD3p Rev.1
CPU: AMD Phenom II X3-720 (Med upplåst kärna, så en X4-20)
Allt har funkat bra sen jag klockade ner minnet, så troligen var det Autoclock som tog livet av den, men ska nog kolla om garantin gäller ändå. (Kommer ju givetvis påstå att det var medan jag installerade Office eller nåt som den dog.)
Långt och tråkig, f'låt.
Nåja, vad är troligast? Moderkortet eller processorn? Har inte lust att köpa båda nytt då det ändå är hyffsat nya prylar.
Mobo: Gigabyte GA MA770-UD3p Rev.1
CPU: AMD Phenom II X3-720 (Med upplåst kärna, så en X4-20)
Allt har funkat bra sen jag klockade ner minnet, så troligen var det Autoclock som tog livet av den, men ska nog kolla om garantin gäller ändå. (Kommer ju givetvis påstå att det var medan jag installerade Office eller nåt som den dog.)
Långt och tråkig, f'låt.