2011-03-05, 11:57
Medlem
PapaNoels avatar
Jag har köpt 400g kallrökt lax, någon som har ett kul och mycket gott förslag på vad jag kan göra med den?
Citera
2011-03-05, 12:05
Medlem
svinpäls7s avatar
Ät upp den vetja!

Dillstuvad potatis till laxen är gott.
Citera
2011-03-05, 12:08
Medlem
PPPowernaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PapaNoel
Jag har köpt 400g kallrökt lax, någon som har ett kul och mycket gott förslag på vad jag kan göra med den?

Jag brukar göra sushi med kallrökt lax. Låter kanske skumt men är jävligt gott!
Citera
2011-03-05, 15:54
Medlem
Kattolfs avatar
Strimla laxen och rör sedan ned den i litet gräddfil tillsammans med finhackad rödlök, citronzest, s&p samt dill. Smaka av med citronsaft.
Lägg sedan röran i en bakad potatis eller på en rostad brödskiva. Enkelt och gott.
Citera
2011-03-05, 17:32
Medlem
call3s avatar
Citat:
Pasta med en citronsås baserad på cream fresh (lax och citron så klart.)
Fan vad sugen jag blev på det nu
Citera
2011-03-05, 17:35
Medlem
christerys avatar
Lite slöseri men det jag brukar göra om jag har lax kvar efter julen och är less på den gravade så:

Pulvermos + snabbstekt lax... tar max 5 min och det smakar underbart. Men du skall gilla salta fiskar. Den blir salt som ...

Eller på en macka med lite annat mojs, typ:

http://i54.tinypic.com/32zjakz.jpg
Citera
2011-03-05, 19:14
Bannlyst
Citat:

Kallrökt lax, tillsammans med lite pepparrot inlindad i mjukt tunnbröd är suveränt gott! Fast det är väl i den formen lite som en aptitretare.

Men goda är dom!

Edit:

Jag ska vara helt ärlig nu. Jag hatade gravad lax tidigare. Mitt problem är att jag hade testat den geom att bita i den. Genom att ha en strimma lax och olika tillbehör och omfamna det med mjukt tunnbröd fick mig att helt tänka om angånde denna delikatess.
Senast redigerad av krigsmat 2011-03-05 kl. 19:34.
Citera
2011-03-06, 00:49
Medlem
tireds avatar
Tunnbrödsrulle med kallrökt lax är en personlig favorit som man aldrig kan få nog av;
http://i205.photobucket.com/albums/b...n/Bild0667.jpg
Citera
2011-03-06, 11:29
Medlem
Dirges avatar
Det är alltid gott att göra en pastasås på kallrökt, ha i lite finhackad röd eller gul paprika och gärna lite italiensk sallads krydda.
Citera
2011-03-06, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tired
Tunnbrödsrulle med kallrökt lax är en personlig favorit som man aldrig kan få nog av;
http://i205.photobucket.com/albums/b...n/Bild0667.jpg

Ärligt talat såg det inte alls gott ut. Dom såg vidriga ut om jag ska vara helt ärlig. Fisk eller så, avnjutes i mindre förpackningar. Inte som du presenterade via falukorvstora portitioner ...

Till din fördel tycker jag det såg ganska smaksigt ut!
Senast redigerad av krigsmat 2011-03-06 kl. 16:27.
Citera
2011-03-06, 15:51
Medlem
hallå något som är svingott är om du skär laxen i tärningar (jag bara gissar på att dessa 400 g är i ett stycke, annars funkar det ändå), fräser gul lök i en kastrull för att sedan lägga i matlagningsgrädde och salt. Koka upp allting tills det tjocknat lite och lägg i laxtärningarna precis 5 minuter innan du tar av allt från plattan. PASTA TILL!

SVVIIIIIINGOTT

kan även vara gott att ha i lite spenatblad, eller lite vitlök som fräser tillsammans med gullöken!
fiskbuljong om man är mes, men gott utan också
Citera
2011-03-07, 14:40
Medlem
Trinnits avatar
Ät som den är med hovmästarsås och kokt potatis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in