2011-03-05, 13:39
Medlem
netshades avatar
Igår kväll satt jag och installerade en massa skit på datorn efter att ha installer om den, och då följde även "AMD Overdrive" med i svängen. Lekte lite med det och testade "Auto Clock", tänkte att den mäter väl lite och föreslår en säker överklockning. Men tji fick jag. Efter att den stått och tuggat i typ 10 minuter (jag kunde inte avbryta, musen och tangentbordet var låsta, men siffrorna ändrade sig lite då och då så jag tänkte att det var lugnt.) så får jag blåskärm och datorn hänger sig. (Det stod att den initierade disken för en dump, men inget hände.) Startade om den, och nu vill den inte alls länge. Inga usb-enheter fungerar i den (tangentbordet och musen fungerar i annan dator, jag skriver på en Netbook kopplad till grejjorna nu. ), men det fungerar med ett gammalt PS-2 tgb. Om den överhuvudtaget försöker starta Windows så hänger den sig innan login-skärmen. Men lika ofta hänger den sig redan under POST. Ibland före minnesuppräkningen, ibland efter. Har haft en del problem med datorn tidigare, men det visade sig att komplett inte sålt komponenter i paket som matchade. Minnena fick klockas ner för att datorn inte skulle hänga sig var tredje minut. :/

Nåja, vad är troligast? Moderkortet eller processorn? Har inte lust att köpa båda nytt då det ändå är hyffsat nya prylar.

Mobo: Gigabyte GA MA770-UD3p Rev.1
CPU: AMD Phenom II X3-720 (Med upplåst kärna, så en X4-20)

Allt har funkat bra sen jag klockade ner minnet, så troligen var det Autoclock som tog livet av den, men ska nog kolla om garantin gäller ändå. (Kommer ju givetvis påstå att det var medan jag installerade Office eller nåt som den dog.)

Långt och tråkig, f'låt.
Citera
2011-03-05, 14:21
Medlem
sommarlovs avatar
Processorn går nästan aldrig sönder.
Moderkortet går nästan alltid sönder, tillsammans med nätdelen...
Citera
2011-03-05, 17:12
Medlem
anden9301s avatar
Klocka aldrig Komponenter med applikation från skrivbordet utan endast från BIOS Har du testat tryckt reset cmos knapp som finns på moderkortet eller om den använder sig utav jumpers så bör den funka sedan ifall du har tur jag tror att moderkort och cpu funkar eftersom du fick en bios dump. hittar du ingen av dessa ta ur batteriet från moderkortet starta datorn vänta tio sekunder stäng av. tryck på startknappen med nättagregatet av ca 10 gånger. sen sätt tillbaka Bateriet på moderkortet slå på strömmen och starta datorn.

Lycka till! //andy

EDIT:
enklaste metoden eftersom du kan starta datorn
Ifall cpu/moderkort var trasigt skulle du i huvutaget inte ens få nån bild. men gå in i bios och load optimized defaults sen save & exit.
Senast redigerad av anden9301 2011-03-05 kl. 17:18.
Citera
2011-03-05, 17:24
Medlem
IhazbankZs avatar
hmmm, de va ett ganska seriöst problem de där.

testat använda serienummer 3765837653025673?

modo: hugpuggu AXA 85464785475

CPU: txrf4kg - 679876546789765

det är väll dem jag skulle rekommendera till dig. ha de bra mate!
Citera
2011-03-05, 17:34
Medlem
Börja med att nollställa bios och se hur det går.

Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du testa så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.
Citera
2011-03-05, 21:03
Medlem
netshades avatar
Det var det jävligaste...

Jag lyckades ju ta mig till BIOS med ett PS/2 tangentbord förut, men alla inställningar såg ok ut. (Har micklat runt där en del eftersom jag hade problem med minnena innan.) Men efter en hård reset (skruvmejsel mellan pinnarna på bygeln) så funkar datorn som den ska nu igen.

Tack som fan till Flashbacks alla lirare (utom IhazbankZ, jag fattar ingenting av vad du jiddrar om.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in